HTML

Csomagolás Blog

A terméket veszi meg a fogyasztó, de a csomagolás segítségével figyel fel rá, tájékozódik és csábul el. A blog célja csomagolásos híreket, érdekességeket és elemzéseket megosztani és a csomagolást, mint hatékony marketinges eszközt bemutatni.

Ízelítő korábbról

  • Védekezés a koronavírus ellen a csomagolással
    Védekezés a koronavírus ellen a csomagolássalA koronavírus-járványra nem voltak felkészülve a védőmaszkok gyártói, így sajnos nagyon gyorsan hiánycikk lett a világ több részén, így itthon is. De a túlélni akaró emberek megtalálták a megoldást,...
  • 'No name' csomagolás, márkátlan márka
    'No name' csomagolás, márkátlan márkaMindig öröm látni különleges márkák, jól felismerhető csomagolásait. Ebbe a sorba illeszkedik a 'no name' márka Kanadából, a maga egyszerűségével és sárga egyencsomagolásával. A sárga sajátmárkás...
  • Origamis KitKat csomagolás
    Origamis KitKat csomagolásAz egyszer használatos műanyagok betiltása elindított egy zöldülést a csomagolós szakmában és az FMCG piacon. Erre újabb példa a KitKat (Nestlé) Japán kezdeményezése, amiben - egyetértésben a Nestlé...
  • Még jobb és szebb dizájner vonalkódok
    Még jobb és szebb dizájner vonalkódokA csomagolás sokszor elfelejtett és elhanyagolt eleme a vonalkód. De egy jól leolvasható dizájner vonalkód még fel is dobhatja a grafikát és mosolyra készteti a fogyasztókat. Miért ne használjuk? A...
  • Hogyan halad az egyszer használatos szívószál kiváltása?
    Hogyan halad az egyszer használatos szívószál kiváltása?Szinte mindenki értesült róla már, hogy az EU az egyszer használatos műanyag szívószálat betiltja 2021-től (az egyszer használatos evőeszközök, tányérok, fülpiszkálók, és egyéb pálcikák mellett)....

Népszerű címkék

Szerzői jogok

Creative Commons Licenc

Túlélheti a hulladékmentes mozgalom a koronavírust?

2020.03.16. 08:00 Csomag Olga

koronavirus.jpgA zéró hulladék reklámozása a koronavírus kitörése óta lényegesen kevesebb figyelmet kapott, sőt, helyette a cégek újra az egyszer használatos tárolókat és zacskókat ajánlják. Vajon megakaszthatja a zéró hulladék mozgalmat a világjárvány? Mi a feladatuk a csomagolásoknak járvány esetén?

A csomagolás (és benne a termék) a gyártás-szállítás-eladás során kapcsolatba kerülhet számtalan módon a vírussal, kérdés, hogy van-e értelme ezzel a problémával foglalkozni és ha igen, melyek a legbiztosabb megoldások - ha egyáltalán vannak ilyenek - hogy a legtudatosabb és legbiztosabb csomagolási megoldást válasszuk.

KÍNAI CSOMAG: A koronavírus kapcsán a legelső kérdések egyike volt, hogy a Kínából érkező csomagokon túlélhet-e a vírus. Ez a legtöbb szakértő szerint nem valószínű. Ha a vírus sokáig megélne a csomagoláson (akár a Kínából érkezőkön is), akkor a vírus terjedése jóval gyorsabb lett volna. Szakértők szerint a fertőzött, külföldről érkező csomagolásokról sem kell félni, nyugodtan lehet vásárolni ezeket a termékeket, mert bár a vírus túlélése 2 és 9 nap között bármi lehet, jellemzően ezek a csomagok hosszabb időt töltenek úton, mialatt biztosan elpusztul a vírus.

ÚJRA VAGY NEM ÚJRA CSOMAG? Második fontos kérdés, hogy inkább folytassuk az újracsomagolások használatát vagy részesítsük-e előnyben az eldobható csomagolásokat. Egyes szakértők arra figyelmeztetnek, hogy az új termékek és egyszer használatos csomagolások tisztasága inkább csak látszat, nem tudhatjuk, hogy a szállítás során és eladótérben mivel érintkezett, így veszélyesebbek, mint az újrazacskók. Ezzel ellentétben az általunk vitt tároló (vagy zacskó) útját ismerjük, sőt, lehetőségünk van arra is, hogy a megfelelő módon tisztítsuk, vagy fertőtlenítsük, így azt kell inkább előnyben részesíteni. Továbbá a koronavírus járvány valószínűleg elmúlik hamarosan, de a hulladék nem tűnik el, ezért érdemes továbbra is az újramegoldásokat preferálni, mert a fenntartható jövőnk hosszútávon a tét. 

Más források inkább arra figyelmeztetnek, hogy minden újrahasználatos tárolót, szatyrot jobb, ha kerüli, vagy legalábbis alaposan fertőtlenít a vásárló, mert a szakértők sem tudják, hogy meddig életképes a vírus a különböző felületeken. Ezen a véleményen lehetnek az elmúlt hetekben a nagy cégek is (SturbucksTim Hortons), akik időlegesen felfüggesztették az elmosható bögréikben a kiszolgálást a koronavírus miatt. A bejelentés jó példája annak, hogy a környezettudatos lelkesedés, ami az egyszer használatos műanyag törvény életbelépése óta él, átadhatja a helyét a rettegésnek, ami érint minden potenciálisan köhögés és érintés fertőzött terméket, felületet, így a csomagolást is érinti. Vagyis a vásárlók és cégek nagyobb valószínűséggel térhetnek vissza a járvány alatt az egyszer használatos megoldásokhoz.

koronavirus3.jpgTERMÉKVÉDELEM. A harmadik kérdés, hogy a csomagolás megfelelően védi-e a terméket a vírustól. A csomagolásról általánosságban elmondható, hogy a termék érintetlenségét is hivatott megvédeni. Ez a védelmi funkció járvány esetén még jobban a figyelem középpontjába kerülhet. A felesleges rettegés minimalizálásán az sem segített sokat, hogy a tavaly népszerű jégkrémnyalós kihívás (#icecreamlickingchallenge) újra előkerült a magyar médiában, teljesen feleslegesen. (Az idióta kihívás egy csomagolt termék kibontását, megnyalását és polcra való visszatételét jelenti és a hír előszedése most azt a látszatot kelti, hogy a vásárlók gyakran tesznek ilyet és félni kellene minden terméktől.) De ennek tömeges megjelenésétől és elterjedésétől nem annyira kell félni, mert manipulálás (belenyalás, belepiszkálás és beleevés) és dézsmálás ellen a legtöbb csomagolás manapság már véd és egy olyan megoldást biztosít, mely meg tudja nyugtatni a fogyasztót az eladás helyén arról, hogy a termék érintetlen és biztonságos. Így ha valaki biztosra akar menni, érdemes vásárlás előtt meggyőződni arról, hogy az adott csomagolás dézsmabiztos-e és senki és semmi nem fertőzhette meg az árut gyártás után véletlenül vagy direkt. De a dézsmabiztos - vagyis egyértelműen lezárt - csomagolások kínálása az eladóhelynek is az érdeke, hiszen egy megdézsmált adagot már biztosan nem fog eladni (lásd a képen a nem dézsmabiztos áfonyát, amit láthatóan jól megdézsmáltak már). 

ÉRINTETLENSÉG LÁTSZATA. Végül érdemes szót ejteni arról is, ahogy a vásárlók önkéntelenül is védeni próbálják magukat, így a vásárlásaik során is ekként viselkednek. Kutatások azt mutatják, hogy a fogyasztók még járványmentes időszakokban sem szívesen vesznek le olyan terméket a polcról, amit már valaki más megérintett. Ezt hívjuk szennyezettségi hatásnak (contaminaton effect). Kutatási eredmények azt mutatják, hogy a fogyasztók a teljesen feltöltött polcokat részesítik előnyben, vagyis azt, melyhez látszólag senki nem nyúlt, terméket nem vett még le, akár 30%-ot eshet vissza a forgalom, ha egy polc rendezetlen és hiányos és azt mutatja, hogy már sok ember megfoghatta előttünk azt a terméket. Veszélyes időkben - így egy világjárvány esetén is - inkább a csomagolt és érintetlennek tűnő termékeket preferálják a vásárlók, várható azon termékkategóriák erősödése, mely érintetlennek tűnik (és valószínű csomagolt).

Láthatóan - mint minden más témával a vírussal kapcsolatban - teljesen egyértelmű és megnyugtató válasz nincs, hogy mely csomagolások milyen mértékben veszélyesek és melyik opciót válassza a tudatos fogyasztó. Azonban az biztos, hogy a csomagolás jelentősége - főleg egy hosszúra nyúló - járvány esetén jelentősen megnőhet. Egyrészről lehetővé teszi, hogy nagyobb mennyiségű termék változatlan minőségben megmaradjon, tárolható legyen és amivel egy esetleges áruhiányt túléljünk (lást a bespájzolt sóletek esete). Továbbá a csomagolás vészhelyzetben védelmet nyújt a vírus ellen, legyen az akár látszólagos is, így hajlamosak lehetnek elfeledkezni a környezet védelméről, ami jelenleg kisebb kockázati tényezőnek tűnik. Így a csomagolási szektor - egy elhúzódó járvány esetén - még várhatóan jól is járhat. Azonban remélhetőleg a koronavírus megállítása minél gyorsabban megtörténik, és utána mindenki képes lesz a kockázatokat és környezeti terhelést reálisabban értékelni és a hulladékmentes mozgalom is újra lendületet kaphat.

6 komment

Címkék: csomagolás koronavírus

A bejegyzés trackback címe:

https://csomagolas.blog.hu/api/trackback/id/tr4415518854

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

steery 2020.03.16. 18:20:42

Szerintem a termékek érintetlenségének látszata csak ott számít, ahol a termékek nem tök egyformák, hanem egyedi a kinézetük, mint például a pékáruknál, zöldségeknél, gyümölcsöknél, húsoknál. Ahol van előttem száz teljesen egyforma doboz meg csomagolás, ott az egyes darabok kinézete helyett az számít, hogyan vannak a darabok elhelyezve a polcon: rendezetten vagy össze-vissza, rendetlenül, ami megpiszkálásra, beleturkálásra, ide-oda rakosgatásra utal. Illetve: van-e a polcon szóródás, ami lyukas csomagokra utal. Jellemzően ilyen a papírzacskós liszt, a cukor és a fagyasztott borsó, aminek zacskója imád kilyukadni. Ha az elrendezés is rendben van, akkor a következő tényező a csomagolás deformálatlansága: senki sem szereti megvenni a horpadt, gyűrt, összenyomott, elferdült dobozú termékeket, még akkor sem, ha jól láthatóan sértetlenek, tehát nem lyukadtak ki. És ha ez is rendben van, akkor az utolsó tényező a csomagolás tisztasága: a poros, koszos, leöntött, piszkos csomagolású termékeket azért nem szeretjük megvenni, mert azt hogy rakod be a táskádba, szatyrodba? Mindent összekoszolsz vele, aztán otthon takarítod? Na ugye, hogy nem!

Végezetül még egy fontos tényező: a bevásárló kosarak és kocsik tisztasága. Én nem szeretek kocsit használni, mert azokat nap közben kint tárolják a szabadban, csak a tárolósor végén lévő kocsihoz lehet hozzáférni, amit nyilván többször használtak és koszoltak össze, mint a sorban beljebb lévőket, illetve sokan belerakják a gyereküket, aki a piszkos cipőjével összetapickolja. Én meg tegyem bele az ennivalót utána? Na ugye, hogy nem! Ezen kéne változtatniuk a boltoknak. Méghozzá azonnal.

sóhegy049 2020.03.16. 19:09:12

Élelmíszer üzletekben minden mindegy, mert ott a bevásárló kocsi, vagy a kosár, amit gyanítom, hogy egyik lánc sem mosott le soha! :-)
Most én kitaláltam egy B tervet, egy összecsukható rekeszt, amit én takarítok. Abba pakolok, de rájöttem, hogy a pénztáraknál a szalagnál máris beszippantom az egész elméletemet. :-)
Tehát ezen agyalni tök nyolc...

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2020.03.16. 19:31:21

@steery: a lelkem mélyén örülök, hogy neked nincs gyereked.

steery 2020.03.17. 12:15:10

@eßemfaßom meg áll: Ez most hogy jön ide? Szerinted az rendben van, hogy a gyerekek gokartozásra használják a boltban a bevásárló kocsikat és ott ugrálnak benne, nagyon élvezve, hogy a szülőjük tologatja őket? Nem csak tiszta időben, de sáros időben is láttam ilyet. És nem ez a megdöbbentő, hogy ilyen kretén a szülő. Hanem, hogy senki sem szól rájuk. Hogy az eladó meg a biztonsági őr sem üvölti le a hülye szülő meg a hülye gyerek buksiját, hogy ezt ne csinálják.

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2020.03.18. 09:33:51

@steery: Igen, tudom, hogy nincs gyereked. És mindenki más a hülye.

steery 2020.03.18. 11:46:46

@eßemfaßom meg áll: És ez a számodra a legfontosabb téma jelenleg? Semmi más dolgod, gondod, bajod, hülyeséged nincs, amivel le tudnád kötni magad a karanténban? Jaj! Rosszabb vagy, mint egy gyerek!