HTML

Csomagolás Blog

A terméket veszi meg a fogyasztó, de a csomagolás segítségével figyel fel rá, tájékozódik és csábul el. A blog célja csomagolásos híreket, érdekességeket és elemzéseket megosztani és a csomagolást, mint hatékony marketinges eszközt bemutatni.

Népszerű címkék

Szerzői jogok

Creative Commons Licenc

A bővülő termékválaszték hatása a csomagolásdesignra

2010.09.03. 08:00 Csomag Olga

Van olyan érzésem néha vásárláskor, hogy elegem van. Szeretek vásárolni, válogatni és a legjobb terméket megvenni, de például a samponoknál fel szoktam adni a válogatást és bedobok  egy nagyjából megfelelőt a kosárba. Érzelmi alapon, (majdnem) csak a csomagolást figyelve.

Az biztos, hogy a vásárlások dinamikája megváltozott manapság. A bővülő termékválaszték 10-20 méter hosszú sorokat, azokon 200 hasonló (tehát egymást helyettesítő) terméket eredményezett, mely környezetben már nem a régi, jól bevált marketing módszerekkel lehet értékesíteni (és vásárolni). A hangsúly az átgondolt vásárlási feladatok helyett sokszor a hangulaton és érzelmeken van. A vásárlási döntések nagy aránya a vásárlás helyén születik meg, amiben igen nagy szerepet játszik a csomagolás.

De mit tegyenek a merketingesek és termékdesignerek, hogy ebből a rengetegből kitűnjenek?

LÁTTASSANAK: meg kell oldani, hogy a termék kitünjön a tömegbő. Legyen eltérő a csomagolás, vagy a polchelyet kell megfizetni, de a nem ismert és nem feltünő terméket a fogyasztó ignorálja a sok hasonló termék között. Azonban ha megakad a jól pozícionált és kellemes küllemű terméken a szeme, akkor talán meg is veszi.

VAGY HASONLÍTSANAK: vagy a másik megoldás, hogy nagyon hasnonlatos legyen a legnagyobb piacrésszel rendelkező márkához. A vásárló sokszor ugyanis az ismertet előbb veszi észre, mint az ismeretlent. Sokszor csak otthon veszik észre a vásárlók a különbséget, amikor már megvásárolták. Ha jobb a beltartalom, nyert ügye van a termelőnek/forgalmazónak. Ez is egy jó megoldás, de annak eldöntése, hogy a különbözőség vagy a hasonlatosság nyerő, már mélyebb piacismereteket követel.

DE MINDENKÉPPEN ÉREZTESSENEK: a nagy termékválaszték az érzések, szimbólumok, jelek és logók használatára is rászoktatta a fogyasztókat. VVan olyan valaki  még, aki elolvassa egy rózsaszín ásványvizes palackon, hogy az szénsavas vagy sem? Dehogy is, mert a rózsaszín egy (Magyarországon) bevett szokás  szerint a szénsavmentességre. utal De ugyan ez igaz a joghurtokra is például, mert ahol a természetes összetevőket akarják hangsúlyozni, ott a zöld színt használják. A vásárló ezzelkkel a szabályokkal, leegyszerüsítésekkel képes sokkal több terméket végigpásztázni és a döntés során több terméket figyelembe venni. Ha mindegyik terméket végig kellene olvasni,a soha nem végezne a vásárlással. Tehát nem is teszi. (Na jó néha, de erről korábban volt már szó.)

Ezen változások alapján milyen dolga van a marketingesnek, csomagolástervezőnek?

Nem csak egy termékcsomagolást kell tervezni, hanem egy környezetébe illő, de mégis kitűnő alkotást, amire felfigyelnek a vásárlók. Legfőképp 5 méter messzeségből is. Amellett, hogy a polcra kell passzoljon, a többi terméktől különböznie is kell. Persze az új designt a tervezőasztalon mindenki észreveszi és mindenkinek tetszik, de a polcon a 199 másik között is eléri ugyan azt a hatást? Tessék a tervezőasztal mellől felállni és kipróbálni a terméket a többi termék között is.

Emellett a láttathatósághoz hozzátartozik a vásárló megszólítása is. A célcsoport pontos definiálása és jellemzőinek ismerete elengedhetetlen, hogy az igényeknek megfelelő termék eladható legyen. Ha ez megvan, jöhez az érzemi megszólítás is. Úgy kell kinéznie a terméknek, hogy azt akarja a vevő. Azonnal. Ahogy a polcra pillant, automatikusan lendüljön a keze és fogje meg.

Ha ez megvan, fél siker a terméktúlkínálatban.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

http://csomagolas.blog.hu/api/trackback/id/tr112244476

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.