HTML

Csomagolás Blog

A terméket veszi meg a fogyasztó, de a csomagolás segítségével figyel fel rá, tájékozódik és csábul el. A blog célja csomagolásos híreket, érdekességeket és elemzéseket megosztani és a csomagolást, mint hatékony marketinges eszközt bemutatni.

Népszerű címkék

Szerzői jogok

Creative Commons Licenc

Fenntartható termékek jelölései

2010.02.17. 08:00 Csomag Olga

A csomagolás feladata az informálás is a termékről. A termék környezetvédelmi, környezettel kapcsolatos tulajdonságairól, ami azért fontos, mert a reklámon kívül nincs is más lehetőség erre, hiszen a fogyasztók általában nem olvasnak utána a termékek környezeti hatásainak. Mivel hosszú szövegeket nehézkes elhelyezni a csomagoláson, ábrákat, logókat, piktogrammokat szoktak alkalmazni erre, aminek ismerete néha igencsak hiányos fogyasztói oldalon.

 

Fair Trade

A fair trade logót csak azok tehetik áruikra, akik megfelelnek a Fair Trade Labelling International Organisation szervezet minőségi standardjainak. Eszerint a "tisztességes kereskedelem" minimális árat állapít meg a harmadik világból származó, kistermelők által előállított nyersanyagokra. Ez összeg elegendő a termelő létfenntartásához, ráadásul a termelésben szükséges fejlesztéseket is fedezi. Az ár ezen felül prémiumot tartalmaz, amelyet a fair trade termelők szerevezetei a helyi közösségek fejlesztésre, például az infrastruktúra kiépítésére és oktatásra fordíthatnak. A fair trade lassan húsz éve a fogyasztók bevonásával, a piacon igyekszik segíteni a harmadik világ termelőin.

Magyarországon a jelölés szinte csak elvétve található meg, főleg import termékeken, aminek csomagolása külföldre készült.

Trans Fair

Ez a logó - hasonlóan a Fair Tradehez - a „harmadik világ” országainak (főleg élelmiszeripari) termékein jelenik meg és azt jelzi, hogy a termék forgalmazói elfogadták és betartják a Trans Fair elveit, ami a Fair Trade egyfajta leánytagozata. Céljuk a termelők (általában kisparaszti szövetkezetek) munka- és életkörülményeinek javítása a fejlődő országokban, ösztönzés a piacképes, jó minőségű termékek (gyümölcsök, bab, kávé, tea, csokoládé stb.) előállítására, azok ellenértékének tisztességes megfizetésére, a helyben felhasználandó (fenntartható) fejlesztési alapok képzésére. lsősorban a közvetítőket kiiktató, hosszú távú kereskedelmi kapcsolatokat támogatják.

Fenntartható halászat címkéje

A Marine Stewardship Council (Tengergazdálkodási Tanács) által bevezetett címke lehetővé teszi a vásárlóknak, hogy megkülönböztessék a fenntartható forrásból származó tengeri ételeket a többitől. A szervezethez való a csatlakozás önkéntes. Amennyiben a védjegy a terméken megtalálható felelősségteljesen fogyaszthatjuk ezeket a termékeket.

Dolphin Safe

Earth Island Institute által kiadott jelölés, bejegyzett védjegy, mely biztosítja, hogy főleg a tonhal halászata során nem használtak semmilyen olyan eszközt (húzóháló, eresztőháló), ami káros hatással lenne a delfinekre vagy más tengeri élőlényekre.

 

Sustainable Timber ecolabel

Az FSC (Forest Stewardship Council) által alapított címke és minősítési rendszer a faipari termékek vásárlóinak segítségével küzd egy felelősebb és fenntarthatóbb globális erdőgazdálkodásért. Az FSC által definiált normák hivatottak egy szociális, környezetbarát ugyanakkor ökonómiailag vállalható erdőgazdálkodás létrehozására.Az erdők védelmében készült, azt biztosítja, hogy az ezzel a címkével ellátott fa termék nem járult hozzá az erdőírtásokhoz.

 

Panda jel

A World Wildlife Fund (a vadon élő állatok és növények védelmére létrehozott alap) emblémáját azok a vállalatok tüntethetik fel termékeiken, amelyek együttműködési megállapodást kötöttek a WWF-fel, mely szerint forgalmuk meghatározott százalékát a WWF-nek juttatják. A WWF ellenőrzi, hogy ezek a termékek megfelelnek-e egyes környezetvédelmi előírásoknak. Céljuk ezzel a biológiai sokféleség megőrzése, a környezeti szennyezések csökkentése és a természeti erőforrások hosszú távon fenntartható használatának elősegítése.

Forrás itt, itt, itt, itt.

8 komment

Címkék: címke információ label fenntartható környezetbarát jelölés ökocímke

A bejegyzés trackback címe:

https://csomagolas.blog.hu/api/trackback/id/tr191721071

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

chabba (törölt) 2010.02.17. 09:19:44

A jelölésekkel kapcsolatban nekem csupán annyi problémám van, hogy:

- a többségük nem is ismert, így a fogyasztónak fogalma sincs, hogy pl. a csillagos virág mit jelöl;
- egy része pusztán marketing bullshit, mint pl. a "sustainable cleaning" logó, aminek egyszer utánanéztem, és nagyon nem azt jelöli, hogy a termék környezetkímélő lenne - ez tönkreteheti a fogyasztói bizalmat, már ha lenne olyan;
- túl sok van belőlük, és ez kapcsolódik az első ponthoz, azaz nincs olyan köztük, amelyik kiemelkedne és tényleges versenyhátrányt jelentene a jelölés (és a mögöttes tartalom megvalósításának) hiánya, ergo nagyon sok gyártó akkor is ignorálja ezeket, ha a terméke egyébként megfelelne.

Persze ez nem csomagolási kérdés... na mindegy :)

Csomag Olga · http://csomagolas.blog.hu/ 2010.02.17. 17:49:54

@chabba: Igazad van, tényleg sok van belőlük, de éppen azért van sok, mert a vásárlók keresik és figyelik, ezért versenyelőnyre lehet szert tenni. Tehát azzal nem értek egyet, hogy egy megfelelő logóval a termék hátrányba kerülne. Persze csak a megfelelő jelölések használatára igaz ez.
Következőleg más jelöléseket is bemutatok, mert nem csak fenntarthatók vannak.

chabba (törölt) 2010.02.18. 11:56:34

@Csomag Olga: szerintem félreértettél, arról értekeztem fent, hogy alig van olyan logó, aminek a hiánya jelentene versenyhátrányt. A többi meg azt a zajt növeli, amiben az igazán fontosnak tekinthető tulajdonságokat hangsúlyozó logók nem tudnak kiemelkedni. Pl. a mosógépgyártók közül az egyik inkább saját védjegyet jegyeztetett be Ecoakármi néven a környezettudatosan tervezett és működő gépeihez ahelyett, hogy pl. az EU csillagos virágát használná, stb.

A jelenlegi helyzetben az a gond, hogy lehetséges úgy fairvalami terméket vásárolni, amelyet delfinek irtásával készítettek, stb. Azaz ha valaki a termékének az összes jó tulajdonságát ki szeretné hangsúlyozni, akkor legalább 10-15 logót kellene feltennie a csomagolásra, ennyit azonban a vevők nem ismernek és nem is akarnak fejben tartani, pláne nem mindig végigbogarászni a csomagolást, hogy a létező 150 logóból az a 15 van-e feltüntetve, amit szeretne és ha esetleg valamelyik hiányzik, akkor az azért van-e, mert a termék annak a szempontnak nem felel meg, vagy azért, mert bár megfelel a termék, a gyártó már nem foglalkozott a kérdéssel. Arról nem is beszélve, hogy ha a fogyasztó egy új logót lát, akkor a boltban tuti nem fog utánanézni, hogy mit is fejez ki. Már ha ez egyértelmű üzenet, nem pedig egy olyan homályos duma, hogy a logót használó cég elfogadta a szervezet alapelveit és blabla, stb.

Persze sok szempontot nem lehet összevonni, pl. a magyar termék logót a fenntarthatósággal, de a párhuzamosan ugyanazt a funkciót ellátókat igen, ahogy a hasonló jellegűeket is (pl. fair trade+környezetvédelem+fenntarthatóság+szükségtelen állatkísérletek).

Csomag Olga · http://csomagolas.blog.hu/ 2010.02.18. 13:41:48

Úgy van, ahogy mondod, de melyik vállalat vállalná, hogy egy teljesen független szervezet, minden termék/vállalati tulajdonságát ellenőrizze? Semelyik, mert rizikós.

De logó kell, mert a fogyasztók keresik a terméken. A megoldás a saját címke. Aminek sokszor tényleg semmi értelme, de legalább a standardokat az adott vállalat határozza meg. Nekem a kedvencem a Nádudvari termékeken található e-mentes piktogram, aminek semmi értelme, de jól néz ki, hasonlít a tanúsításra, és olyan, mintha valami plusz tulajdonságot jelentene. De nem, csak azért van rajta, mert a fogyasztóknak kell az ilyen.

Külföldön a termékek csomagolásán már kicsit kiforrottabb a logó és tanúsításhasználat, a fogyasztók is tudatosabbak és jobban értik és tudják használni. Saját kutatásaim alapján azt gondolom, hogy itt is megvan egy szűk szegmens, ami évről-évre nő. Amikor ez a csoport egy mérhető nagysággá növi ki magát, akkor éri majd meg a vállalatoknak is komolyabban foglalkozni a témával. De eljön az idő szerintem :-)

szomorutojas · http://tojas.blog.hu 2010.03.12. 22:15:47

A Lavazzának van egy terméke az Espresso Point csoportban, ami FairTrade jelölésû. Amikor elôször találkoztam vele (4 éve talán), ugyanaz a kérdés merült fel bennem, mind chabba-ban. Ezek szerint az összes többi termék netto kizsákmányolás eredménye?

Összességében romlott a Lavazzáról kialakított képem ennek a terméknek a megjelentetésével, rosszabbul járt, mintha nem is tette volna. Valószínûleg jobban el tudtam volna fogadni, ha megemelkedik az ár, de mindegyiken megjelenik a cimke.