HTML

Csomagolás Blog

A terméket veszi meg a fogyasztó, de a csomagolás segítségével figyel fel rá, tájékozódik és csábul el. A blog célja csomagolásos híreket, érdekességeket és elemzéseket megosztani és a csomagolást, mint hatékony marketinges eszközt bemutatni.

Népszerű címkék

Szerzői jogok

Creative Commons Licenc

Vallási szimbólumok a csomagoláson - a Lidl esete a kereszttel

2017.09.18. 14:49 Csomag Olga

Az elmúlt időszakban a csomagolásokon szereplő szimbólumok témája többször is címlapra került. Miután a politikai (önkényuralmi) szimbólumokat úgy tűnik, száműzni kell a csomagolásokról, a vallási szimbólumok is eltűnnek. Az elmúlt napokban a Lidl maga vette le a keresztet a görög termékei csomagolásáról. De mégis, jól tette?

A képi információ - a szöveges információval ellentétben - az érzékszervek által kényelmesen, könnyen, gyorsan, messziről és egyszerűen feldolgozható tartalmat jelent. Kutatások bizonyítják, hogy azon termékek, melyeken kép is van, kiemelkednek a tömegből. Ez főleg akkor érvényes, ha limitált idő áll rendelkezésre, hiszen ilyenkor gyorsítani próbálnak a döntési folyamaton és elsősorban a vizuális tartalmakat keresik és dolgozzák fel. Vagyis abban egyetértés van, hogy képet mindenképpen érdemes elhelyezni a csomagolásokon. 

De mit ábrázoljon az adott kép? Például a cicakaján macska legyen vagy inkább egy fürdőruhás nő?

A termék jelentésének megértetésére több lehetőség van. Legegyszerűbb formája, ha a csomagoláson ábrázolt tartalom megegyezik a valós tartalommal (csirkés szendvics csomagolásán egy csirkés szendvics látható). Azonban egy csomagoláson ennél összetettebb mondanivalót is meg kell, lehet jeleníteni képekkel. Például a tyúk a tojás csomagolásán egyértelmű kapcsolatban van a tojással, a termék eredetét hivatott jelölni. Vagy a saláta csomagoláson egy pillangó, azt jelenti hogy könnyű íze, hatása van a terméknek és nem azt, hogy pillangóból készült. Habár ez utóbbi dekódolása elvont gondolattársítást kíván a fogyasztótól, segítségével komplex mondanivaló is átadható egyszerűen és gyorsan.

Azonban nem mindegy, hogy a grafikus milyen szimbólumot kapcsol össze a termékkel. A képek fogyasztói dekódolása erős kapcsolatban van a szemiotikával, a jelek, jelrendszerek tudományával. A szemiotika a marketing értelmezésén belül annak a folyamata, hogy miként jutnak el a fogyasztók a jelentéshez, vagyis hogyan fogják fel és értik meg a vállalat által küldött üzenetet, jelen esetben a csomagolást. A vallási szimbólumok is ezért kerülnek a csomagolásra, a termék gyártója a terméket össze akarja kapcsolni valamivel, amit a vallás is jelképezhet. Azonban a vallási szimbólumok komplex jelentéssel bíró szimbólumok, a kapcsolat nagyon összetett lehet, jelentései egyének szintjén eltérő. Éppen ezért - habár nagyon hatékonyan lehet vele komplex jelentéstartalmakat átadni - semmi keresnivalójuk a csomagoláson. 

Vallási szimbólumok helytelen használatára nagyszerű példa, amikor egy IPA (India pale ale) sörön Ganésát (hinduizmus elefántfejű, embertestű istenségét) használták. Érthető módon a kereskedők sok panaszt kaptak hinduktól, akik felháborítónak találták marketing célokra használni a vallási jelképeiket. Főleg miután a sörnek semmi köze nincs a hindu valláshoz.

Ugyan ez igaz a Lidl görög ihletésű termékeire is, melyre szerencsétlenül éppen egy olyan görög épületeket ábrázoló képet választottak, melyen kereszt is volt. A felháborodást elkerülendő - vagy ki tudja miért - egyszer csak eltávolították a képet. A kereszt eltávolítása helyes döntés volt, azonban a kivitelezés hibás. Ugyanis a legolcsóbb megoldást választották, egyszerűen leradírozták a keresztet, amit a fogyasztók természetesen kiszúrtak és felháborodtak (95% nem értett egyet az eltávolítással). Helyesebb lett volna rajzoltatni egy hasonlót vagy eredetileg olyan fotót használni, melyen nincs vallási szimbólum. 

A csomagoláson nem szabad olyan szimbólumot elhelyezni, melyet a fogyasztók nem egységesen interpretálnak, vagy arra érzelmileg, világnézetileg nagyon eltérően reagálnak. Éppen ezért hiba vallási szimbólumokat elhelyezni a csomagoláson. A Lidl jól tette, hogy leszedte a keresztet, azonban ahogyan tette, ott hibázott.

 

vallas1.jpg

vallas3.jpg

50 komment

Címkék: csomagolás szimbólum Lidl

A bejegyzés trackback címe:

http://csomagolas.blog.hu/api/trackback/id/tr712875546

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Peetee 2017.09.18. 15:31:59

Sajnos ez egy végtelen történet. Ha leszedik a keresztet, akkor az egyik szélsőséges oldal azonnal migránssimogató - muszlimpárti patás ördögnek kiáltja ki. Ha nem szedik le, akkor a másik szélsőség azt állítja: ez keresztény termék és kizárják a vásárlásból a többi vallás tagjait, és patásördög, fúj. ...eközben a másik csoport szlsőséges meg azt mondja, hogy ha nem szedik le a keresztet az azért van, mert valójában migrássimogatók, de a hattérhatalom tagjai, akik így akarnak megbújni és úgy tesznek, mintha keresztények lennének, de nem azok. Van ökörség emögött a tartalom mögött bőven...

DFK 2017.09.18. 21:39:56

@Peetee: nem. Ez az egész kettős mérce volt. A Lidl a muszlim és zsidó vevők kedvéért vette le. Ugyanez mondjuk Dávid csillaggal a jaffa narancson nem történt volna meg, mert az antiszemitizmus lett volna. Ugyanígy törökös termékről sem került volna le a félhold, mert az nem lett volna pc.

kewcheg 2017.09.18. 21:59:24

@DFK: egyáltalán nem. A lidl azért vette le a keresztet, mert a lidl vezetője vagy tulajdonosa kálvinista,azaz eretnek. Jobb helyeken párszáz éve ezért égett/lógott/sült volna...régi szép idők....

Kelly és a szexi dög 2017.09.18. 21:59:48

Nem kellett volna feltenni...egyébként meg mostantól: ALDI !

Ekrü 2017.09.18. 22:25:28

Nem,a Lidl nagyon rosszul tette ,hogy eltávolította a keresztet.A szóban forgó épület úgy teljes ,hogy a kereszt ott van a tetején.Ha a Lildl valóban semleges szeretett volna lenni, a joghurtokra tehette volna az Akropolisz képét is,hisz arról is mindenkinek Görögország jut az eszébe.De nem Ő egy olyan épületet választott aminek a tetején ott a kereszt.Ráadásul szerintem a sokszínűség nem azt jelenti ,hogy cenzúrázunk dolgokat,hanem ,hogy megfér egymás mellett a kereszt,a félhold,a Dávid csillag,de még egy Buddha szobor is.Sajnálatos ,hogy az olyan, magukat liberálisnak kiadó újságírók-blogírók,mint például ezen cikk írója ,nem látják be.

Brix 2017.09.18. 22:28:46

Szerintem a kereszt levétele, politikai korrektség végletekig kimaxolt iskolapéldàja. Remélem nem olyan vilàgban akarunk élni, ahol folyton azt kell figyelni, kit bàntunk meg, valamilyen jelkép hasznàlatàval...Ez agyrém! A Lidl - t meg kell büntetni, úgy, hogy nem vàsàrolunk ott egy darabig!

laci_52 2017.09.18. 22:30:37

" A kereszt eltávolítása helyes döntés volt"

Nem volt helyes! A Lidl európai cég, Európa keresztény!

A hiba az volt, amikor az EU az alkotmányába nem vette bele a kereszténységet!

doktorur 2017.09.18. 22:31:49

A történet ennél sokkal egyszerűbb szerintem: ha nem akar vallási szimbólumokat szerepeltetni, keressen másik stock-fotót. Van úgy 10 millió. Kb... Nem tette. Lustaságból tán, fene tudja. Ehelyett retusált. Ezt nem kell - és nem is lehet - magyarázni... A cikkírónak sem sikerült. Kár ezért az erőlködésért...

ép testben ép lélek 2017.09.18. 22:48:13

@laci_52: Nem, európa nem keresztény. Európa világi. Szerencsére.

VaradiJanos 2017.09.18. 22:49:35

Ki kellett volna cserélni szivárványos zászlóra.

morph on deer 2017.09.18. 22:52:14

@DFK:
"Ugyanez mondjuk Dávid csillaggal a jaffa narancson"

Mertmikor is láttál olyat?

Itt nem arról van szó, hogy mit/melyiket/stb., hanem hogy minek?
Fogod, szivi?

Azaz semmilyen valláshoz közhető szimbólum se legyen a csomagoláson, különösen ne, ha egy multiforgslmazású cég termékétől van szó!
Igazából ez szakmai minimum, - ha már ott tartunk, hogy valóban 'grafikus' volt az elkövető, amit egyébként a kivitelezés szinvonala miatt kétlek (ott maradt a pukli a kupolán!) - csakúgy, mint bizonyos szín/szinek használata bizonyos kulturákban, stb.

Tehát jobb, ha elhiszed, ennek a világon semmi köze egyik vagy másik vallás favorizálásához, ez egyszerűen egy ügyetlen grafikai megoldás.

Mert ugye nem azt akarod mondani, legalább is remélem, hogy a grissini görög változatát jobban vennék kereszttel, mint anélkül?

Kösz, előre is! :)

Macskond 2017.09.18. 22:52:45

Erősen túltolták ezt a biciklit.
Görögországban jellemzően görög-katolikusok élnek igy a tájkép szerves része az ezzel kapcsolatos jelképek ottléte.
Nem tudom hogy ki az abnormálisabb, aki kéeps azon megsértődni/meglepődni hogy Görög országban ilyen vallású emberek élnek, a maguk jelképeivel körülvéve, vagy az a retardált, aki felteszi, hogy ilyen igényekenk alá kéne menni, vagy ilyen tekintetben jó indulatot mutatva a nem GK hivők fel. felteszi, hogy az amúgy vallásilag vegyes EU-ban ezt az emberek az elmúlt 80-100 év alatt még nem érték fel ésszel hogy el lehet lenni egymás mellett különféle jelképekkel.

Illetve ez a fajta intolerancia, csak egy bizonyos csoportnak a jellemzője... és itt ezt a gondolatot nem fejezem be mert én kezdem szégyelni magam helyettük.

morph on deer 2017.09.18. 22:56:05

@Kelly és a szexi dög:
"...egyébként meg mostantól: ALDI !"

Emiatt?
Viccelsz?
Ugye viccelsz?

IamTwo 2017.09.18. 22:57:20

"éppen egy olyan görög épületeket ábrázoló képet választottak, melyen kereszt is volt."
Ez nem ennyire egyszerű, a képeken Santorini ikonikus látképéhez tartozó templomkupolák voltak, azok a tornyok úgy hozzátartoznak Santorinihez, hogy azok nélkül alig találni képet. Ilyen módon az sem helyes, hogy eltávolították a keresztet, azok a keresztek azokhoz az épületekhez úgy hozzátartoznak, mint virághoz a szirom.
Szerintem túl van lihegve. Az nem vallási jelkép, hanem egy ikonikus, görög tájkép.
De pont a sok habzószájú PC-s miatt úgy gondolta, hogy nem hagyja rajta. Durván kimaxolt a PC-t, így persze még nagyobb nyígást kapott a nyakába :|
Az, hogy miért nem választott egy minden-mentes képet, örök rejtély marad.

lippsi e vagy? 2017.09.18. 23:10:47

A libsi hiper-polkorrektség az ellentétébe fordult annak, amit egykor a liberalizmus képviselt

A liberalizmus eltűrte a vélemények, ideológiák sokféleségét, a leke mélyén élvezte is ezt a tarkaságot. A libsizmus színtelen alaktalan masszává akarja gyúrni a világot, ennek legjobb példája maga a libsi tömeg: aki egy beintésre bégeti ugyanazt ezer torokból

morph on deer 2017.09.18. 23:23:17

@lippsi e vagy?:
"aki egy beintésre bégeti ugyanazt ezer torokból"

Úgy érted; "viktor, viktor, viktor"?
Lehet benne valami...
Ezek a 'lippsik'már csak olyenok, hogy minden szart ajnároznak, ha csak tehetik!
Láttad volna a"békemenet" nevű felvonulásukat! Az nem volt semmi!
Siralmas, de tényleg..!

Ekrü 2017.09.18. 23:54:04

@morph on deer:" Azaz semmilyen valláshoz közhető szimbólum se legyen a csomagoláson, különösen ne, ha egy multiforgslmazású cég termékétől van szó!"-Akkor talán nem egy olyan képet kellett volna választani amin rajta van a kereszt.Görögország tele van olyan ókori műemlékekkel amire ha ránéz a vásárló rögtön tudja honnan származik és még kereszt sincs a tetején.De attól tartok itt a cél nem a "sokszínűség" hanem a keresztények provokálása volt.

lippsi e vagy? 2017.09.19. 00:22:55

@morph on deer:
Azért elég furcsa, hogy akik szabadgondolkodónak mondják magukat, valahogy mind egy kaptafára húzható véleményt mondanak ugyanabban a zsargonban. Semmi bajom vele, csak rohadt unalmas

Billy Hill 2017.09.19. 00:24:37

Ez egy elég igénytelen akció volt. Miért is kell megváltoztatni a valóságot? Mint a holokauszt-tagadás. "Nem tetszik a történelem, ezért megpróbálom megmásítani." Az a templom úgy néz ki, ahogy! Tényekkel nem érdemes vitatkozni. Ha nem tetszik, más épületet kell használni, mint ahogy fentebb már írták páran. Mi lesz legközelebb, leretusáljuk a panellakók miatt az egyiptomi piramisokról készült képeket tízemeletes magasságúra, hogy ne sértődjenek meg, amiért az ő házuk kisebb? Agyrém!

Arcade Macho 2017.09.19. 00:26:04

tultoltak a bicajt, mint a kis kocsog penztaros, aki nem akart alkoholt eladni es megszivatta azt aki viszont sorba allt nala...

zenitó 2017.09.19. 00:45:06

@morph on deer: Miért viccelne?
Egy normális,magára adó keresztény ezek után nem teszi be a lábát a LIDL-be.
Szerencsére nem áll meg nélkülük az élet. Elég sokan vagyunk így ezzel,remélem nem gond.

Hód Alajos 2017.09.19. 01:09:16

Na előhozza a cikk a sok világvégéről ajvékoló, szegény elnyomott szerepében tetszelgő birkát.

Emlegetitek a PC-horrort, hogy majd nektek jól meg lesz mondva, hogy mit szabad meg mit nem és aztán jól leordítjátok a Lidlt, amiért azt tették, amit ők jónak látnak. Mert az nektek nem tetszik :D

Hát ezért vagytok ti magyar panelprolik, a Lidl meg az egyik legdinamikusabban növekvő európai áruházlánc.

A jobboldali kutya ugat, a karaván halad. Hogy utoléritek-e, vagy lemaradtok...ki nem szarja le?

Hód Alajos 2017.09.19. 01:11:09

@zenitó: Elég sokan? Keresztények? Lidl közelében, nem bugris zsákfalvakban, ahol csak Coop van? Hol élsz te, bocika? Mert Magyarországon biztos nem.

karandash 2017.09.19. 02:13:34

Gerinctelenség volt ez a Lidl részéről, írom ezt ateistaként. Igazi puhapöcsű német gondolkodásra vall, nehogy a mohamedánista vevő sipítozni kezdjenek.

@kewcheg: megsúgnám, hogy a kálvinisták használnak keresztet, ha nem is a templomaik tetején, tehát akkora oltári baromságot írtál, hogy az már fáj. Amit a kálvinisták nem használnak, az a feszület, Jézus teste a kereszten. Mert abban hisznek, hogy Jézus feltámadt, ennek szimbóluma az "üres" kereszt. A katkók meg abban hisznek, hogy az eretnek pápa, a pedofília védnöke, Isten földi helytartója és tévedhetetlen és Jézus náluk még mindig a kereszten van. Nem olvasták a Bibliát.

A görög templomnak meg semmi köze a katkó-kálvinista ellentéthez, ők ortodoxok. A Lidl egyszerűen multiként viselkedik, szarik Európára.

karandash 2017.09.19. 02:17:36

@laci_52: Európa nem keresztény, esetleg az európaiak többsége keresztény. Papíron legalábbis.
Azzal ateistaként is egyetértek, hogy Európa keresztény múltját, örökségét letagadni, megmásítani nem szabad. Az ilyen retusálás gusztustalan.

Hunyadi zokogna... ha látná......ezt 2017.09.19. 02:29:21

Kedves cikkíró,
Ekkora ökörséget csákis direkt lehet írni. Elvileg a felvilágosult világunkban már senkit sem kellene zavrhon a másik ember vallása. A kereszt szégyen? Nemá..... tudom sok mgát európainak mondó ember megveti a gyökereit és mást istenít. Ez a zerencsétlen Lidl nem a római székesegyházat tette a képre..., hanem egy szép görög látképet. Semmi baj vele.

karandash 2017.09.19. 02:31:04

@Macskond: "Görögországban jellemzően görög-katolikusok élnek igy a tájkép szerves része az ezzel kapcsolatos jelképek ottléte." - LOL
Görög katolikusok mondjuk a Nyírségben valamint a Hajdúság északi részén, Hajdúnánáson meg Hajdúdorogon élnek nagyobb számban, elismerik a római pápát egyházfőnek, Görögországban meg jellemzően ortodoxok élnek, akik nem ismerik el a pápát.
A görög katolikus vallás az egy kelet-európai dolog, azokra a területekre jellemző, ahol az ortodoxia és katolicizmus érintkezik, a római katolikus egyház pont azért kreálta a görög katolikus felekezetet, hogy az ortodoxok felé terjeszkedni tudjon.

Fazakas László 2017.09.19. 05:18:31

@Peetee: - Hülyeség!
Aki meg akarja venni, mert pl. meg akarja kóstolni, az úgysem folyton a keresztet fogja nézegetni, hanem azt, hogy mi van a dobozban, tégelyben, pohárkában, stb.!
Tőlem aztán - akár horogkaresz is lehet például a Hitler sörön, mert én valójában nem Hitlerért és a horogkareszért, hanem magáért a sörért veszem meg, ha veszem. (www.atv.hu/thumbnail/772x514/2/15/20000.jpg)
Ha pedig belevesszük hozzá a migránsok állítólagos vallási "érzékenységét" -
akik valóban ennyire érzékenyek, azok MENJENEK SZÉPEN HAZA! Ide őket nem hívta senki!
Ráadásul és feltehetően mindent ingyen kapnak, mert ők ugyebár - a "menekültek".
Csak tudnám - mi elől?

Le Orme 2 2017.09.19. 05:28:39

Ebből a hamisításból csak rosszul jöhet ki a Lidl, akárhogyan próbálják is magyarázgatni.

jandera 2017.09.19. 05:47:49

@lippsi e vagy?: "ennek legjobb példája maga a libsi tömeg: aki egy beintésre bégeti ugyanazt ezer torokból" : SOROOOOS!

Nzoltan 2017.09.19. 06:48:13

@lippsi e vagy?: a liberalizmus soha nem volt az, aminek mondják. Már a francia forradalom alatt is gépesítetten gyilkolták le a velük egyet nem értőket.

Nzoltan 2017.09.19. 06:51:17

@Hód Alajos: a lidlbe sem a jólszituált vevők járnak. Többségében pont a 'prolik'.

Nzoltan 2017.09.19. 06:53:09

@Le Orme 2: Pedig biztos fizettek a cikkért.

Nzoltan 2017.09.19. 06:54:42

A baj ott kezdődik, mikor egy cég el kezd morlizálni, a moralizáláson túl pedig cenzúrázni.

Mert a vélemény nem lehet szabad.

Ylim 2017.09.19. 07:04:46

@laci_52: "Európa keresztény"

Ezt a faszságot el kellene felejteni végre.

VaradiJanos 2017.09.19. 07:13:52

@Hód Alajos: így van, sok visszamaradott hülye jobbos barom, biztos az sem tetszene nekik ha bírókat tüntetne el vki képekről

VaradiJanos 2017.09.19. 07:22:27

Igazságtalanok vagytok, körülbéztem a helyi lidlben és törekszenek a semlegességre, az amerikai termékeiken sincsen dávid csillag és a németeken sincs félhold.

bontottcsirke 2017.09.19. 07:41:00

Egyébként a svasztikát miért nem lehet használni? Mi vele a baj?

VaradiJanos 2017.09.19. 07:50:50

@bontottcsirke: ne sorosozz itt te habonycsicska

midnight coder 2017.09.19. 07:56:21

@ép testben ép lélek: " Európa világi."
Ma még. De nézd meg úgy 20 év múlva... És nem a keresztektől kell tartani.

kewcheg 2017.09.19. 08:09:22

@karandash: "Eretnek pápa" nesze neked ökumené. Egyébként ki is volt előbb?

Buenos Aires 2017.09.19. 08:28:20

Szerintem színtiszta provokáció volt, gondolom, a LIDL központban elég sok muszlim dolgozik, a rendszeren meg átment a fotó.
Amúgy meg kontraproduktív, nem mondom, hogy nem megyek többet Lildbe, de a preferencia listámon lejjebb mentek.

Jim Raynor 2017.09.19. 09:10:34

szerencsére nem a középkorban élünk.

mellesleg szívem szerint az összes egyházat betiltanám, a telejósda és a telefonos gerincműtét-féle csalások intézményesített változata az összes.

marhára unalmas az állandó rinyálásuk.

_B_ 2017.09.19. 09:49:55

Bazmeg, ha a zsinagógáról szedték volna le a csillagot, már sokmilliárd EUR kártérítés megítéltetett volna mostanra a "holokausztkárosultaknak".
Elég egyszerű a megoldás. Olyan épületet kell rászerkeszteni a csomagolásra, amin eleve nincs vallási/önkényuralmi jelkép.

Macskond 2017.09.19. 10:24:06

@karandash: Köszi a kultúrált helyreigazítást. (lám így is lehet) valóban tévedtem, és ismét tanultam valamit. Nem vagyok vallásügyekben kiművelve. Kimaradt ez a fajta oktatás a gyerekkoromból.
(és amúgy azóta sem keltette fel az érdeklődésemet a vallás téma. )

nemorino 2017.09.19. 11:05:18

A cikkíró sem tudja, hogy miért távolították el, még az is lehet, hogy az ortodox egyház kérte, hogy ne használják a szimbólumukat egy olyan terméknél, ami nem kötődik hozzájuk. Kb. mintha indítana a Lidl egy magyaros termékvonalat, amit Tihany látképével promózna, természetesen a templommal. Nyilván a Magyar Katolikus Egyháznak sem lenne ínyére, mert azt a látszatot kelthetné, hogy egy apátságban előállított termékről van szó. Szerintem nem baj, ha egy világi terméket gyártó világi cég nem használ egyházi, vagy vallási jelképeket.

ép testben ép lélek 2017.09.19. 13:00:55

@midnight coder: Persze, tudjuk. A hanyatló nyugat. :D

lippsi e vagy? 2017.09.19. 20:00:34

@nemorino:
Hát ez nagyon nem életszerű, hogy a santorini egyházközség betelefonál a Lidl központba, mondván vegyék le a keresztjüket a készülő szórólapról. Csak a libsi észjárás bír ilyen nyakatekert magyarázatot kiköhögni. Inkább nézz körül a saját agyadban, és máris megtalálod az okot. Nem az egyházak cenzúráznak a mai világban, hanem a multikultis libsik

nemorino 2017.09.20. 08:04:51

@lippsi e vagy?: Szerinted - aki nyilván nem vagy "libsi" - lehet-e (kell-e) minden termékre keresztény jelképeket rakni? Ott van pl. az amerikai zászló, amit bikinialsókra is raknak, lelkük rajta, de pl. mit szólnál kereszthez egy vibrátoron, wc papíron, vagy papírzsebkendőn? Az a baj veletek fideszesekkel, hogy sosem voltatok vallásosak, sosem voltatok konzervatívok és minden jelenségben azt keresitek, hogy mi ellen lehetne harcba szállni. Ez az egész gondolkodásmód fényévekre van a konzervativizmustól, leginkább a Rákosi-korszakra emlékeztet. Egy pici jó ízlés sokat segítene, nem kell mindenben követni a vezénylő tábornokot.