HTML

Csomagolás Blog

A terméket veszi meg a fogyasztó, de a csomagolás segítségével figyel fel rá, tájékozódik és csábul el. A blog célja csomagolásos híreket, érdekességeket és elemzéseket megosztani és a csomagolást, mint hatékony marketinges eszközt bemutatni.

Ízelítő korábbról

  • Ikonikus csomagolások: Tiffany kék doboza
    Ikonikus csomagolások: Tiffany kék dobozaHa kapsz egy babakék dobozt a kedvesedtől, tudod mi fog következni. És azt is tudod, hogy mindenki a te gyűrűdet fogja irigyelni, mert az egy Tiffany eljegyzési gyűrű lesz. És ehhez nem kell mást...
  • Büszke csomagolások a büszke hónapban
    Büszke csomagolások a büszke hónapbanJúnius hagyományosan a meleg büszkeség hónapja (Pride Month), melyről idén Trump is megemlékezett. Így tesz számtalan márka is, ünnepelnek a büszke, szivárványos csomagolásokkal (is). Nézzük, mely...
  • 400 whisky csomagolás fanatikusoknak
    400 whisky csomagolás fanatikusoknakA Whiskey panoráma összeszedett 400 csodálatos whiskyt, üveggel, dobozzal együtt. 5600 megapixel, de megéri megnézni és belezoomolni mindenkinek, aki szereti a csomagolásokat és/vagy...
  • Plasztikmentes sor a szupermarketben
    Plasztikmentes sor a szupermarketbenEz a harmadik példa (a pucérüzlet és a leveles ázsiai bolt után) arra, hogyan lehet plasztikmentessé tenni egy eladóhelyet. A dán szupermarket lánc egy innováció alapú megoldást tesztel a...
  • Csomagolj levélbe, ne plasztikba
    Csomagolj levélbe, ne plasztikbaElőző heti népszerű 'pucérüzletes' poszt után itt egy másik példa, hogyan lehet a plasztikot mellőzni az eladóhelyen: az eladóhely lecserélte a zöldség-gyümölcsök (egy részének) csomagolását igazi...

Népszerű címkék

Szerzői jogok

Creative Commons Licenc

Mi lesz veled Traubi?

2011.02.08. 16:00 Csomag Olga

Több mint egy évtizede folyik a vita arról, hogy ki birtokolja a valódi Traubi jogait, hosszú ideje kétféle "igazi" Traubi közül is választhattunk. Itt van az összes Traubi és több szénsavas szőlőlé csomagolás, hogy képben legyél!

A hazai szénsavas üdítőital piac pár márka köré koncentrálódik: a Coca-Cola és Pepsi-Cola termékeinek piaci részaránya meghaladja a 75 százalékot. De szerencsére az utóbbi években ismét feltűntek "nosztalgia" italok, mint a Traubi.

Habár a Csomagolás Blog nem kifejezetten a jogi vitákról szól, érdemes megismertetni a  Traubisoda körül zajló konfliktust. A Traubisodát a Badacsonyi Állami Gazdaság balatonvilágosi üzemében kezdtek gyártani 1971-ben. Az üzemet a kilencvenes évek elején a debreceni Centráls Kft. vette meg, majd 1995-ben továbbadta a jogokat a Traubi Hungária Rt.-nek. Szintén 1995 óta a Ráthonyi Kft. az aromát szállító cég megvásárlása után jutott a joghoz és szintén gyártja a levet. Évekig tartó pereskedés után 2000-ben a Legfelsőbb Bíróság kimondta, hogy a Traubi Rt. nem használhatja nevében a Traubi szót. Most pedig a bíróság felszámolási eljárást kezdeményezett a Traubi Hungária Tradicionális Üditő-gyártó Zrt. ellen.

De melyiket vegye meg a vásárló? Érdemes volt pereskedni a névért? Mert nem csak az eredeti Traubisoda létezik, hanem megjelentek hasonló szénsavas üdítőitalok is.

Következzen egy csomagolás szempontú elemzése a szegmensnek.

Elsőként meg kell említeni az eredetit, a zöld Traubisodát, amit mindenki a klasszikus márkával azonosít. Csomagolása viszonylag kevés változtatáson ment keresztül az utóbbi 40 évben, megőrizte a letisztult, funkcionális zöld-fehér csomagolásdesignt, amint csak a márka van képek nélkül feltüntetve. Mondhatjuk azt, hogy az állandó csomagolásdesign miatt ez vált a termék ismertetőjelévé. A gyártó (Traubi Hungária) szerint az alapján lehet a többitől megkülönböztetni, hogy minden termék kupakján és címkéin megtalálható a szõlõszemes embléma, az üveg hagyományosan 0.25, és nem 0.20 literes és kóser minõsítést igazoló, héber nyelvû pecsét is található rajta.

Ezen kívül vannak más traubik is, melyek nem a karakteres ismertetőjelekkel rendelkeznek., de ezeknek a csomagolásán szintén megtalálható a Traubisoda felirat. A csomagolásuk designjában nem a márka van a középpontban, hanem inkább a szőlő, ezzel a gyümölcsös ízt, a szőlőlét állítva a középpontba.  A sötétzöld-fehét szín használata nélkül ezek a Traubisodák pont a retró jelleget és a tradicionalitást hagyják el és csak egy  szőlő ízű szénsavas üdítőitallá válnak a többi között.

Mert szénsavas szőlőlé milliószám van a piacon. Ezek már nem használják a Traubisoda márkanevet, hanem a szénsavas szőlőlének hívják őket vagy egyéb fantázianevük van. Sajnos mindegyik jellegtelen csomagolás szempontjából és vagy a márkanevet (Schweppes) állítsák a középpontba, vagy a szőlő ízt. A privátbankár  szerint az ízük között azonban van különbség és érdekes módon nem a Traubi a legjobb, bár természetesen ez nem reprezentatív ízteszt.

Kérdés már csak az, hogy ki melyiket preferálja? Márka alapján választotok és csak a Traubisoda az igazi szénsavas szőlőlé, vagy eljárt felette az idő és jöhetnek a versenytársak, a szőlő ízű szénsavas italok? Érdemes volt évtizedekig pereskedni a márkanévért?

 

4 komment

Címkék: retro üdítő csomagolás összehasonlítás traubisoda csomagolásszemle

A bejegyzés trackback címe:

https://csomagolas.blog.hu/api/trackback/id/tr132646416

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gyíkhúsos szendvics 2011.02.08. 16:05:30

szénsavas üdítőitalból csak a komlósat szoktam inni.

Csomag Olga · http://csomagolas.blog.hu/ 2011.02.08. 16:08:35

sör? az nem üdítő... bár felvidíthat :-)

noss 2011.03.11. 11:44:58

fú jó régen olvastam a "jogi vitáról", pontosabban a jogosulatlan márkanévhasználatról...
azóta erősen tiltólistás a termék (nálam) és meglepődve tapasztalom, hogy lassan bár, de mégis őrölnek a jogi intézményeink fogaskerekei.
(nyílván kokakóla-érdekeltségű jogvita esetén szélsebesen ledarálták volna az ügyet)

a Traubi van annyira jó és egyedi ital, hogy érdemes legyen hasonlóan jó és jellegzetes csomagolást rittyenteni hozzá, akár határokon kívüli piacokra is...

Csomag Olga · http://csomagolas.blog.hu/ 2011.03.11. 17:27:08

@noss: Igen, elmegy a kedv így a márkától. Okosan és csöndbe is meg lehetett volna egyezni és akkor nem rombolódott volna az image. Így költhetnek majd rá sok-sok pénzt. Gondolom nem mindegy, ha már pereskedtek érte...