HTML

Csomagolás Blog

A terméket veszi meg a fogyasztó, de a csomagolás segítségével figyel fel rá, tájékozódik és csábul el. A blog célja csomagolásos híreket, érdekességeket és elemzéseket megosztani és a csomagolást, mint hatékony marketinges eszközt bemutatni.

Népszerű címkék

Szerzői jogok

Creative Commons Licenc

Vallási szimbólumok a csomagoláson - a Lidl esete a kereszttel

2017.09.18. 14:49 Csomag Olga

Az elmúlt időszakban a csomagolásokon szereplő szimbólumok témája többször is címlapra került. Miután a politikai (önkényuralmi) szimbólumokat úgy tűnik, száműzni kell a csomagolásokról, a vallási szimbólumok is eltűnnek. Az elmúlt napokban a Lidl maga vette le a keresztet a görög termékei csomagolásáról. De mégis, jól tette?

A képi információ - a szöveges információval ellentétben - az érzékszervek által kényelmesen, könnyen, gyorsan, messziről és egyszerűen feldolgozható tartalmat jelent. Kutatások bizonyítják, hogy azon termékek, melyeken kép is van, kiemelkednek a tömegből. Ez főleg akkor érvényes, ha limitált idő áll rendelkezésre, hiszen ilyenkor gyorsítani próbálnak a döntési folyamaton és elsősorban a vizuális tartalmakat keresik és dolgozzák fel. Vagyis abban egyetértés van, hogy képet mindenképpen érdemes elhelyezni a csomagolásokon. 

De mit ábrázoljon az adott kép? Például a cicakaján macska legyen vagy inkább egy fürdőruhás nő?

A termék jelentésének megértetésére több lehetőség van. Legegyszerűbb formája, ha a csomagoláson ábrázolt tartalom megegyezik a valós tartalommal (csirkés szendvics csomagolásán egy csirkés szendvics látható). Azonban egy csomagoláson ennél összetettebb mondanivalót is meg kell, lehet jeleníteni képekkel. Például a tyúk a tojás csomagolásán egyértelmű kapcsolatban van a tojással, a termék eredetét hivatott jelölni. Vagy a saláta csomagoláson egy pillangó, azt jelenti hogy könnyű íze, hatása van a terméknek és nem azt, hogy pillangóból készült. Habár ez utóbbi dekódolása elvont gondolattársítást kíván a fogyasztótól, segítségével komplex mondanivaló is átadható egyszerűen és gyorsan.

Azonban nem mindegy, hogy a grafikus milyen szimbólumot kapcsol össze a termékkel. A képek fogyasztói dekódolása erős kapcsolatban van a szemiotikával, a jelek, jelrendszerek tudományával. A szemiotika a marketing értelmezésén belül annak a folyamata, hogy miként jutnak el a fogyasztók a jelentéshez, vagyis hogyan fogják fel és értik meg a vállalat által küldött üzenetet, jelen esetben a csomagolást. A vallási szimbólumok is ezért kerülnek a csomagolásra, a termék gyártója a terméket össze akarja kapcsolni valamivel, amit a vallás is jelképezhet. Azonban a vallási szimbólumok komplex jelentéssel bíró szimbólumok, a kapcsolat nagyon összetett lehet, jelentései egyének szintjén eltérő. Éppen ezért - habár nagyon hatékonyan lehet vele komplex jelentéstartalmakat átadni - semmi keresnivalójuk a csomagoláson. 

Vallási szimbólumok helytelen használatára nagyszerű példa, amikor egy IPA (India pale ale) sörön Ganésát (hinduizmus elefántfejű, embertestű istenségét) használták. Érthető módon a kereskedők sok panaszt kaptak hinduktól, akik felháborítónak találták marketing célokra használni a vallási jelképeiket. Főleg miután a sörnek semmi köze nincs a hindu valláshoz.

Ugyan ez igaz a Lidl görög ihletésű termékeire is, melyre szerencsétlenül éppen egy olyan görög épületeket ábrázoló képet választottak, melyen kereszt is volt. A felháborodást elkerülendő - vagy ki tudja miért - egyszer csak eltávolították a képet. A kereszt eltávolítása helyes döntés volt, azonban a kivitelezés hibás. Ugyanis a legolcsóbb megoldást választották, egyszerűen leradírozták a keresztet, amit a fogyasztók természetesen kiszúrtak és felháborodtak (95% nem értett egyet az eltávolítással). Helyesebb lett volna rajzoltatni egy hasonlót vagy eredetileg olyan fotót használni, melyen nincs vallási szimbólum. 

A csomagoláson nem szabad olyan szimbólumot elhelyezni, melyet a fogyasztók nem egységesen interpretálnak, vagy arra érzelmileg, világnézetileg nagyon eltérően reagálnak. Éppen ezért hiba vallási szimbólumokat elhelyezni a csomagoláson. A Lidl jól tette, hogy leszedte a keresztet, azonban ahogyan tette, ott hibázott.

 

vallas1.jpg

vallas3.jpg

50 komment

Címkék: csomagolás szimbólum Lidl

Hogy üldözzed ki a másikat a világból a csomagolással?

2017.08.15. 09:00 Csomag Olga

Ki gondolta volna, hogy milyen sok olyan csomagolással kapcsolatos rossz megszokás van, mellyel a többieket idegesíteni lehet.

Ugyebár vannak idegesítő dolgok az életben, ezzel mindenki egyetért. Sőt, vannak idegesítő csomagolások, ez is tény. Sőt, vannak idegesítő emberek, akik rosszul használják a csomagolást.

Téged is kikerget a világból az a családtagod/lakótársad, aki rosszul nyomja ki a fogkrémet, nem sorrendben pattintja ki a gyógyszert, üresen rakja vissza a tejesdobozt a hűtőbe, vagy vágja fel a vajat? 

Te a csomagolási idegesítő vagy az idegesített vagy?

Forrás Bored Panda

haztartas_1.jpg

haztartas_2.jpg

haztartas_3.jpg

haztartas_4.jpg

haztartas_5.jpg

haztartas_5_1.jpg

haztartas_6.jpg

haztartas_7.jpg

2 komment

Címkék: vicces idegesítő csomagolás

Szelektív hulladékgyűjtés kvíz

2017.08.08. 10:08 Csomag Olga

szelekt_v_hullad_kgy_jt_s_rendes_ember_nem_szemetel.jpgHa vannak kételyeid, hogy jól gyűjtöd-e szelektíven a csomagolaási hulladékot, itt egy nagyszerű hvg kvíz, melyben tesztelheted csomagolasi hulladék tudasod.

16 kérdés a joghurtos pohárról, tisztítószeres flakonokról és gyümölcslés dobozokról.

Te jól gyűjtötted eddig?

Szólj hozzá!

Címkék: újrahasznosítás kvíz hulladék csomagolás

Mi idegesít fel legjobban a csomagolásokkal kapcsolatban?

2017.07.31. 09:00 Csomag Olga

Téged is felidegesít, ha nem tudod kinyitni, elolvasni, vagy túl van csomagolva? Idegesítő csomagolások gyűjteménye.

Az életnek számtalan idegesítő dolga van és ezek elég változatosak tudnak lenni. Ezek közül az  idegesítő momentumok közül egy tetemes részt tesznek ki a csomagolással kapcsolatos dolgok. Fogyasztók saját beküldött fotói közül válogatva ezek közül e legfontosabbak, ha nem lehet a címkét lekaparni, ha nem lehet kinyitni a csomagolást rendeltetésszerűen, ha valami ésszerűtlenül túl van csomagolva, ha nem lehet elolvasni a címkét rendesen, ha fordítva van a címke, ha egy kicsivel kisebb/kevesebb lett a csomagolás, vagy ha egyszerűen design hiba van, az mind-mind nagyon felidegesíti a fogyasztókat.

Csomagolásfejlesztők, tessék tanulni belőle!

Forrás: Bored Panda

idegesito_1_1.jpg

idegesito_1_2.jpg

idegesito_1_3.jpg

idegesito_1_4.jpg

idegesito_1_5.jpg

idegesito_1_6.jpg

idegesito_1_7.jpg

idegesito_1_8.jpg

idegesito_1_9.jpg

idegesito_2.jpg

idegesito_2_1.jpg

idegesito_2_2.jpg

idegesito_3_1.jpg

idegesito_3_2.jpg

idegesito_3_3.jpg

idegesito_4_1.jpg

idegesito_4_2.jpg

idegesito_5.jpg

idegesito_6.jpg

idegesito_7.jpg

idegesito_8.jpg

idegesito_9.jpg

1 komment

Címkék: vicces idegesítő csomagolás

A cápáknak a fürdőzők túlcsomagoltak a parton

2017.07.17. 09:00 Csomag Olga

Nyaralás alatt az emberek a cápák szemével csak becsomagolt termékek. 

Szólj hozzá!