HTML

Csomagolás Blog

A terméket veszi meg a fogyasztó, de a csomagolás segítségével figyel fel rá, tájékozódik és csábul el. A blog célja csomagolásos híreket, érdekességeket és elemzéseket megosztani és a csomagolást, mint hatékony marketinges eszközt bemutatni.

Népszerű címkék

Szerzői jogok

Creative Commons Licenc

A szívószál múltja, jelene és vége?!

2018.07.10. 11:43 Csomag Olga

A StarbucksAlaska Airlines és McDonald's bejelentése után csökkent az esély arra, hogy az egyszer használatos szívószálak sokáig népszerűek maradjanak a világon. Amikor ilyen óriások is csatlakoznak az egyszer használatos műanyagok mennyiségének csökkentéséhez, általában valami elindul világszinten is. És mivel a szívószál sokszor a csomagolás része, múltja, jelene és jövője releváns itt a blogon is.

A szívószál nem egy újkeletű dolog, az emberek régóta használnak hosszúkás, üreges hengereket, hogy folyadékhoz jussanak. 5000 évvel ezelőtt a sumérok is használtak már nemesfém szívókákat, hogy a fermentációs melléktermékek alól kiszippantsák az alkoholt.

Azonban a modern szívószál első szabadalmát 1888-ben Marvin Stone nyújtotta be. A legenda szerint a cigarettapapírgyártó egy meleg nyári napon, miközben mentás frissítő koktélját egy rozsfű-szál segítségével szívogatta, elégedetlen lett, hogy a koktéljába a szál beletörik és belemocskol. Felhasználva piaci tapasztalatát egy ceruza köré tekert és összeragasztott papírdarab lett az első modernkori szívószál. Egy helyi étterem tesztelte találmányát, majd a lelkes visszajelzések alapján paraffin bevonattal tette tartóssá azt. Ezt tökéletesítette a San Francisco-i Joseph B. Friedman, aki látva kicsi lánya szenvedését az egyenes papír szívószállal, feltalálta a hajlítható szívószálat (Flex-Straw), mely kényelmesen meghajlott a pohár felett. A feltaláló által alapított cég elsőként egy kórháznak értékesített, ahol a betegek ágyban fekve is tudtak inni anélkül, hogy az ital mellément volna. A kórház másik nagy előnye az innovációval még az volt, hogy elhagyhatták a korábban használt üveg szívószálak fertőtlenítését is. 

Végül a műanyag-boom a szívószálat is elérte, hiszen a papírnál strapabíróbb és tartósabb volt, nem beszélve arról, hogy előállítása is olcsóbbá vált a 60-as évekre, mint a papíré. A gyorséttermek és fogyasztóik szerették az új műanyag szívószálat, hiszen könnyebben lehetett használni és út közben inni. Végül a 80-as években megjelentek az óriás és 'őrült' szívószálak is, amivel nagyjából lezárult a szívószál innováció egy időre.

Jelenleg 500 millió egyszer használatos szívószálat szív a világ naponta, ami nem kevés, mert ha egymás után tennénk ezeket a szívószálakat, akkor a Földtől olyan messze jutnánk, hogy az már csak egy pici pontnak látszana. Becslések szerint 8,3 milliárd eldobott szívószál hever a világ strandjain összesen. Az óceánokban lévő műanyag mennyiségének pedig 0.025%-a szívószál, ami ugyan kevésnek tűnhet, de ha valaki megnézi ennek a tengeri teknősnek a szenvedését, amíg megpróbálják az orrlyukába beragadt szívószálat kiszedni, akkor mégse tűnik annyira csekélynek (én végig se tudtam nézni a szenvedését a videón, ezért nincs is beágyazva ide).

Részben ezért, napjainkban számtalan kezdeményezés, mozgalom és kampány indult ezen káros kényelmi termék betiltásáért. Eredményeképpen városok, önkormányzatok és kormányok vezetik be az egyszer használatos szívószálak tiltását. De akár egy vállalat hasonló fellépése is nagymértékű egyszer használatos műanyag csökkentéshez vezethet. Gondoljunk például arra, hogy csak az Anantara and AVANI hotellánc 2.49 millió szívószálat Ázsiában, míg az ACCOR csoport 4.2 millió darabot használt el az USA-ban és Kanadában 2017-ben. Végül ők is kiálltak a szívószál-tilalom mellett, mostantól már valamilyen alternatívával helyettesítik az egyszer használatos műanyag szívókát.

És mi a jövő? Talán már a genetikánkban van a szívogatás. A fogyasztók sajnos kutatások alapján a szívószálat egyáltalán nem akarják örökre feladni a teknősök miatt. Így a tartós és környezetbarát anyagú alternatívák versenyére lehet számítani a közeljövőben. A McDonald's és a többi multi is olyan papír és természetes alapanyagú szívószálakat keres jelenleg, mely megfelelő mennyiségben áll rendelkezésre és a fogyasztói élményt nem kompromittálják. Ezeken a helyeken az egyszer használatos szívószál marad, de papír, szalma, bioműanyag vagy bambusz lesz. Sőt, akár tészta is lehet szívószál, melyet néhány étterem már jelenleg is alkalmaz. Kutatások szerint a tartós papír szívószálak 30-60 nap alatt lebomlanak, így környezetterhelésük messze jobb a műanyagénál. Másik irány a tartós, fémből, üvegből készült szívószál (például ez a kickstarteres cég is ezen dolgozik jelenleg), hiszen vannak olyan helyzetek és betegségek, melyek szükségessé teszik a szívószálat. És miért ne lehetne éppen a szívószál tartós?

Tanulság? Nincs. De ha tehetitek, ne egyszer használatos szívószállal szívogassátok, hanem a tradicionális módon, közvetlenül a pohárból igyátok az italotokat!

Szeretnél még csomagolással kapcsolatos érdekességeket, újdonságokat, kutatási eredményeket olvasni? Keresd a Csomagolásmenedzsment könyvet ősztől, vagy rendeld elő most! A könyv a csomagolás kialakításával, fejlesztésével, koordinálásával, vállalati felhasználásával és eladóhelyi szereplével foglalkozik, haszonnal forgatható bárkinek, aki kapcsolatba kerül a csomagolással.

szivoszal_1.jpg

szivoszal_7.jpg

 

szivoszal_3.jpg

szivoszal_4.jpg

szivoszal_9.jpg

szivoszal_5.jpg

szivoszal_2.jpg

szivoszal_8.jpg

szivoszal_6.jpg

.

Szólj hozzá!

Címkék: történelem csomagolás szívószál

A bejegyzés trackback címe:

https://csomagolas.blog.hu/api/trackback/id/tr7214104197

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.