HTML

Csomagolás Blog

A terméket veszi meg a fogyasztó, de a csomagolás segítségével figyel fel rá, tájékozódik és csábul el. A blog célja csomagolásos híreket, érdekességeket és elemzéseket megosztani és a csomagolást, mint hatékony marketinges eszközt bemutatni.

Népszerű címkék

Szerzői jogok

Creative Commons Licenc

A csomagolás folyamata

2010.03.22. 08:00 Csomag Olga

A csomagolási szektor a fejlett, nyugati országok összes nettó nemzeti termékének (GNP) 2%-át teszi ki, csak Európában nagyjából 20 ezer vállalat van az iparágban, melyeknek árbevétele 85 milliárd euró. A termelés növekvő tendenciát mutat, míg 1990-ben 300 milliárd euró volt a csomagolóipar termelése a világon, 2007-ben 450 millió euró, amiben a csomagolóanyagok és csomagológépek is benne foglaltatnak. A foglalkoztatottak létszáma 2007-es becslések szerint 7,5 millió fő, ami szintén emelkedik világszerte.

A csomagolás nagyjából fele ételek italok számára készül 35%-os részaránnyal rendelkezik. Hazai adatok szerint az iparági megoszlás hasonló a nemzetközihez: 40% élelmiszeripar, 15% italok, 4% vendéglátás, 4% kozmetika, 24% egyéb. A csomagolási költségek részaránya átlagosan 6-7,5% körül mozog, habár a napi fogyasztási cikkeknél lényesen kisebb, 0,5-2,7%.

A csomagolóipar két fő ágazata a csomagolóanyag és csomagológép gyártás. A ipari fogyasztók a gyártók, vagy megbízott cégek, akik a termék csomagolását készítik valamint jelen vannak még a tervező cégek, akik megtervezik a csomagolást. A csomagolási folyamat végén az újrahasznosító szervezeteket találjuk, akik a csomagolási hulladék összegyűjtéséről és újrahasznosításáról gondoskodnak.

A csomagolóanyag-felhasználás világon átlagosan 85 USD/fő, míg az EU-ban 385, Japánban 450, az USA-ban 400. Habár a globalizáció eredményeként fokozatosan kiegyenlítődik az országok közötti különbség, tendenciaszerűen inkább a magas fejenkénti felhasználódás felé zárkózik fel. De emellett a vállalatok folyamatosan újabb innovációkkal jelennek meg, hogy megfeleljenek a környezetvédelmi direktíváknak. A csomagolási anyagcsökkentés – a minőségjavítás és az új csomagolási funkciók kifejlesztése mellett – a csomagolóipar legfontosabb célja, eredményesnek mondható, hiszen például egy 4 literes míg egy öblítő csomagolása 1970-ben 300 g volt, ma a tizede, valamint a 1980-as évekbeli joghurtos pohár is nehéznek mondható a 6,5 g-val, hiszen most már csak ennek 53%-a. A csomagolóiparban a fejlesztés időtartama 18 hónapról 6 hónapra rövidült, amire gyakran szükség is van, hiszen a termékválaszték egyre szélesebb, jelenleg átlagosan több, mint egymillió termék van 15 000 m2-en, míg 1800-ban 300 termék volt 15 m2-en. A legfontosabb csomagolási anyagok a fa, papír, fém, üveg és műanyag, aminek közel 65%-át nyugaton már újrahasznosítják, bár az összes háztartási hulladék 30%-át még mindig a csomagolási hulladékok teszik ki. 

Szólj hozzá!

Címkék: technika alapanyag csomagolóipar csomagolás folyamata

A bejegyzés trackback címe:

https://csomagolas.blog.hu/api/trackback/id/tr551856599

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.