HTML

Csomagolás Blog

A terméket veszi meg a fogyasztó, de a csomagolás segítségével figyel fel rá, tájékozódik és csábul el. A blog célja csomagolásos híreket, érdekességeket és elemzéseket megosztani és a csomagolást, mint hatékony marketinges eszközt bemutatni.

Népszerű címkék

Szerzői jogok

Creative Commons Licenc

Ciki óvszert vásárolni, ezért legyen feltünő a csomagolás

2010.04.18. 08:00 Csomag Olga

A csomagolásszemle következő részében  egy lelekes olvasó (Sz.) kérésére az óvszerekről lesz szó.

Már évezredek óta használják, az első feljegyzések Kr.e. 1350-es évekből származnak. Egyiptomi férfiak alkalmazták elsőként ezt a fogamzásgátló módszert. Elterjedése azonban csak a reneszánsz idején volt megfigyelhető, az első komolyabb darabok állati bélből készültek, főleg disznóbúl. A kondom elnevezést egy francia orvos, dr. Condom után kapta, aki II. Károly számára készített fogamzásgátló vászontokot; a modern gumiváltozat pedig 1843-tól indult hódító útjára.

Évente mintegy 25 millió óvszer kel el Magyarországon, a forgalom 80 százalékát három nagyobb társaság adja (Rako-Interako-Hungaria Kft., Lifestyles-Hungaromedica Kft. és Durex-SSL Magyarország Kft.). Éppen ezért a márkás kondomok a legkelendőbbek. A vásárlók többsége fiatal,  16-35 éves, akik a forgalom több mint 80 százalékát adják. Hazánkban jelenleg nem gyártanak óvszert, importból fedezik a szükségleteket.

A nagyobb ünnepek - így karácsony és húsvét - környékén visszaesnek az eladások, míg a nyár elején és az iskolakezdés környékén kisebb emelkedés tapasztalható, ám ezeken kívül nincsenek nagy eltérések eladások szempontjából.

Értékesítési szempontból Magyarország kivételes, mert alig találhatunk óvaszer automatákat, jóformán csak gyógyertárban, drogériban és hagyományos boltokban lehet kapni. Ami a fiatal és szégyenlős felhasználók számára egy nagy próbatétel: a vásárlás során nincs lehetőség a polc előtti időzésre, bámészkodásra, gyorsan be kell dobni a kosárba a terméket és távozni. Nem beszélve a pultos rendszerről, ahol teljesen biztos, hogy visszakérdeznek, hogy mit és pontosan milyen fajtát akarunk venni. Mert nem mindegy hogy extra nagy vagy síkosított ugyebár.

Éppen ezért a csomagolás nagyon fontos. Amit először megpillant a félénk fogyasztó, vagy ami információt hirtelenjében fel tud dolgozni a csomagoláson, az kerül megvételre. De ha már gyakori használó valaki, akkor a megszokottat veszi le, ezért felismerhetónek, egyedinek is kell lennie a kínálatban az adott márkának. Nézzük, hogy megfelel-e a kínálat ennek!

Durex

A Durex előnye, hogy a márkát nem kell bemutatni, 7 éves kortól kezdve mindenki ismeri. A másodlagos, papír csomagolás akár lehetne egy fájdalomcsillapító vagy köhögés elleni cukorka, nem utal semmi a tényleges beltartalomra. A kondom fajtájától függóen van képi utalás a termék jellegzetességére (tollpihe, collstock), de ezt leszámítva jellegtelen, unalmas és témafüggetlen a csomagolás.

Azt gondolom, hogy bár prűd a magyar társadalom, de nem ennyire. Egy enyhe célzást lehetne tenni a szexre egy kondom csomagolásán. De hogy mit, az jó kérdés, mert mint látni fogjuk, a közhelyeket azért a piac többi szereplóje már ellőtte.

Még egy megjegyzés. Bár mindenkinek illik már angolul beszélni, de azért ráírhanák a csomagolásra a kondom fajtáját magyarul is. Hogy a csak magyarul beszélők is végre igényeiknek megfelelő fajtát vehessenek a nagy sietségben.

Lifetsyles

A hangsúly szintén a márkanéven van, amit a márkajelzés számára a kontrasztos szinekkel próbálnak kiemelni. És igazuk van, ezt a márkát sem kell nagyon bemutatni, ezt is ismeri mindenki.

A Lifestyles azonban már utalást tesz a csomagoláson a használat helyére és a használók személyére, az Original fajtán egy párnak a portréja található. (Itt jegyezném meg, hogy csak hetero párokat ábrázolnak, ingnorálva az azonos neműeket.) Azt, hogy ténylegesen mit csinálhat a pár, szerencsére a kép a vásárlóra bízza, csak az érti, aki csinálja. Az ötlet nem túl eredeti, de a célnak megfelel. Emellett érzéki, finom és nem hivalkodó. A kondom fajtájától függetlenül a kép minden terméken megjelenik ezzel megteremtve a hangulatot a vásárlás során is.

Masculan

A Masculan már nevében is férfiaknak szól. A márka itt is dominál, bár azt végre nem a színekkel emelik ki, hanem a betűmérettel.

A csomagolás színe fajtánként változik és legtöbben egy nagy szivecske található, színes rajzolt háttérrel. A férfi vásárlók nem biztos, hogy zsigerből ezt választják, azonban a hölgyek inkább asszociálnak a piros szívről a szexre, és nagyobb arányban vehetik. A szív, mint szimbólum elfogadható, még talán találónak is nevezhető, bár nem mondhatom, hogy nagyon eredeti.

Rako

A Rako óvszerfajtái a leginkább eltérőek márkán belül. A fajták mind színben és rárajzolt mintában eltérnek. Mindegyik fajtának megvan a maga kis ábrája. Például a színes óvszerre egy csiga, emlékeztet  amit én mondjuk a síkosítottnak gondoltam először (elborzadva, mert annyira a fura képzettársítástól). A termékcsomagolás szintén nem tartalmaz semmilyen szexre utaló jelet a Rako nevében szereplő nyílon kívül. De ez a logó találó, így ennek a márkának is megvan a maga jellegzetessége. Nekem ez a kedvencem, mert nem annyira egyértelmű, de azért mégis kapcsolódik a témához.

A célcsoportja ennek a játékos ábrázolásnak bizonyosan a fiatalabbak, mert a képek nem a komoly szexre engednek következtetni, de valakinek a fiatalokra is kell gondolni. A piaci rés betömve...

Romantic

Be kell vallanom, hogy én is a nagyközönséghez tartozom és ezt a fajtát még polcon nem láttam, de azért az összehasonlítás miatt betettem a felhozatalba.

A Romantic már nevében is utalást tesz az együttlétre.  Nem beszélve az illusztrációról, ami fekete spermákat tartalmaz (ugye nem angolna, ennyire ne legyűnk prűdek?). Micsoda bátorság és merészség! A nagy cégekkel ellentétben itt nincs titkolózás, zsákbamacska, hanem a termék csomagolásán egyértelműen a lényegre térnek. Bár ha én lettem volna a designer, akkor bizonyosan valamilyen keretbe raktam volna az úszkáló spermákat, és nem össze vissza, kontrollálatlanul lubickolnának. Azért mégse már, hát nem éppen arra van a termék?

Sajnos a kivitelezésről már nem tudok ilyen pozitívan nyilatkozni, igen kezdetleges benyomást kelt, amitől elbizonytalanodik az ember. Ugye a termék nem ilyen silány?! De a potenciált és merészséget mindenképpen értékelni kell.

Összességében azt kell megállapítani a magyar felhozatalt áttekintve, hogy az óvszergyártók nem akarnak nagyon különlegesek lenni, megelégszenek a közhelyes klisékkel és jelölésekkel. A márka dominál mindegyik terméken a csomagoláson, nem az érzelmek vagy a hangulatra próbálnak meg hatni. De ez nem mindenhol van így, a következő részben külföldi példákat hozok, ahol nem ilyen unalmas a csomagolás, sokkal nagyobb fantáziával és játékossággal nyúlnak a témához.

Ti melyiket veszitek le? Tényleg sietve vásároltok gumit, vagy hosszasan elidőztők a csomagolások előtt végigolvasva az információt?

Szólj hozzá!

Címkék: design szex kondom pucér óvszer csomagolás csomagolásszemle

A bejegyzés trackback címe:

https://csomagolas.blog.hu/api/trackback/id/tr801923802

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.