HTML

Csomagolás Blog

A terméket veszi meg a fogyasztó, de a csomagolás segítségével figyel fel rá, tájékozódik és csábul el. A blog célja csomagolásos híreket, érdekességeket és elemzéseket megosztani és a csomagolást, mint hatékony marketinges eszközt bemutatni.

Népszerű címkék

Szerzői jogok

Creative Commons Licenc

Nyári SPAR szatyor

2017.06.22. 17:17 Csomag Olga

A SPAR félresikerült Vitamintáskás akciója után felüdülés látni, hogy milyen hasznos szatyorral jelentkeztek az idei nyárra.

Több üzletükben a papírszatyorra a balatoni SPAR üzletek elérhetősége van grafikusan felrajzolva. Jól kihasználták a szatyrot arra, hogy a balatoni nyaralók tudják, mely településre kell ellátogatni ahhoz, hogy a megszokott SPAR üzletben vásárolhassanak. Retailer cross-selling elősegítése a szatyor segítségével.

spar_taska.jpg

Szólj hozzá!

Címkék: spar szatyor csomagolás

A kibic fogyasztónak semmi sem jó

2017.06.15. 13:23 Csomag Olga

Olyan kevés vállalat van, aki be mer állni (politikai) ügyek mellé. Ami érthető, mert aki mégis megteszi, az általában kap hideget-meleget. Így nem csoda, ha a vállalatok maradnak a rizikómentes marketingnél és nem politizálnak. A Skittles Pride Limited Edition csomagolása arra jó példa, hogy a kibic fogyasztók még a jó ügyeket is csak kritizálni tudják. De a probléma sokkal összetettebb: a fogyasztói bevonódás sajnos a kommunikációs erőviszonyokat átalakította, kontrollt adott a fogyasztók kezébe, de felelősséget nem, aminek hosszútávú kimenetele jelenleg még bizonytalan.

Pride-hónap van, ami mellé több szervezet és vállalat is beállt. Így tett ezzel e Skittles cukorka is. Logikus lépés, mert a Skittles amúgy is szivárványszínű, még a szlogenje is szivárványos ("taste the rainbow"). A Pride alkalmából piacra dobtak egy Pride Limited Edition csomagolást. (A limited edition csomagolás lényege, hogy a vállalat időszakosan egy jól megkülönböztethető csomagolásban kínálja a terméket.) De mit tehet egy szivárványos csomagolású termék, ha a Pride hónapot ünnepeli? Mégse használhatja a szivárványos csomagolást, mert az akkor nem lesz limited. Marad az egyszínű csomagolás, azon belül a fehéret választották. A fehérre azért eshetett a választásuk, vélhetően mert az jobban elüt a polcokon, mint például a fekete vagy piros. De a fogyasztók (jópár twitterező) felháborodott, és elkezdték kritizálni a terméket, ami sajtóhír is lett. 

Ez a hír talán önmagában nem is izgalmas, de sajnos nem ez az első ilyen eset. Névtelen kommentelők hatására számtalan jó ügy érdekében indított termékeket, csomagolást és kampányt változtattak már meg. A Tropicana, a Dove, Sun Chips hasonló negatív fogadtatása igazságtalan volt a fogyasztók részéről, mert mind jó ügyet próbáltak szolgálni (persze a profitszervés mellett). A Sun Chips például dollármilliókat bukott néhány felháborodott fogyasaztó miatt, akik túl hangosak voltak a neten, nem beszélve arról, hogy egy nagyszerű környezetbarát ügyet torpedóztak meg. És ez rossz hosszútávon nem csak a vállalatnak, hanem a társadalom egészének is.

Szinte a marketingkommunikációban tényként lehet kezelni, hogy a kommunikáció napjainkra átalakult, a jellemzően egyirányú tájékoztatásból kétirányú kommunikáció lett. A vállalati kommunikációban a kontroll majdhogynem kicsúszott a vállalatok kezéből a fogyasztókhoz vándorolva. Azonban hagyományos értelemben a kontroll átadása a felelősségi hatáskör átruházását is maga után vonja autómatikusan. Azonban a kontrollt szerzett névtelen fogyasztók nem vállalnak semmilyen felelősséget, a balhét, veszteséget nem ők viszik el. Számukra nincsen semmilyen tétje annak, hogy beszólnak a vállalatoknak, majd az elterjed és népszerű lesz a neten.

Felmerül a kérdés, hogy au új kommunikációs világrend hogyan alakítja át a felelősség körét. Egy FB kommentelők miatt keletkező bukás költségét jogos-e a vállalatnak viselnie? Nem kellene-e e FB kommentelőknek is felelősséget vállalni, ha már a kontrollt a kommunikáció felett részben átvették?

A Skittles példájánál maradva: kiálltak egy jó úgy érdekében a limited csomagolással. Legyen, lehet-e következménye a Twitterező lehúzó kommentelőknek, akik kibic módjára egy amúgy is rizikós projektet tét nélkül kritizálnak? Van-e értelme egyáltalán reagálni ezekre a cég részéről? És hosszútávon mégis a kibic fogyasztók nem lehetetlenítenek-e el minden jó kezdeményezést? Bele mer-e vágni a jövőben a marketinges egy hasonló projektbe? Lesz-e súlya a fogyasztói véleménynek és bojkottnak ezután, vagy csak egy költségelemmé válik hosszútávon?

 Mindenesetre a(z megosztó) ügyek mellé álló vállalatok bátrak. Legyenek még többen!

 

skittles1.jpg

skittles2.jpg

skittles3.jpg

skittles4.jpg

 

Szólj hozzá!

Címkék: pride csomagolás limited edition Skittles

Amikor a designer szabadságra megy

2017.06.01. 09:47 Csomag Olga

Még a designer is néha szabadságra megy. De a csomagolásfejlesztés nem állhat meg, piacra kell dobni a csomagolást így is, úgy is. Így készülhettek el ezek a csomagolások. 10 csomagolás fail, mely sokszor vicces, de veszélyes is lehet a fogyasztóra nézve.

(Lehet, van más magyarázat is ezekre a végtermékekre, de az valószínűleg nem kedvező senkire nézve sem.)

Forrás BoredPanda

funny-design-fails-5-5912bc176e44e_605_1.jpg

5911d4e3efa2f_wf4rvjxpz5bx_605_1.jpg

5911d4c33a026_ya9vpcr_605_1.jpg

590c740b83341_605_1.jpg

590c63b28a9a1_mlqrag7_605_1.jpg

590b4244bfee4_igpx1sl1ex9x_605_1.jpg

590b42ccb0386_9k6qygzr_605_1.jpg

590b3de22bd7b_4f0fn7j0u9jy_605_1.jpg

590b42c1915fd_suz0cvsoh7ky_605_1.jpg

590b3a1e47ef3_3duvl0b28qoy_605_1.jpg

Szólj hozzá!

Címkék: vicces csomagolás fail

Dagadt vagy? Vegyél dagadt palackot!

2017.05.12. 15:50 Csomag Olga

A Dove új kampányában a műanyag palackoknak különböző formát adtak. Van duci, vékony, körte és alma alakú, utalva a női alak sokféleségére. De miért utálják ezt a fogyasztók?

A Dove márka különleges, mivel a 2000-es évek elejétől újfajta megközelítéssel árulja a termékeit: minden megnyilvánulásával kiáll a női szépségért és sokszínűségért. Erre épült a legújabb kampányötlet is a limitált csomagolásokkal.

A szakma egyértelműen úgy vélte, hogy egy nagyon egyedi kampány készült, mely tökéletesen kapcsolódik a márka fő üzenetéhez ("A message about our body conveyed by Dove bottles themselves, it brings brand essence and product design seamlessly together." - Andre Laurentino, Ogilvy). Vagyis kommunikációs szempontból egy elég jól sikerült, integrált kampányról beszélhetünk, mely tökéletesen érzékelteti, amiért a Dove már évek óta küzd, a tökéletlenséget és a különbözőséget. Ezt a kampány bevezetősében le is nyilatkozták ("Just like women, we wanted to show that our iconic bottle can come in all shapes and sizes, too"). 

Azonban az internet népe, főleg a nők felháborodtak a kampányon. Nem akarják, hogy emlékeztessék őket arra, hogy körte-alakjuk van ("Like, I just want to [use] my body wash, not be reminded that I'm pear shaped"), vagy testképük alapján kategorizálják őket ("Women don't need to be categorized all the time"). Meg is születtek a megfelelő válaszok és mémek a kampányra.

Láthatóan az ötlet jónak tűnt, de a fogyasztók érzékeny lelkével nem számolt. A csomagolások bevonása ezúttal túlzó volt, ugyanis más kérdés azt üzenni, hogy szép a tested, fogadd el így, és más azt mondani, hogy ha dagadt vagy, vegyél dagadt palackot. Amúgy meg kinek van arra energiája az eladóhelyen, hogy felismerje az új formájú palackot és még azon is lamentáljon, hogy vajon melyik az ő alakjához leginkább illő? Vagy megveheted egyáltalán azt, aki nem vagy, csak szeretnél lenni?

Ennek ellenére érdekes kísérlet volt a csomagolással. Lehet más, játékosabb imázsú gyártónak össze is jött volna. De a konzisztens Dove-nak ez már nem illet bele a márkaimázsába. Eddig ugyanis a sokszínűségért álltak ki, most meg bebetonozták (szó szerint műanyagba öntötték) a testtípusokat.

Forrás Chicago Tribune, Divany, WP

dove_bottles.jpg

2 komment

Címkék: forma csomagolás limited edition Dove

Csomagolás infografika

2017.05.09. 13:00 Csomag Olga

A csomagolás jelentősége, feladatai, szerepe és közösségi médiával való lehetséges kapcsolata egy infografikába sűrítve. Tömör, rajzos és lényeglátó.

Végülis minden benne van röviden, amiről ez a blog szól immáron 8 éve...

Forrás: Marketingprofs

product-packaging-infograhic.jpg

Szólj hozzá!

Címkék: csomagolás infografika