HTML

Csomagolás Blog

A terméket veszi meg a fogyasztó, de a csomagolás segítségével figyel fel rá, tájékozódik és csábul el. A blog célja csomagolásos híreket, érdekességeket és elemzéseket megosztani és a csomagolást, mint hatékony marketinges eszközt bemutatni.

Ízelítő korábbról

  • Elmebeteg feliratok a csomagoláson
    Elmebeteg feliratok a csomagolásonA megszokott, előírt felirat a csomagoláson nemcsak a fogyasztónak, de néha a marketingesnek, grafikusnak is unalmasnak tűnhet. Talán éppen ezért néha kreatívak és viccesek az apróbetűs részek.  Ha...
  • Gomba az új műanyag
    Gomba az új műanyagManapság sok környezetbarát, lebomló csomagolás fejlesztéséről lehet olvasni. Következik egy újabb, melyet többek között állítólag az IKEA is alkalmazni szándékozik a jövőben: a gomba alapanyagú...
  • Három hibás csomagolás
    Három hibás csomagolásBecsHibás csomagolás-megoldások: a csomagolt pucolt (!!) tojás, az erőszakolós (grape)szőlőlé és a kivágás rossz elhelyezése a dobozon. Ezekhez a csomagolásokhoz több magyarázat nem is kell. Te...
  • Csomagolj levélbe, ne plasztikba
    Csomagolj levélbe, ne plasztikbaElőző heti népszerű 'pucérüzletes' poszt után itt egy másik példa, hogyan lehet a plasztikot mellőzni az eladóhelyen: az eladóhely lecserélte a zöldség-gyümölcsök (egy részének) csomagolását igazi...
  • Érthetetlen e számok magyarázata a csomagoláson
    Érthetetlen e számok magyarázata a csomagolásonA csomagoláson annyi felesleges(nek) látszó szöveg van. Persze fontosak, csak sokszor nem tudjuk, mit jelentenek. Ez a gyártó (P&G) megoldotta a problémát: mindegyik "e" és fura összetevő mellé...

Népszerű címkék

Szerzői jogok

Creative Commons Licenc

A csomagolás funkciói: marketing

2010.04.13. 08:00 Csomag Olga

A csomagolás funkciói közül a logisztikai és menedzseri funkciók után következnek a marketing funkciók. És azt kell mondjam végül, de nem utoljára. Lehet bármilyen praktikus a termék, ha nem veszi meg a fogyasztó, akkor kidobott pénz volt a többi funkciónak megfelelni.

A csomagolás marketing feladatai közé szokták sorolni, hogy felhívja a figyelmet az adott termékre, kihangsúlyozza az egyedi eladási előnyöket, tippeket ad a használatra, reklámközvetítő eszköz, piacbefolyásoló, többletérték előállítója lehet. Emellett „vizuális mágesként” is szolgál, ami vásárlásra csábítja a vevőt, majd később hűségessé teszi.

A marketing szakirodalom, habár jelentőségét kezdi elismerni a csomagolásnak, viszonylag kevés elméleti munkával rendelkezik a területen. A korábbi munkák elősorban a dizájn általános jellemzőire és szerepére, a kommunikációs szerepére, a márkára való befolyásoló szerepére koncentráltak, illetve a kommunikációt emelik ki. Manapság azt gondolom, hogy az informáló szerep kezd igazán erős lenni, főleg fmcg termékeknél. 

1. Kommunikáció. A néma eladónak (silent salesman) is nevezett csomagolást kommunikációs szakemberek a „tekintet-kommunikáció” műfajába tartozónak sorolják, hiszen kommunikál a vevőkkel. Kommunikál a formával, színekkel, tehát bármelyik attributumával. Például a zöld termék a környezettudatos eszmékkel kötheti össze tudat alatt a terméket, azt mondja a vevőnek, hogy ha te tudatos vásárló vagy, akkor engem vegyél meg.

2. Figyelemfelkeltés. A csomagolás elemit sokszor csoportosították, melyek közül megkülönböztethezjük a grafikus és strukturális, vizuális vagy verbálisakat. A vizuális vonatkozik inkább a figyelemfelkeltés feladatára, ahol a következő elemekkel lehet játszani:

- forma/struktúra

- méret

- szín

- grafika

- anyag

- tipográfia, text

A figyelemfelkeltés a tömegtermékeknél elengedhetetlen, a többezres árukínálatból ki kell emelkedni valahogy. Bár ez az egyik legfontosabb az értékesítés szemponjából, sokszor nem a csomagolás egyedül kell telesítse, hanem a termékkihelyezéssel, polcelrendezéssel együtt kell megvalósuljon.

3. Promóció. A csomagolás megfelelő eszköz a más csatornákon is meghirdetett ajánlatok, hirdetések közvetítésére. A játékszabályok, a kapcsolatfelvétel, esetlegesen az ajándékok nyerésének vagy biztos beszerzésének forrása is lehet. A designerek az ilyen promóciós matricáktól és jelölésektől a hajukat tépik általában, de annyit nekik is el kell ismerniük, hogy egy-egy ilyen akció felettébb hasznos a profittermelés szempontjából.

4. Reklámközvetítő. A jó csomagolást fel lehet ismerni a reklám megtekintése után. kapcsolatban áll a hirdetésekkel mind a szövegezésben, megjelenésben és promóciók kapcsán. Az életérzés, amit eladunk a csomagoláson is meg kell jelenjen.

5. Informatív szerep fontosságáról már korábban sokat írtam a címkék tárgyalásakor. A fogyasztói tendencia, miszerint nem csak meg akarják venni, hanem megismerni is akarják a termékeket mára már elengedhetetlen. Végtelen mennyiségű információt lehetne közölni a fogyasztókkal, ha nem lennének terjedelmi akadályai. Talán az internet használata ezt részben kiváltja idővel, de a jogszabályi adatok feltüntetésének akkor is meg kell feleni. Emellett tippeket is adhat a használatra illetve a termék előnyös tulajdonságait is sokszor megtalálhatjuk a termékcsomagoláson. 

Szólj hozzá!

Címkék: csomagolóipar csomagolás funkciói marketing funkció

A bejegyzés trackback címe:

https://csomagolas.blog.hu/api/trackback/id/tr641856684

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.