HTML

Csomagolás Blog

A terméket veszi meg a fogyasztó, de a csomagolás segítségével figyel fel rá, tájékozódik és csábul el. A blog célja csomagolásos híreket, érdekességeket és elemzéseket megosztani és a csomagolást, mint hatékony marketinges eszközt bemutatni.

Népszerű címkék

Szerzői jogok

Creative Commons Licenc

A kibic fogyasztónak semmi sem jó

2017.06.15. 13:23 Csomag Olga

Olyan kevés vállalat van, aki be mer állni (politikai) ügyek mellé. Ami érthető, mert aki mégis megteszi, az általában kap hideget-meleget. Így nem csoda, ha a vállalatok maradnak a rizikómentes marketingnél és nem politizálnak. A Skittles Pride Limited Edition csomagolása arra jó példa, hogy a kibic fogyasztók még a jó ügyeket is csak kritizálni tudják. De a probléma sokkal összetettebb: a fogyasztói bevonódás sajnos a kommunikációs erőviszonyokat átalakította, kontrollt adott a fogyasztók kezébe, de felelősséget nem, aminek hosszútávú kimenetele jelenleg még bizonytalan.

Pride-hónap van, ami mellé több szervezet és vállalat is beállt. Így tett ezzel e Skittles cukorka is. Logikus lépés, mert a Skittles amúgy is szivárványszínű, még a szlogenje is szivárványos ("taste the rainbow"). A Pride alkalmából piacra dobtak egy Pride Limited Edition csomagolást. (A limited edition csomagolás lényege, hogy a vállalat időszakosan egy jól megkülönböztethető csomagolásban kínálja a terméket.) De mit tehet egy szivárványos csomagolású termék, ha a Pride hónapot ünnepeli? Mégse használhatja a szivárványos csomagolást, mert az akkor nem lesz limited. Marad az egyszínű csomagolás, azon belül a fehéret választották. A fehérre azért eshetett a választásuk, vélhetően mert az jobban elüt a polcokon, mint például a fekete vagy piros. De a fogyasztók (jópár twitterező) felháborodott, és elkezdték kritizálni a terméket, ami sajtóhír is lett. 

Ez a hír talán önmagában nem is izgalmas, de sajnos nem ez az első ilyen eset. Névtelen kommentelők hatására számtalan jó ügy érdekében indított termékeket, csomagolást és kampányt változtattak már meg. A Tropicana, a Dove, Sun Chips hasonló negatív fogadtatása igazságtalan volt a fogyasztók részéről, mert mind jó ügyet próbáltak szolgálni (persze a profitszervés mellett). A Sun Chips például dollármilliókat bukott néhány felháborodott fogyasaztó miatt, akik túl hangosak voltak a neten, nem beszélve arról, hogy egy nagyszerű környezetbarát ügyet torpedóztak meg. És ez rossz hosszútávon nem csak a vállalatnak, hanem a társadalom egészének is.

Szinte a marketingkommunikációban tényként lehet kezelni, hogy a kommunikáció napjainkra átalakult, a jellemzően egyirányú tájékoztatásból kétirányú kommunikáció lett. A vállalati kommunikációban a kontroll majdhogynem kicsúszott a vállalatok kezéből a fogyasztókhoz vándorolva. Azonban hagyományos értelemben a kontroll átadása a felelősségi hatáskör átruházását is maga után vonja autómatikusan. Azonban a kontrollt szerzett névtelen fogyasztók nem vállalnak semmilyen felelősséget, a balhét, veszteséget nem ők viszik el. Számukra nincsen semmilyen tétje annak, hogy beszólnak a vállalatoknak, majd az elterjed és népszerű lesz a neten.

Felmerül a kérdés, hogy au új kommunikációs világrend hogyan alakítja át a felelősség körét. Egy FB kommentelők miatt keletkező bukás költségét jogos-e a vállalatnak viselnie? Nem kellene-e e FB kommentelőknek is felelősséget vállalni, ha már a kontrollt a kommunikáció felett részben átvették?

A Skittles példájánál maradva: kiálltak egy jó úgy érdekében a limited csomagolással. Legyen, lehet-e következménye a Twitterező lehúzó kommentelőknek, akik kibic módjára egy amúgy is rizikós projektet tét nélkül kritizálnak? Van-e értelme egyáltalán reagálni ezekre a cég részéről? És hosszútávon mégis a kibic fogyasztók nem lehetetlenítenek-e el minden jó kezdeményezést? Bele mer-e vágni a jövőben a marketinges egy hasonló projektbe? Lesz-e súlya a fogyasztói véleménynek és bojkottnak ezután, vagy csak egy költségelemmé válik hosszútávon?

 Mindenesetre a(z megosztó) ügyek mellé álló vállalatok bátrak. Legyenek még többen!

 

skittles1.jpg

skittles2.jpg

skittles3.jpg

skittles4.jpg

 

Szólj hozzá!

Címkék: pride csomagolás limited edition Skittles

A bejegyzés trackback címe:

http://csomagolas.blog.hu/api/trackback/id/tr3112595059

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.