HTML

Csomagolás Blog

A terméket veszi meg a fogyasztó, de a csomagolás segítségével figyel fel rá, tájékozódik és csábul el. A blog célja csomagolásos híreket, érdekességeket és elemzéseket megosztani és a csomagolást, mint hatékony marketinges eszközt bemutatni.

Népszerű címkék

Szerzői jogok

Creative Commons Licenc

Őrült kísérlet a 100%-os visszaválthatóságig

2018.06.13. 13:25 Csomag Olga

foti.jpgA Zamárdi Borászat őrült kísérletezésbe fogott: a teljesen újrahasznosítható borosüveget akarta piacra dobni. A csomagolás tervezés története a Linkedinen jelent meg, és annyira őszinte és teljes a leírás, a folyamat, ahogy a  végső csomagolás kialakult, hogy itt a helye a blogon. Tanulságos, ahogy a valós életben kialakul egy csomagolás.

"Lassan eladósorba kerülnek a boraim, és mint itt megírtam, a célom nem kisebb, mint megreformálni a hazai borfogyasztási szokásokat. Lassan, de biztosan. Lépésről lépésre. Az én kiszerelésem két decis, az én forgalmazási csatornám pedig a direkt értékesítés interneten át. Jó, erről ennyit. A lényeg most jön: már a palackdizájn első verziójánál felmerült az az ötlet, hogy ha úgyis futárral küldözgetem majd a boraimat, ugyanaz a futár egy második körben vissza is hozhatja a göngyöleget, ne dobálják már ki a Kedves Vendégeim a kukába. Sírna a lelkem, ha a drága pénzen megvett kisüvegeimet és egyedi, elegáns csavarzáras kupakjaimat egy használat után kihajigálnátok! Az a kisüveg olyan cuki! Ez a kupak annyira csini! Mentsük meg! Na de hogyan?

1. Mentsük meg az üveget!

Mivel sokféle bort fogok forgalmazni (nekem magamnak van vagy hatféle, és az idegen tételekről még nem is beszéltünk), a visszaválthatóságnak eleve keresztbetesz egy masszívan ráragasztott címke. Mert ugye visszajön a kisüveg, és szükség lenne egy levakarógépre, vagy levakaró asszonykórusra, hogy az üveget ismét harcba lehessen küldeni. 

Első designötlet: kis “névnapi üdvözlet” kártyát kötünk a nyakára, az lejön, hurrá, zöld megoldás. Na de vajon szabad-e bort címke nélkül forgalomba hozni? Nem. És abban az esetben, ha nem bolti forgalomba kerül, hanem közvetlenül értékesítem? Akkor sem. Címke nélkül kannás töltésről beszélünk, ami egy másik történet. Pultoskoktél :)

Tehát nem szabad. De vajon kötelező-e irgalmatlanul erősen, teljes felületen ráragasztani a címkét az üvegre? Nyilván nem, mivel az összes üdítő és ásványvíz olyan címkét használ, ami egyáltalán nem tapad a palackra, hanem körbeveszi, és egy ragasztócsíkkal rögzítik. A címke rögzítés tehát kötelező, de ragasztóval telenyomni nem kötelező. Így alakult ki az első verzióban egy papírcsík, ami körbefut az üvegen, és csak két ponton van megragasztva, ott is a papír a papírra, nem pedig az üvegre. Üveg megmentve, a papírcsík egy mozdulattal eltávolítható, az üveg mehet vissza az üvegmosóba, és lehet újratölteni. 

2. Mentsük meg a kupakot!

A teljes újrafelhasználhatóság miatt parafadugót nem használhatunk, mert az egy használat után kukába kerül. Van helyette csavarzár, abból is kétféle létezik: külső menetes (vagyis gépi) és belső menetes (vagyis kézi). Mivel a csavarzárazó gép kapacitása mintegy százezerszerese a nekem szükségesnek, kézi “kupakolást” választunk, belső menetes, amúgy igen elegáns csavarzárral. Mindenki tudja azonban, hogy a csavarzáraknak van egy olyan része, ami (egy reccsenés után) az üvegen marad. Kólánál csak egy kis műanyag gyűrű marad az üvegnyakon, borosüvegnél azonban egy komplett fémszoknya marad vissza, amit csak benzines kalapáccsal lehet eltávolítani az üvegről, ez viszont nem tesz jót az üvegnek.

A 100%-os környezetvédőben ilyenkor felmerül a kérdés, hogy vajon mi a túróért reccsintik rá a kupakokat az üdítőkre, borosüvegekre? A válasz igen szánalmas: azért, hogy a teljes kereskedelmi láncban senki ne tudjon észrevétlenül idegen anyagot csempészni az italba (rossz az, aki rosszra gondol: mondjuk ne tudjon a raktárosfiú beleköpni az üvegbe).

Én azonban lezárt dobozban, közvetlen szállítással szeretnék dolgozni. Az én esetemben maximum a címzett tud belköpni a saját üvegébe, ő meg hadd tegye, önmagával tol ki. Ha a fémkupakot nem reccsntjük rá az üvegre, egy az egyben letekerhető, s lőn 100%-os újrafelhasználhatóság. De vajon kötelező-e ráreccsinteni az ilyen típusú csavarzárat az üvegre? Nos szerencsére nem a “reccsintés” a kötelező, hanem az észrevétlen kibontás elleni védelem. De ha nem “reccsintek”, akkor hogyan? Hmmm. 

3. Nó reccsintés

Valaminek mégiscsak védenie kell a kupakot az illetéktelen le- és visszatekerés ellen. Ha a kupak nem védi meg önmagát, mert nem vagyok “hajlandó” rárögzíteni, mi lenne, ha becsomagolnánk papírba, és az tenné lehetetlenné, hogy letekerjék a kupakot? Nagy megkönnyebbülésünkre ezt szabad. Így lett a pihekönnyű papírcsíkból a fél üveget beborító csomagolópapír. Lám, minden mindennel összefügg.

Már csak a csomagolópapír újrahasznosítását kellene megoldanunk. Hajtogassatok belőle papírrepülőt! Ügy lezárva, 100% elérve :)"

Forrás: Linkedin

1 komment

Címkék: csomagolás esettanulmány csomagolástervezés Fóti Marcell

A kultúrám nem a szalagavatós ruhád

2018.05.25. 08:00 Csomag Olga

Az interneten kialakult "My Culture Is Not Your Goddamn Prom Dress" mém elérte a csomagolásokat is. Néhány kreatív csomagolás-ruha, mely talán megsérti a csomagolási kultúrát, a csomagoló szakembereket és a csomagolások helyes felhasználását.

Persze, hogy csak vicc.

Forrás: BP

fura_ruha_3.jpg

fura_ruha_4.jpg

fura_ruha_1.jpg

fura_ruha_2.jpg

Szólj hozzá!

Címkék: ruha mém csomagolás

Csomagolásnak öltöztek az esküvőn

2018.05.21. 20:51 Csomag Olga

A világ nagy része Meghan és Harry esküvőjével van elfoglalva (már vagy két napja). Ezt a blogot azonban csak egy téma érdekli: kinek sikerült csomagolásnak öltöznie? Mert ilyen is volt természetesen.

Én nagyon menőnek tartom, még készakarva se választhattak volna jobbat. Mind Pippa, mind a pap nagyon jól választott, hogy élő csomagolások lettek. (Még ha ezen röhög is a fél Twitter és brit sajtó.)

997784694388346880-png_700.jpg

997805918891986944-png_700.jpg

 

Szólj hozzá!

Címkék: ruha esküvő vicces csomagolás

Műanyag bolygó

2018.05.18. 14:50 Csomag Olga

Habár a blogon itt más sokszor foglalkoztunk a tengerekben lévő csomagolási hulladék elképesztő mennyiségeivel, felhasználásával és veszélyeivel, a PET palack útjával, most, hogy a National Geographic címlapon hozta a történetet (és milyen címlapon...), talán még többekhez eljut az üzenet.

A NatGeo, aki egy műanyagellenes hadjáratba kezdett, a csomagolásokat is érintő legfontosabb megállapításai a következők:

  • 9 millió tonna műanyag kerül az óceánba minden évben, mely összesen 5.3 -14 millió tonna (becslés) műanyagszemét a vizeinkben, mely minden nélkül legkorábban 450 év múlva bomlik le;
  • a Földön lévő 6.9 milliárd tonna hulladékból 6.3 milliárd tonna (91,3%) teljesen elkerülte az újrahasznosítást;
  • az amerikaiak naponta dobnak ki fejenkét egy zacskót;
  • az amerikaiak fejenként 346 műanyag palackot vásároltak évente;
  • 5 billió darab műanyagszemét van a Földön;
  • az összes tengerparti hordalék 73 százaléka műanyag: palackok, kupakok, csomagolók, bevásárlózacskók, cigarettafilterek.

A képek magukért beszélnek, jobban átadják a probléma nagyságát, mint a szavak. Összefoglalva: sok kicsi szemét (fogyasztó) sokra megy. Szerencsére vannak, akik a hulladék eltakarításán és nem megtermelésén is dolgoznak (lásd The Ocean Clean Up projekt vagy az úszó szemetes projekt)

(Csak zárójelben teszem hozzá, hogy óriási veszekedés alakult ki a blogon a kapszulás kávé környezetszennyező hatásáról. A többség - aki kommentelt - a kényelmet választja inkább, mint a hulladékminimalizáló megoldásokat. Persze igazuk van, egy kapszula nem számít, de ha mindenki így gondolja, akkor óriási probléma lesz belőle. Lásd mi a helyzet a PET palackokkal és zacskókkal a tengerekben. )

A videó - érdekességként - a műanyag rövid történetéről és társadalmi beágyazódásáról szól.

Forrás: 444 NatGeo 

plastic_planet_2.jpgplastic_planet_1.jpg

plastic_planet_3.jpg

plastic_planet_4.jpg

plastic_planet_5.jpg

plastic_planet_6.jpg

3 komment

Címkék: hulladék óceán csomagolás

Kapszulás kávé, az értelmetlen pocsékolás

2018.05.14. 08:00 Csomag Olga

Csak a Nespresso évente több milliárd kávé kapszulát ad el a becslések alapján. Sajnos van olyan 6 grammos kapszulás kávéja, mely 3 g alumínium kapszulában van. A mai napig nincs arra megbízható becslés, hogy a kapszulák hány százaléka került visszagyűjtésre. És ha nincs újrahasznosítva, 150 és 200 évbe kerül, míg lebomlik az alumínium. Még a K-cup feltalálója (John Sylvan) is szarul érzi magát néha a találmánya miatt ("I feel bad sometimes that I ever did it"). Sőt, még azt is mondta, hogy neki nincs, mert drága (“I don't have one. They're kind of expensive to use,”) és sose gondolta volna, hogy az irodákon kívül is használják majd.

Több, mint 40 évvel ezelőtt,1976-ban jegyeztette be a Nespresso szabadalmat Eric Favre, a Nestlé alkalmazottja. Napjainkra Nyugat-Európában a kávépiac harmadát teszik ki a kapszulás kávék, ráadásul közel 10%-kal nő évente. Minden ötödik (más források szerint harmadik) háztartásban található már egy kapszulás kávégép. Persze vannak bizonyos kezdeményezések a visszagyűjtésre, újrahasználható kapszulák kifejlesztésére. Például a Keurig cég készít többször használható kapszulát, de a takarítással való pepecselés pont azt az előnyt veszi el, amiért az emberek tömegei rászoktak az egy mozdulattal lefőzhető kávéra. Az igazi megoldás a csomagolási hulladék keletkezésének megszüntetése lenne. Vagyis a kapszula nem vásárlása, ugyanis a kapszulás kávé az egyik legjobb példa a felesleges csomagolási szeméttermelésre. 

És itt az aluminium csomagolások és Alzheimer összefüggéseiről pedig még nem is esett szó, "csak" a környezetvédelmi megfontolásokról. 

Mit gondoltok Ti? Isszátok? Megéri egyszemélyes, kapszulás kávét venni, mely ennyi csomagolási hulladékot termel? Felelős fogyasztói magatartásnak tartható ez a nagymértékű lustaság (vagy trendiség)?

kapszulas_kave_3.jpg

kapszulas_kave.jpg

kapszulas_kave_2.jpg

 

 

82 komment

Címkék: kávé újrahasznosítás trend hulladék csomagolás

Adidas hulladék cipője

2018.05.08. 11:18 Csomag Olga

Lehetséges az, hogy egy cipő abból a PET palackból készüljön, ami felelőtlenül az óceánokban végezte? Igen, méghozzá, tömegtermelésben; így készült az Adidas csomagolási hulladék cipője, óriási sikerrel. A cég ily módon szeretné felhívni a figyelmet az óceánok védelmének fontosságára.

Vizeink tele vannak sajnos (csomagolási) hulladékkal, ami az állatoknak kifejezetten káros (nézd meg ezeket a szenvedő, deformált állatokat). Állítólag percenként egy teherautónyi hulladék kerül a vizekbe. Erre válaszul jött az Adidas a hulladék cipővel, mely 5 százalék újrahasznosított poliészterből, és 95 százaléknyi tengerből kinyert műanyag hulladékból készül. Minden párhoz 11 műanyag flakont használtak fel, összesen 11 millió műanyag palackot.

A projekt a Parley for the Oceans környezetvédő csoporttal vált valóra. Az Adidas ezzel példaértékűen tesz a környezetért, felhívják a figyelmet az óceánok helyzetére és a fogyasztói felelősségre benne.

Forrás: BI; 24

Szólj hozzá!

Címkék: hulladék óceán csomagolás környezetbarát Adidas

Az öt legötletesebb limited edition csomagolás

2018.05.04. 14:16 Csomag Olga

Limited kiadások (limited/special edition) nem csak a luxuscikkek piacán találhatók meg, hanem élelmiszereknél és egyéb gyorsan forgó termékek piacán (FMCG) is. Ráadásul egyre több termékkategóriában látni ezeket a termékeket a polcokon. A limited edition lényege, hogy a gyártók egy különleges terméket dobnak piacra, melyet limitált ideig és/vagy mennyiségben lehet kapni.

A csomagolás is lehet a limitált kiadás központi eleme, amikor mindössze az különbözteti meg a limitáltat az eredeti terméktől. Ilyen különleges és ötletes csomagolások következnek.

1. Itt a bikini szezon, így nem csoda, hogy az első helyen egy fürdőruhás csomagolás áll. Az Orangina dobta piacra 2017-ben ezt a nyári terméket, melyen a megszokott design helyett fürdőruha volt nőknek és férfiaknak külön-külön.

094.jpg

2. A Moët pezsgő szintén 2017-ben jelentkezett egy emotikonos kiadással, melynek a címkéje matricákat rejtett. Segítségükkel a fogyasztók az üveget (vagy mást) kidekorálhatták és egyedivé tehették.

108.jpg

3. Ki ne ismerné azt, amikor egy asztaltársaságban valaki módszeresen elkezdi lefejteni a maga előtt lévő üvegről a címkét. Ezt a szokást ismerte el (vagy fel) a Beck's egy úgynevezett kaparós üveggel, amit 2015-ben dobott a piacra. Az üveg extra alumínium fólia borítása vált a rajztáblává: az unatkozó fogyasztók kedvükre kreatívkodhattak sörözés közben.

129.png

4. A Tuborg is a fogyasztói kreativitásra épített, amikor 2015-ben az orosz piacra dobta a 'Te hogyan partizol?' üvegét, amin egy gondolatbuborék alakú, írható, üresen hagyott részre írhatták a fogyasztók, hogy éppen hogyan éreznek.

013.jpg

5 Végül nem szabad elfeledkezni a Coca-Cola karácsonyi masnis csomagolásáról, melyet először 2015-ben az angol piacra vezettek be a karácsonyi szezonban. A címke, amikor meghúzták a megfelelő részt, egy masnivá változott, így képezve a tökéletes karácsonyi ajándékot.

026.jpg

Szólj hozzá!

Címkék: üdítő csomagolás limitált limited edition

Úszó szemetes

2018.04.11. 08:00 Csomag Olga

A vizeinkben a csomagolási (és egyéb) hulladék nagy gondokat okoz, ezért nagyszerű ez az gyszerű úszó szemetes, mely megtisztítja a vizeket, összeszedi a hulladékot a vízből. A fejlesztő Seabin Project a 4 év tesztelés alatt egyetlen egyszer sem talált halat benne, így mondhatni elég biztonságos a természetre, de kegyetlen a hulladékkal.

A szemetes újrahasznosított műanyagból van és hozzávetőlegesen 2500 fontba kerül. A vizet keringetteti és így gyűjti a hulladékot. A szemetest - más szemetesekhez hasonlóan - bizonyos időközönként ki kell üríteni.

Minden kikötőbe, vízi klubba hasznos lenne egy ilyen. Rendeljetek elő egyet!

Forrás: cnet

seabin.jpg

Szólj hozzá!

Címkék: technika hulladék csomagolás

Hasznos tippek csomagolástervezőknek

2018.04.04. 08:00 Csomag Olga

Néha egy apróbb ötlet elég ahhoz, hogy a fogyasztók elégedettek legyenek a termékkel. Néhány - fogyasztók által gyűjtött - ötlet következik, melyeket a csomagolástervezés során érdemes megfontolni.

Mivel fogyasztók gyűjtötték és küldték be mindet, egy jó kis szedet arra vonatkozóan is, hogy mit értékelnek igazán és mire lenne szükségük a csomagolások kapcsán. Összefoglalva: praktikum, praktikum, praktikum. Ha valakinek van még további ötlete, küldje be, és lesznek végre magyar példák is a blogon.

Forrás: BP

1. A fedélen mutatja, hogy mikor vették be az előző adag gyógyszert.

csomi_hasznos.jpg

2. Mutatja, hogy valaki belenyúlt-e a csomagba vagy hibásan kezelték-e a szállítás során (felbontotta, kiszedett belőle, stb.)

csomi_hasznos_10.jpg

3. A csomagolás mutatja, hogy mennyi van még benne (két példa is).

csomi_hasznos_11.jpgcsomi_hasznos_7.jpg

4. Ráírhatod a nevedet a csomagolásra.

csomi_hasznos_12.jpg

5. Külön csomagolt burger, hogy a zöldség ne áztassa el a zsömlét.

csomi_hasznos_13.jpg

6. Sales promotion helyett ingyenes tömegközlekedés az alkoholhoz.

csomi_hasznos_2.jpg

7. Nem kell egyszerre megenni, friss marad a maradék a zacskóban, mert külön bontható.

csomi_hasznos_3.jpg

8. A süteményen jelölve, hogy a tálca melyik részéről van (széle, vagy közepe).

csomi_hasznos_5.jpg

9. A csomagolás segítségével be lehet állítani, hogy milyen erős legyen a szósz.

csomi_hasznos_6.jpg

10. A csomagoláson a kalória mellett az is fel van tüntetve, hogy mit kell ahhoz tenni, hogy ledolgozza az ember.

csomi_hasznos_8.jpg

11. Mekkora marék egy adag tészta.

csomi_hasznos_9.jpg

Szólj hozzá!

Címkék: trükk csomagolás

Műanyag részecskék a palackozott vízben

2018.03.28. 08:00 Csomag Olga

Hosszú múltra tekint vissza a palackozott vs. csapvíz vita. A mai napig nem született kielégítő válasz, melyik a jobb. Egy új kutatás, a Plus Plastic Project szintén nem akarja eldönteni, csak megszámolták, mennyi apró műanyag részecske található egy átlagos palackozott vízben. A 259 vásárolt palack közül 17-ben nem volt műanyag. 

Vagyis 93%-uk tartalmazott műanyagot, átlagosan 325 darab mikroplasztikot. Volt olyan, melyben több mint 10000 darab kis mikroplasztikot mutattak ki. És habár nincs tudományosan bizonyított következménye a szervezetbe került műanyagnak, az emberek többsége mégse szeretne műanyagot inni a vízzel és pont azért választják a palackozott vizeket, mert azt tisztábbnak gondolják.

A csomagolás általában kényelmet és egyszerűséget jelent a fogyasztónak, de bizonyos esetekben érdemes lehet a kényelmetlen megoldást választani. Sajnos a palackozott vizek a nagy környezetterhelésük mellett (lásd itt és itt) az egészségre is hatással lehetnek. Biztos vagyok benne, hogy a következő években az egészségre való hatásukra is nagyobb figyelem fordul majd, miután többször is bizonyítják, hogy a műanyag nem csak a csomagolásban, de a termékben is jelen van.

Forrás és a vizsgálat további részletei: Orb Media

2017_microplastics_bottledwater_1.jpg

2017_microplastics_bottledwater_2.jpg

2017_microplastics_bottledwater_3.jpg

2017_microplastics_bottledwater_4.jpg

2017_microplastics_bottledwater_5.jpg

2017_microplastics_bottledwater_6.jpg

2017_microplastics_bottledwater_7.jpg

2017_microplastics_bottledwater_8.jpg

2017_microplastics_bottledwater_11.jpg

Szólj hozzá!

Címkék: egészség környezetvédelem hulladék műanyag csomagolás pet palack