HTML

Csomagolás Blog

A terméket veszi meg a fogyasztó, de a csomagolás segítségével figyel fel rá, tájékozódik és csábul el. A blog célja csomagolásos híreket, érdekességeket és elemzéseket megosztani és a csomagolást, mint hatékony marketinges eszközt bemutatni.

Népszerű címkék

Szerzői jogok

Creative Commons Licenc

Milyen csomagolást nem kellene tervezni

2018.09.21. 09:04 Csomag Olga

Hát például olyat nem kellene tervezni, ami úgy néz ki, mint egy másik termék. Nem jó érzés, amikor a fogyasztó véletlenül összekeveri a szemcseppet és a borsmentás légzéskonnyítő cseppeket.

Forrás BP

funny-fails-bad-luck-4-5b98c0ec3424a_605.jpg

Szólj hozzá!

Címkék: design csomagolás fail

Innovatív megoldás a plasztik csomagolás mennyiségének mérséklésére

2018.09.12. 18:41 Csomag Olga

Nem utálni kell a csomagolást, hanem innovatívan kell folyamatosan fejleszteni. Itt egy új megoldás (Snap Pack) a műanyag csomagolás csökkentésére a Carlsbergtől, mely inkább összeragasztja a sörös dobozokat, minthogy ráhúzná a műanyag gyűrűt. A 6-packok összetartására ennyi is elég a korábbi gyűrűs megoldás helyett (plastic six-pack rings).

Alig várjuk a magyar piacon is.

Forrás: BeverageDaily

carlsberg_innovacio.jpg

Szólj hozzá!

Címkék: sör innováció csomagolás környezetbarát 6-pack

Eldobod az agyad ezektől a csomagolásoktól!

2018.09.03. 08:00 Csomag Olga

Vajon mi idegesíti fel a fogyasztókat leginkább a csomagolással kapcsolatban? Vajon elérte a fogyasztókat az egyszer használatos műanyag elleni küzdelem? Szubjektív gyűjtés az idegesítő, nevetséges és borzalmas csomagolásokról - fogyasztói szemszögből.

Biztosan elérte az ingerküszöböt, ugyanis megszaporodtak az ezzel foglalkozó tweetek és nyilvános vélemények. De hogy a tömegek szintjén a magatartás is megváltozzon, még biztosan hosszú idő. A különböző megosztott tartalmak elemzése után azt a következtetést vonhatjuk le, hogy a gyűlölet-listát még mindig vezetik az egyesével csomagolt termékek, az általános plasztik túlhasználat, a házhoz szállításos túlcsomagolás, és ha a természetes csomagolásokkal rendelkező termékeket (főleg gyümölcsöket) meghámozzák, majd újracsomagolják.

Forrás és további gyöngyszemek:     

Szeretnél még csomagolással kapcsolatos érdekességeket, újdonságokat, kutatási eredményeket olvasni? Keresd a Csomagolásmenedzsment könyvet ősztől, vagy rendeld elő most!

 

Szólj hozzá!

Címkék: fogyasztó csomagolás

A szemetelés művészete

2018.08.26. 21:24 Csomag Olga

Tegyük fel, hogy szemetelni szeretnénk valami maradandót. Vajon hova kellene eldobni egy tejeszacskót, hogy az a lehető legtovább megmaradjon az utókornak? (A megoldás a poszt végén!)

Két tejeszacskó versenyzőnk van idén csomagolás kategóriában a szemét-díjért. Egyik az erdőből került elő 46 év után, a másik a leapadt Duna medréből került elő 45 év után (DGyG fb). Mit gondoltok, melyik szemetelő művész tejeszacskója került elő jobb állapotban?

Még sincs megoldás a poszt végén. Egyik helyre sem kellene szemetelni. Ha következőleg eldobtok egy PET palackot vagy egy műanyag zacskót, gondoljatok arra, hogy mit hagytok az utókorra. Inkább menjenek el egy csomagolás múzeumba megnézni, hogy nézett ki egy tejeszacskó a 70-es években!

Szeretnél még csomagolással kapcsolatos érdekességeket, újdonságokat, kutatási eredményeket olvasni? Keresd a Csomagolásmenedzsment könyvet ősztől a könyvesboltokban, vagy rendeld elő most!

tejeszacskok.jpg

 

Szólj hozzá!

Címkék: történelem tej szemét hulladék csomagolás

Az erkölcstelen nevű túró rudi és társai

2018.08.13. 08:00 Csomag Olga

Magyarországon biztosan kevesen vannak, akik nem szeretik az 'erkölcstelen nevű' túró rudit. És habár csak két cég van, akik hivatalosan használhatják a védjegyet, majdnem minden tejipari vállalatnak van saját rúdja, rudija, gyurija, desszertje, rolly-ja, túrómax-a vagy roládja. A csomagolásaik is hasonlóan sokfélék: (túró) rudi csomagolásszemle következik.

A Túró Rudi ötlete eredetileg a Szovjetunióból származik, ahol „Eszkimó” néven gyártották és sokan „túró mignon” néven hívtáka téglatest alakú, kakaós túrómasszát. 1968-ban a szovjet szabvány módosított változataként kezdte gyártani a Budapesti Tejipari Vállalat a terméket itthon. Klein Sándor kapta a feladatot, hogy 'identitást' adjon a terméknek. A Műszaki Egyetem oktatója és tanítványai alkották meg a pöttyös csomagolást és a nevet. Az eredeti, piros copfos kislány rajzával díszített csomagolást két iparművészeti főiskolás készítette (nevük nem maradt fent). A név valószínűsíthetően a „túrórúd” fajtanévre utal és akkoriban elég sok negatív kritikát kapott pornográf asszociációk miatt. Például a Hírlapkiadó Vállalat visszautasította reklámozását, mondván „erkölcstelen elnevezésű termékük reklámozását a kiadásunkban megjelenő lapokban nem engedélyezzük”.

Azonban a termék reklám nélkül is nagyon népszerű lett a fogyasztók között, a termék diadalmenete csaknem 50 éve tart. Ma ma két cég, a Danone (Pöttyös) és a Friesland (Mizo) birtokolja a Túró Rudi szabadalmát, de a többi tejipari cég is gyárt hasonló terméket, de eltérő csomagolással és névvel.

Hogy melyik a legjobb ízű, azt már sokan próbálták kideríteni (teszt itt itt itt és itt), no de melyik a legjobb csomagolás? A pöttyös az igazi? Képeken az 'eredeti' rudi csomagolásfejlődése, majd az összes rudi csomagolása.

Szeretnél még csomagolással kapcsolatos érdekességeket, újdonságokat, kutatási eredményeket olvasni? Keresd a Csomagolásmenedzsment könyvet ősztől, vagy rendeld elő most!

pottyos.jpg

turo_rudi_2.jpg

Szólj hozzá!

Címkék: pöttyös túró rudi csomagolás csomagolásszemle ikonikus

Történetmesélés a csomagolással

2018.08.06. 08:00 Csomag Olga

Sok lehetőség van az érzékszervek bekapcsolására a csomagolástervezés során. Az egyik ilyen a történetmesélés a csomagoláson, mely egyre népszerűbb mostanában. 

Történeteket nem csak emberek, de márkák is mesélnek. A leggyakoribbak a a márka eredetét bemutató mesék, mely a márka keletkezéséről szól, elmagyarázza a fogyasztónak, hogy miért is létezik a márka. A történetmeséléssel úgy különböztethető meg a termék a versenytársakétól, hogy érzelmet generál és a fogyasztót szinkronizálja a márkával. A történetek segítenek értelmezni a márkát, kapcsolódnak a fogyasztók álmaihoz, életstílusához azáltal, hogy átélhetővé teszik a vállalati értékeket, valamint szájreklámot generálnak. Hosszútávon elköteleződést és lojalitást épít egy jó történet, így a legtöbb nagy márka alkalmazza. Gondoljunk például Steve Jobs és Apple népszerű anekdotáira, melyekből néhányat szinte mindegyik felhasználó ismer.

Habár a történetmesélés klasszikus médiuma a reklám vagy honlap, ahol lehetőségek széles tárháza áll rendelkezésre, a csomagoláson is egyre gyakrabban megjelennek rövid történetek. A történet a csomagoláson szórakoztat a használat közben, sőt, egy kutatásban azok a fogyasztók, akik egy hosszabb leírást olvastak a termékválasztás előtt, pontosabban tudtak értelmezni egy letisztult, egyszerű, környezetbarát csomagolásdizájnt, jobban is tetszett nekik, és többet is voltak hajlandóak fizetni a termékért, mint azok, akik minden előzetes tudás nélkül találkoztak a csomagolással.

Vagyis miért ne szerepelhetnének a képek és kötelező leírások mellett történetek is a csomagoláson úgy, mint ezeken a példákon itt lent.

Szeretnél még csomagolással kapcsolatos érdekességeket, újdonságokat, kutatási eredményeket olvasni? Keresd a Csomagolásmenedzsment könyvet ősztől, vagy rendeld elő most!

storytelling.jpg

Szólj hozzá!

Címkék: design csomagolás történetmesélés

Csomagolás design fail

2018.07.30. 08:00 Csomag Olga

Sosem elég a hibás csomagolásokból. Pár példa arra, hogyan nem kell csomagolást tervezni.

Sok csomagolástervezési hibával lehet találkozni a piacon, de szerencsére mindig van újabb. Észreveszed a hibát mindegyik csomagoláson?

Forrás: BP

Szeretnél még csomagolással kapcsolatos érdekességeket, újdonságokat, kutatási eredményeket olvasni? Keresd a Csomagolásmenedzsment könyvet ősztől, vagy rendeld elő most

fail_1.jpg

fail_2.jpg

fail_3.jpg

fail_4.jpg

fail_5.jpg

fail_6.jpg

fail_7.jpg

Szólj hozzá!

Címkék: design vicces csomagolás fail

Labdapalack labdarúgó-világbajnokságra

2018.07.23. 08:00 Csomag Olga

Sok márka kitett magáért a labdarúgó-világbajnokságra. Mint például ez az ásványvizes cég, aki labda formájú üveget dobott piacra. De mi történik, ha napon hagyjuk a palackot? Felgyullad a lakás.

Sajnos a csomagolásdesign tesztekre már nem jutott idő a bajnokság előtt, és nem derült ki, hogy a palack egy óriási lencseként működik, mely alatt felgyullad minden a napon 1 perc alatt. A vállalat védekezésül közölte, hogy a palack biztonsági instrukciókkal van ellátva, miszerint sötét helyen kell tárolni. 

Forrás: Sport Illustrated

Szeretnél még csomagolással kapcsolatos érdekességeket, újdonságokat, kutatási eredményeket olvasni? Keresd a Csomagolásmenedzsment könyvet ősztől, vagy rendeld elő most

futball_labda_asvanyviz.jpg

Szólj hozzá!

Címkék: design ásványvíz csomagolás fail vb2018

Pontosan mennyi levegő van a chips csomagolásban?

2018.07.17. 08:00 Csomag Olga

Egy nagyon sokakat érintő és idegesítő kérdés az, hogy mennyi levegő van egy chipses zacskóban. Végre számszerűsített válasz érkezett a kérdésre: 43% átlagosan a levegő és a Cheetos a leglevegősebb chips.

A kérdés tényleg fontos sokaknak, plédául koreai gyerekek még csónakot is készítettek szabadidejükben a chipses zacskókból, hogy demonstrálják, túl sok a levegő a csomagolásban. Vagy például Amerikában folyamatosan perelnek a fogyasztók az alultöltött csomagolások miatt (Slack Fill Litigation), habár ritkán nyernek.

Szerencsére a Kitchen Cabinet Kings megmérte, hogy mennyi levegőt (pontosabban gázkeverék, nitrogén, “slack fill”) töltenek pontosan a gyártók a chipses zacskókba. Az ábra magáért beszél, ha kevés levegőt szeretnél, vegyed a Fritos (19%), Pringles (28%), vagy Tositos (34%) márkákat, a többi szinte csak levegő.

Szeretnél még csomagolással kapcsolatos érdekességeket, újdonságokat, kutatási eredményeket olvasni? Keresd a Csomagolásmenedzsment könyvet ősztől, vagy rendeld elő most

chips_levego_1.jpg

5 komment

Címkék: levegő csomagolás chips

A szívószál múltja, jelene és vége?!

2018.07.10. 11:43 Csomag Olga

A StarbucksAlaska Airlines és McDonald's bejelentése után csökkent az esély arra, hogy az egyszer használatos szívószálak sokáig népszerűek maradjanak a világon. Amikor ilyen óriások is csatlakoznak az egyszer használatos műanyagok mennyiségének csökkentéséhez, általában valami elindul világszinten is. És mivel a szívószál sokszor a csomagolás része, múltja, jelene és jövője releváns itt a blogon is.

A szívószál nem egy újkeletű dolog, az emberek régóta használnak hosszúkás, üreges hengereket, hogy folyadékhoz jussanak. 5000 évvel ezelőtt a sumérok is használtak már nemesfém szívókákat, hogy a fermentációs melléktermékek alól kiszippantsák az alkoholt.

Azonban a modern szívószál első szabadalmát 1888-ben Marvin Stone nyújtotta be. A legenda szerint a cigarettapapírgyártó egy meleg nyári napon, miközben mentás frissítő koktélját egy rozsfű-szál segítségével szívogatta, elégedetlen lett, hogy a koktéljába a szál beletörik és belemocskol. Felhasználva piaci tapasztalatát egy ceruza köré tekert és összeragasztott papírdarab lett az első modernkori szívószál. Egy helyi étterem tesztelte találmányát, majd a lelkes visszajelzések alapján paraffin bevonattal tette tartóssá azt. Ezt tökéletesítette a San Francisco-i Joseph B. Friedman, aki látva kicsi lánya szenvedését az egyenes papír szívószállal, feltalálta a hajlítható szívószálat (Flex-Straw), mely kényelmesen meghajlott a pohár felett. A feltaláló által alapított cég elsőként egy kórháznak értékesített, ahol a betegek ágyban fekve is tudtak inni anélkül, hogy az ital mellément volna. A kórház másik nagy előnye az innovációval még az volt, hogy elhagyhatták a korábban használt üveg szívószálak fertőtlenítését is. 

Végül a műanyag-boom a szívószálat is elérte, hiszen a papírnál strapabíróbb és tartósabb volt, nem beszélve arról, hogy előállítása is olcsóbbá vált a 60-as évekre, mint a papíré. A gyorséttermek és fogyasztóik szerették az új műanyag szívószálat, hiszen könnyebben lehetett használni és út közben inni. Végül a 80-as években megjelentek az óriás és 'őrült' szívószálak is, amivel nagyjából lezárult a szívószál innováció egy időre.

Jelenleg 500 millió egyszer használatos szívószálat szív a világ naponta, ami nem kevés, mert ha egymás után tennénk ezeket a szívószálakat, akkor a Földtől olyan messze jutnánk, hogy az már csak egy pici pontnak látszana. Becslések szerint 8,3 milliárd eldobott szívószál hever a világ strandjain összesen. Az óceánokban lévő műanyag mennyiségének pedig 0.025%-a szívószál, ami ugyan kevésnek tűnhet, de ha valaki megnézi ennek a tengeri teknősnek a szenvedését, amíg megpróbálják az orrlyukába beragadt szívószálat kiszedni, akkor mégse tűnik annyira csekélynek (én végig se tudtam nézni a szenvedését a videón, ezért nincs is beágyazva ide).

Részben ezért, napjainkban számtalan kezdeményezés, mozgalom és kampány indult ezen káros kényelmi termék betiltásáért. Eredményeképpen városok, önkormányzatok és kormányok vezetik be az egyszer használatos szívószálak tiltását. De akár egy vállalat hasonló fellépése is nagymértékű egyszer használatos műanyag csökkentéshez vezethet. Gondoljunk például arra, hogy csak az Anantara and AVANI hotellánc 2.49 millió szívószálat Ázsiában, míg az ACCOR csoport 4.2 millió darabot használt el az USA-ban és Kanadában 2017-ben. Végül ők is kiálltak a szívószál-tilalom mellett, mostantól már valamilyen alternatívával helyettesítik az egyszer használatos műanyag szívókát.

És mi a jövő? Talán már a genetikánkban van a szívogatás. A fogyasztók sajnos kutatások alapján a szívószálat egyáltalán nem akarják örökre feladni a teknősök miatt. Így a tartós és környezetbarát anyagú alternatívák versenyére lehet számítani a közeljövőben. A McDonald's és a többi multi is olyan papír és természetes alapanyagú szívószálakat keres jelenleg, mely megfelelő mennyiségben áll rendelkezésre és a fogyasztói élményt nem kompromittálják. Ezeken a helyeken az egyszer használatos szívószál marad, de papír, szalma, bioműanyag vagy bambusz lesz. Sőt, akár tészta is lehet szívószál, melyet néhány étterem már jelenleg is alkalmaz. Kutatások szerint a tartós papír szívószálak 30-60 nap alatt lebomlanak, így környezetterhelésük messze jobb a műanyagénál. Másik irány a tartós, fémből, üvegből készült szívószál (például ez a kickstarteres cég is ezen dolgozik jelenleg), hiszen vannak olyan helyzetek és betegségek, melyek szükségessé teszik a szívószálat. És miért ne lehetne éppen a szívószál tartós?

Tanulság? Nincs. De ha tehetitek, ne egyszer használatos szívószállal szívogassátok, hanem a tradicionális módon, közvetlenül a pohárból igyátok az italotokat!

Szeretnél még csomagolással kapcsolatos érdekességeket, újdonságokat, kutatási eredményeket olvasni? Keresd a Csomagolásmenedzsment könyvet ősztől, vagy rendeld elő most! A könyv a csomagolás kialakításával, fejlesztésével, koordinálásával, vállalati felhasználásával és eladóhelyi szereplével foglalkozik, haszonnal forgatható bárkinek, aki kapcsolatba kerül a csomagolással.

szivoszal_1.jpg

szivoszal_7.jpg

 

szivoszal_3.jpg

szivoszal_4.jpg

szivoszal_9.jpg

szivoszal_5.jpg

szivoszal_2.jpg

szivoszal_8.jpg

szivoszal_6.jpg

.

Szólj hozzá!

Címkék: történelem csomagolás szívószál