HTML

Csomagolás Blog

A terméket veszi meg a fogyasztó, de a csomagolás segítségével figyel fel rá, tájékozódik és csábul el. A blog célja csomagolásos híreket, érdekességeket és elemzéseket megosztani és a csomagolást, mint hatékony marketinges eszközt bemutatni.

Ízelítő korábbról

  • Csomagolások '56-ból
    Csomagolások '56-bólAz 1956-os forradalom 63. évfordulója alkalmából korabeli csomagolások következnek: amerikai adományok csomagolásai, korabeli hazai termékek csomagolásai és egy kis kitekintő a külföldi 50-es évekbeli...
  • Számháború a WC papíron
    Számháború a WC papíronTegye mindenki a szívére a kezét és árulja el őszintén, hogyan választ WC papírt az eladóhelyen. De ha nem is teszitek, a csomagoláson szereplő feliratok alapján is egyértelmű, hogy választ az...
  • Amazon, ami lopja a dizájnt?!
    Amazon, ami lopja a dizájnt?!A márkázás során gyakran használt stratégia a copycat stratégia, melyet a csomagolástervezés során is alkalmaznak a designerek (a megrendelő kérésére). Egy-egy versenytárs termékhez nagyon hasonlatos...
  • Hogyan halad az egyszer használatos szívószál kiváltása?
    Hogyan halad az egyszer használatos szívószál kiváltása?Szinte mindenki értesült róla már, hogy az EU az egyszer használatos műanyag szívószálat betiltja 2021-től (az egyszer használatos evőeszközök, tányérok, fülpiszkálók, és egyéb pálcikák mellett)....
  • A csomagolásfelirat, ami miatt a legtöbbet pereskedtek
    A csomagolásfelirat, ami miatt a legtöbbet pereskedtekBizonyára sokan röhögtetek már a csomagolásokon szereplő bugyutának, szükségtelennek és túl elővigyázatosnak tűnő feliratokon. Ilyen többek között a  'vigyázz forró', vagyis a ‘Caution Hot’...

Népszerű címkék

Szerzői jogok

Creative Commons Licenc

Ideje különbséget tenni a jó és rossz csomagolás között!

2019.12.01. 11:25 Csomag Olga

friss_brokkoli.jpgKi a nagyobb környezetbarát, aki csomagolt, vagy aki csomagolatlan uborkát vesz? Úgy tűnik, hogy jelenleg a csomagolt uborkavásárlók mégis kicsivel környezetbarátabbak, mert akkor kevesebb uborkát kell kidobni. Tanulság: el kell gondolkodni azon, hogy mikor hasznos és mikor káros egy csomagolás, és eszerint kell vásárolni.

Az egyszer használatos műanyag törvény azok ingerküszöbét is elérte, akik eddig magasról tettek a csomagolásra. És a csomagolásokat övező eddigi teljes érdektelenségből hirtelen gyűlölethullám lett. Habár éveken keresztül tonnaszám fogyasztottuk a kényelmi (műanyag) csomagolásokat, most hirtelen sokan utálni kezdték a csomagolásokat és nem hajlandóak csomagolt termékeket venni.

Ez történt Németországban is, ahol nagy ellenállásba ütközött az uborka műanyag (zsugorfólia) csomagolása. A vásárlók nem voltak hajlandóak megvenni a csomagolt uborkát, így azt a kereskedelmi láncoknak ki kellett vonniuk a forgalomból és csomagolatlan uborkával kellett helyettesíteni. Azonban ez egy idő után másfajta problémát eredményezett: a csomagolatlan uborkát nagy arányban kellett kidobni, mert az a boltokra rothadt. Egy kereskedő számításai szerint a rothadó uborka elszállítása tehergépjármű-rakományonként 25 000 EUR veszteséget termelt (nem beszélve a tehergépjármű-utak CO2 kibocsátására), ami messze meghaladta a csomagolás elhagyásának nyereségét. Így nemrég a legtöbb boltba visszakerültek a csomagolt uborkák.

És hogy ez mégis hogyan lehetséges? A magyarázat igen egyszerű. A nyári időszakban, amikor a legtöbb országban közelről (országon belülről) szállítják az uborkát, annak szállítási ideje (és az értéklánc) viszonylag rövid, a termék gyorsan a polcokra kerül, így az sokáig frissen és ropogósan tárolható a zöldségpulton. Sőt, ha hazavisszük, akkor otthon  is tökéletesen eláll még pár napig csomagolatlanul. Azonban télen, amikor Európa nagy részében déli országokból (jellemzően Spanyolországból) származó uborka kerül a polcokra, az uborkát kamionokkal szállítják, és akár egy hét késéssel kerülnek a polcokra, vagyis az áruházaknak ennyivel kevesebb idejük van eladni a terméket. És amit nem tudnak eladni, az megrohad, így kidobják. Azonban ha műanyagba csomagolják az uborkát, akkor akár 2 héttel is meghosszabbodik annak eltarthatósága (ezt nevezzük a polc élettartamnak). (Csak zárójelben teszem hozzá, hogy ez igaz a brokkolira, a csomagolt, MAP felvágottra és sok egyéb termékre is és ezt kutatások is alátámasztják.)

Vagyis ha a terméket a gyártás után rögtön becsomagolják, akkor az tovább őrzi meg frissességét, és tovább eladható, fogyasztható. Ha a termelés egészét nézzük, a csomagolás  sokszor, sokat segít a termék élettartamának növelésében és ezáltal sokkal kevesebb élelmiszer hulladék keletkezik, ami olcsóbb és jobb minőségű élelmiszert eredményez áttételesen. Az uborka-gate megmutatta, hogy a fogyasztók hozzáállása lassan, de változik, a csomagolás (hiánya) egy fontos vásárlási tényező lett, amire a kereskedőknek is reagálniuk kell. De azt is el kell fogadnunk, hogy a csomagolást minden esetben elkerülni sem lehet és érdemes (főleg ha télen uborkát akarunk enni), csak a tényleg felesleges csomagolásokat (excess packaging) kell kiiktatni a vásárlásaink során.

Ezzel a probléma persze messze nem megoldott, mind a gyártók, mind a kereskedők nagy erőkkel keresik a mindenki számára megnyugtató megoldást, ami csökkenti is a műanyag csomagolás mennyiségét és hosszú élettartamot is biztosít a termékek számára. Eddig felmerült több alternatíva is, például a teljes termelési lánc átszervezése vagy új, alternatív (lebomló, növényi alapanyagú) csomagolások kifejlesztése. Sajnos egyik sem egyik napról a másikra történik. Egy a biztos, hogy ha valóban kicsit tenni akarunk a környezetünkért, akkor érdemes tájékozódni csomagolás témában is, és tudatosabban kell dönteni a teljes értéklánc figyelembevételével, hogy melyik az a csomagolás, melyet megvenni érdemes és melyiket nem.

Vásárolsz uborkát télen?
Csak csomagolva, úgy tovább eláll!
Ha nincs rajta fólia!
Kivárom a tavaszt a magyar uborkáért!
Kit érdekel az uborka!

Érdekel a csomagolás téma? Olvasnál még hasonló esetekről, történetekről? Keresd a Csomagolásmenedzsment könyvet a Kossuth Kiadótól (vagy a könyvesboltokban itt vagy itt). És keress meg, ha csomagolással kapcsolatos kutatásra, tanácsadásra lenne szükséged!

2 komment

Címkék: uborka csomagolás környezetbarát eset műanyagmentes

A bejegyzés trackback címe:

https://csomagolas.blog.hu/api/trackback/id/tr5515332662

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lobo Marunga 2019.12.03. 07:28:08

A világban minden mindennel összefügg, ez egy bonyolult rendszer, aminek ha csak egy elemét nézzük, akkor könnyen juthatunk téves következtetésre. Jó példa erre a kínaiak esete a verébbel. Ha csak egy szálat emelek ki az egész szövetből, akkor is van egy ok-okozati sor, és az okozat kezelése nem oldja meg a probléma okát. Mármost mi is a probléma uborka ügyben? A poszt végén a szavazás utal erre. Az eredeti probléma az, hogy a mai embernek igénye van arra, hogy bárhol és bármikor ehessen uborkát, nem hajlandó tudomást venni arról, hogy vannak szezonális dolgok. Megteheti, meg tudja tenni? Igen, ehhez megvan a képessége és lehetősége. Ennek azonban következménye a műanyag (és még sok más (szállítás, hűtés, vegyszerezés...), amit viszont nem szeretne. A megoldás tehát az, ha a fejlett nyugati ember hajlandó lemondani arról az igényéről, hogy bárhol és bármikor uborkát egyen, továbbá belátja, hogy amit megtehet és meg tud tenni, azt nem feltétlenül kell megtennie. De még ez is csak ezt az egy szálat kezelné, ami viszont még egy csomó dologgal összefügg, kezdve a mezőgazdaságban dolgozó emberek megélhetési lehetőségeitől egészen a kőolaj-alapú gazdaságokig. Ez egy olyan, századok óta formálódó szövet, amit tüneti kezeléssel soha nem fogunk tudni megoldani. Főleg akkor nem, nem, ha még mindig fejlődésben gondolkodunk, és fenntartható fejlődésről beszélünk. Fenntartható fejlődés nincs. A fejlődés szükségszerű következménye az összeomlás. Ez törvény, ami ott van a természet és a kozmosz törvényei között. Ahogy egyébként az is, hogy a fejlődés megállíthatatlan. Ergo, az összeomlás elkerülhetetlen. Viszont egyrészt talán késleltethető, másrészt az sem teljesen mindegy, hogy mit jelent az összeomlás, és hogyan következik be. Mert törvény az is, hogy az összeomlást újabb fejlődés követi. Vagyis a lényeg az volna, hogy ebben az összeomlásban is megmaradjon az újrakezdés lehetősége. Ez a valóság barátaim, ne csapjuk be magunkat!

Csomag Olga · http://csomagolas.blog.hu/ 2019.12.03. 09:54:36

@Lobo Marunga: Egyetértek veled az ok-okozati összefüggésekkel, a műanyag csomagolás tényleg nem oldja meg a problémát, csak rávilágít arra, hogy nem minden fekete vagy fehér (vagy zöld). A csomagolások esetében is a teljes egészet kellene nézni, a teljes értéklánc vizsgálata ad (leginkább) megoldást arra, hogy mi a jobb vagy rosszabb megoldás. Erről kellene, hogy szóljanak a hírek.

A fenti szavazásból az jött ki, hogy az emberek többsége (2/3) a kényelmét nem akarja feláldozni, kell neki télen az uborka (vagyis az önérdekét, a friss zöldségfogyasztást fontosabbnak tartja, mint a környezet védelmét). Így a szakembereknek erre kell megoldást találni. Ha a csomagoláskerülés az innovációt segíti elő hosszútávon, az már egy jó irány, szerintem.