HTML

Csomagolás Blog

A terméket veszi meg a fogyasztó, de a csomagolás segítségével figyel fel rá, tájékozódik és csábul el. A blog célja csomagolásos híreket, érdekességeket és elemzéseket megosztani és a csomagolást, mint hatékony marketinges eszközt bemutatni.

Ízelítő korábbról

  • 4 érv a csomagolás mellett a koronavírus alatt
    4 érv a csomagolás mellett a koronavírus alattTekintettel arra, hogy amúgy sem érdekel senkit nem koronavíruson kívüli tartalom ezekben a hetekben, jöjjön pár emlékeztető érv amellett, miért is kell mégis szeretni (elviselni) a csomagolásokat és...
  • Túlélheti a hulladékmentes mozgalom a koronavírust?
    Túlélheti a hulladékmentes mozgalom a koronavírust?A zéró hulladék reklámozása a koronavírus kitörése óta lényegesen kevesebb figyelmet kapott, sőt, helyette a cégek újra az egyszer használatos tárolókat és zacskókat ajánlják. Vajon megakaszthatja a...
  • Kinek kell, ha túl lányos?
    Kinek kell, ha túl lányos?Van-e létjogosultsága a női és férfi csomagolásoknak? Kutatások szerint működik a gendermarketing, ha a női csomagolások mások, mint a férfiaknak szólók. Egy nőknek szánt csomagoláson jellemzően...
  • Magyarországon mindenki tudja...
    Magyarországon mindenki tudja...... mit rejt az a vaniliás fagylalt csomagolás. Könnyed évindító mém a csomagolásokról és a magyar virtusról. Ugye nem kell kibontani Magyarországon azt a csomagolást ahhoz, hogy tudjuk, a Coca Colás...
  • Hihetetlen kreatív karácsonyfák hulladékból
    Hihetetlen kreatív karácsonyfák hulladékbólItt az idő gondoskodni a karácsonyfáról. De az örök kérdés: milyen legyen a fa?! Már tudjuk, hogy a műfenyő rossz. Marad a vágott vagy a földlabdás. Nem lenne helyette még jobb megoldás egy 'újra...

Népszerű címkék

Szerzői jogok

Creative Commons Licenc

4 érv a csomagolás mellett a koronavírus alatt

2020.04.03. 16:08 Csomag Olga

Tekintettel arra, hogy amúgy sem érdekel senkit nem koronavíruson kívüli tartalom ezekben a hetekben, jöjjön pár emlékeztető érv amellett, miért is kell mégis szeretni (elviselni) a csomagolásokat és nem csak egy szükséges környezetkárosító rosszként tekinteni azokra a karantén alatt (is).

1. Hosszan tárol & eltart: csomagolt étel nélkül nehéz (lenne) egy karanténos időszakot átvészelni. Rengetek olyan termék és élelmiszer van, ami csak azért őrizheti meg hosszan a minőségét, mert megfelelően be van csomagolva. És bár nem kell félni attól, hogy áruhiány lesz Magyarországon, érdemes megfigyelni, hogy a vásárlók az utóbbi hetekben mindig betesznek a kosarukba egy-két plusz tartós csomagolt élelmiszert, még akkor is, ha nem pánik-bevásárolnak. Érdemes belesni a többi vásárló kosarába is, a kosarak összetétele megváltozott, gyakrabban vásárolunk konzerv löncshúst és készétel konzerveket. Biztos, ami, biztos alapon, ami teljesen érthető kockázat-minimalizálás vásárlói oldalról.

2. Plusz védelem az eladóhelyen: nem csak az éhhaláltól véd meg a csomagolt élelmiszer karantén alatt, de az eladóhelyen is segít elkerülni a közvetlen kontaktust a vásárlók és termék között. Nem hiába zacskózzák be újabban az eladóhelyek nagyobb arányban például a kenyeret, az emberek önkéntelenül is elkerülnék, hogy a más által összetapogatott pékárut kelljen megvenni. Egy ideig a lédig élelmiszerek ideje lejárt, majd újra lehet csomagolásmentesen vásárolni, ha nem kell rettegni a vírustól és nem kell hipózni (?) a tojásokat...

3. Legolcsóbb & legjobb szórakozás: a hogyan-éljük-túl-a-karantént (gyerekkel is) játéknak már szinte külön mém-szakirodalma van: tippek, trükkök ezrei lelhetők fel a neten a tartalmas otthoni szórakozásra és a bezártság elfeledtetésére. A megfizethető ötletek felértékelődése a későbbiekben várható, főleg ha az emberek elkezdik felélni a tartalékaikat. A kreatívkodások legolcsóbbika, ha a csomagolásokat használjuk fel, és azokból alkotunk a ránkszakadt szabadidőben. Lehet PET palackokból játékot és kiegészítőket gyártani a gyerekekkel, vagy csak kreatívkodni cél nélkül.

4. Védőfelszerelés: a legjobb DIY védőfelszerelés a vírus ellen csomagolásokból készül, ez egyértelmű. Habár Magyarországon a közösségi oldalakon inkább a maszk varrás vált a legnépszerűbb alternatívává a maszkhiány miatt, külföldön sok csomagolás alapanyagú megoldással lehet találkozni, mely egyszerre kreatív, szórakoztató és kínos is. Reméljük valamennyire véd is.

Vagyis a csomagolás - felelősen vásárolva és felhasználva - igenis jobbá teheti a hétköznapi életünket, nem csak felesleges pénzkidobás és környezetkárosító hulladék, főleg olyan időszakban, mint a mostani.

Szólj hozzá!

Címkék: csomagolás koronavírus

Túlélheti a hulladékmentes mozgalom a koronavírust?

2020.03.16. 08:00 Csomag Olga

koronavirus.jpgA zéró hulladék reklámozása a koronavírus kitörése óta lényegesen kevesebb figyelmet kapott, sőt, helyette a cégek újra az egyszer használatos tárolókat és zacskókat ajánlják. Vajon megakaszthatja a zéró hulladék mozgalmat a világjárvány? Mi a feladatuk a csomagolásoknak járvány esetén?

A csomagolás (és benne a termék) a gyártás-szállítás-eladás során kapcsolatba kerülhet számtalan módon a vírussal, kérdés, hogy van-e értelme ezzel a problémával foglalkozni és ha igen, melyek a legbiztosabb megoldások - ha egyáltalán vannak ilyenek - hogy a legtudatosabb és legbiztosabb csomagolási megoldást válasszuk.

KÍNAI CSOMAG: A koronavírus kapcsán a legelső kérdések egyike volt, hogy a Kínából érkező csomagokon túlélhet-e a vírus. Ez a legtöbb szakértő szerint nem valószínű. Ha a vírus sokáig megélne a csomagoláson (akár a Kínából érkezőkön is), akkor a vírus terjedése jóval gyorsabb lett volna. Szakértők szerint a fertőzött, külföldről érkező csomagolásokról sem kell félni, nyugodtan lehet vásárolni ezeket a termékeket, mert bár a vírus túlélése 2 és 9 nap között bármi lehet, jellemzően ezek a csomagok hosszabb időt töltenek úton, mialatt biztosan elpusztul a vírus.

ÚJRA VAGY NEM ÚJRA CSOMAG? Második fontos kérdés, hogy inkább folytassuk az újracsomagolások használatát vagy részesítsük-e előnyben az eldobható csomagolásokat. Egyes szakértők arra figyelmeztetnek, hogy az új termékek és egyszer használatos csomagolások tisztasága inkább csak látszat, nem tudhatjuk, hogy a szállítás során és eladótérben mivel érintkezett, így veszélyesebbek, mint az újrazacskók. Ezzel ellentétben az általunk vitt tároló (vagy zacskó) útját ismerjük, sőt, lehetőségünk van arra is, hogy a megfelelő módon tisztítsuk, vagy fertőtlenítsük, így azt kell inkább előnyben részesíteni. Továbbá a koronavírus járvány valószínűleg elmúlik hamarosan, de a hulladék nem tűnik el, ezért érdemes továbbra is az újramegoldásokat preferálni, mert a fenntartható jövőnk hosszútávon a tét. 

Más források inkább arra figyelmeztetnek, hogy minden újrahasználatos tárolót, szatyrot jobb, ha kerüli, vagy legalábbis alaposan fertőtlenít a vásárló, mert a szakértők sem tudják, hogy meddig életképes a vírus a különböző felületeken. Ezen a véleményen lehetnek az elmúlt hetekben a nagy cégek is (SturbucksTim Hortons), akik időlegesen felfüggesztették az elmosható bögréikben a kiszolgálást a koronavírus miatt. A bejelentés jó példája annak, hogy a környezettudatos lelkesedés, ami az egyszer használatos műanyag törvény életbelépése óta él, átadhatja a helyét a rettegésnek, ami érint minden potenciálisan köhögés és érintés fertőzött terméket, felületet, így a csomagolást is érinti. Vagyis a vásárlók és cégek nagyobb valószínűséggel térhetnek vissza a járvány alatt az egyszer használatos megoldásokhoz.

koronavirus3.jpgTERMÉKVÉDELEM. A harmadik kérdés, hogy a csomagolás megfelelően védi-e a terméket a vírustól. A csomagolásról általánosságban elmondható, hogy a termék érintetlenségét is hivatott megvédeni. Ez a védelmi funkció járvány esetén még jobban a figyelem középpontjába kerülhet. A felesleges rettegés minimalizálásán az sem segített sokat, hogy a tavaly népszerű jégkrémnyalós kihívás (#icecreamlickingchallenge) újra előkerült a magyar médiában, teljesen feleslegesen. (Az idióta kihívás egy csomagolt termék kibontását, megnyalását és polcra való visszatételét jelenti és a hír előszedése most azt a látszatot kelti, hogy a vásárlók gyakran tesznek ilyet és félni kellene minden terméktől.) De ennek tömeges megjelenésétől és elterjedésétől nem annyira kell félni, mert manipulálás (belenyalás, belepiszkálás és beleevés) és dézsmálás ellen a legtöbb csomagolás manapság már véd és egy olyan megoldást biztosít, mely meg tudja nyugtatni a fogyasztót az eladás helyén arról, hogy a termék érintetlen és biztonságos. Így ha valaki biztosra akar menni, érdemes vásárlás előtt meggyőződni arról, hogy az adott csomagolás dézsmabiztos-e és senki és semmi nem fertőzhette meg az árut gyártás után véletlenül vagy direkt. De a dézsmabiztos - vagyis egyértelműen lezárt - csomagolások kínálása az eladóhelynek is az érdeke, hiszen egy megdézsmált adagot már biztosan nem fog eladni (lásd a képen a nem dézsmabiztos áfonyát, amit láthatóan jól megdézsmáltak már). 

ÉRINTETLENSÉG LÁTSZATA. Végül érdemes szót ejteni arról is, ahogy a vásárlók önkéntelenül is védeni próbálják magukat, így a vásárlásaik során is ekként viselkednek. Kutatások azt mutatják, hogy a fogyasztók még járványmentes időszakokban sem szívesen vesznek le olyan terméket a polcról, amit már valaki más megérintett. Ezt hívjuk szennyezettségi hatásnak (contaminaton effect). Kutatási eredmények azt mutatják, hogy a fogyasztók a teljesen feltöltött polcokat részesítik előnyben, vagyis azt, melyhez látszólag senki nem nyúlt, terméket nem vett még le, akár 30%-ot eshet vissza a forgalom, ha egy polc rendezetlen és hiányos és azt mutatja, hogy már sok ember megfoghatta előttünk azt a terméket. Veszélyes időkben - így egy világjárvány esetén is - inkább a csomagolt és érintetlennek tűnő termékeket preferálják a vásárlók, várható azon termékkategóriák erősödése, mely érintetlennek tűnik (és valószínű csomagolt).

Láthatóan - mint minden más témával a vírussal kapcsolatban - teljesen egyértelmű és megnyugtató válasz nincs, hogy mely csomagolások milyen mértékben veszélyesek és melyik opciót válassza a tudatos fogyasztó. Azonban az biztos, hogy a csomagolás jelentősége - főleg egy hosszúra nyúló - járvány esetén jelentősen megnőhet. Egyrészről lehetővé teszi, hogy nagyobb mennyiségű termék változatlan minőségben megmaradjon, tárolható legyen és amivel egy esetleges áruhiányt túléljünk (lást a bespájzolt sóletek esete). Továbbá a csomagolás vészhelyzetben védelmet nyújt a vírus ellen, legyen az akár látszólagos is, így hajlamosak lehetnek elfeledkezni a környezet védelméről, ami jelenleg kisebb kockázati tényezőnek tűnik. Így a csomagolási szektor - egy elhúzódó járvány esetén - még várhatóan jól is járhat. Azonban remélhetőleg a koronavírus megállítása minél gyorsabban megtörténik, és utána mindenki képes lesz a kockázatokat és környezeti terhelést reálisabban értékelni és a hulladékmentes mozgalom is újra lendületet kaphat.

6 komment

Címkék: csomagolás koronavírus

Pop-up, pop-art remekmű Budapesten

2020.03.10. 15:17 Csomag Olga

A MKKP is rájött - Andy Warhol után szabadon -, hogy nincs maradandóbb művészi emlék, mint egy finom, csomagolt termék, így emlékművet állítottak a májas csomagolásának.

A pop-up, pop-art emlékmű a maga nemében nagyszerű és vetekszik más csomagolás témájú művészeti alkotásokkal. Ezek után nincs mit tenni, el kell fogadni, hogy a csomagolás a környezetszennyezés mellett művészet és a művészet forrása is. A májas csomagolása pedig szobrot érdemel, mert egy örök emlék minden magyarnak, aki élt és evett a 2000-es évek előtt.

Az ambient elkészítését műveletet dokumentálták, mert vélhetően nem az örökkévalóságig lehet megtekinteni a Kerepesi út 69. alatt. Ahogy írják:

“Koronás étkeink - vásárlási apokalipszis” címmel átadtunk a városnak egy újabb emlékhelyet. Ez egy sajátos irányító torony,mely emlékeztető arra nézve ,hogy a spájzban ,almáriumban ezek a konzervek mindig ott legyenek és akkor elkerülhető a világ vége , jöhet az örök élet. (MKKP FB)

 

Szólj hozzá!

Címkék: ambient művészet csomagolás pop art MKKP

Termékmix interjú: A jó csomagolás minden érzékszervre hat

2020.02.25. 08:31 Csomag Olga

A Termékmix februári számában többek között szó van a környezetvédelemről, környezettudatos csomagolásokról, csomagolásfejlesztésekről és a nemrég megjelent Csomagolásmenedzsment könyvről is.

A "[...] mainstream médiában a narratíva a valódi problémáról némiképp elterelődött, vagyis arról, hogy miért is van annyi széthagyott (műanyag) hulladék, miért dobunk el ennyi szemetet felelőtlenül és miért nem hasznosítjuk hatékonyabban, ha már legyártásra került?"

termekmix_p40_dornyei_interju.jpg

 

Szólj hozzá!

Címkék: interjú csomagolás Termékmix

Transpack interjú: még mindig a meglepetés a nyerő

2020.02.05. 10:20 Csomag Olga

A Transpack 2020 I. számában kérdezett Kohut László többek között a páratartalom és csomagolás kapcsolatáról, a multimodális érzékelésről, a Sopron-Bécs különbségről, a Csomagolásmenedzsment könyvről és hogy mi lesz a csomagolásokkal 2050-ben.

transpack_interju.jpg

Szólj hozzá!

Címkék: interjú csomagolás transpack

Védekezés a koronavírus ellen a csomagolással

2020.01.31. 15:26 Csomag Olga

A koronavírus-járványra nem voltak felkészülve a védőmaszkok gyártói, így sajnos nagyon gyorsan hiánycikk lett a világ több részén, így itthon is. De a túlélni akaró emberek megtalálták a megoldást, hogy védekezzenek a megfertőződés ellen: narancshéjból, flakonokból készítettek védőfelszerelést maguknak.

Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy csomagolás hasznos, ha védelem kell (az árunak). Reméljük segítenek ezek a házi megoldások azokon, akiknek nem jutott védőmaszk.

1 komment

Címkék: aktuális újrahasznosítás csomagolás koronavírus

Kinek kell, ha túl lányos?

2020.01.26. 13:55 Csomag Olga

Van-e létjogosultsága a női és férfi csomagolásoknak? Kutatások szerint működik a gendermarketing, ha a női csomagolások mások, mint a férfiaknak szólók. Egy nőknek szánt csomagoláson jellemzően pasztel színeket, lágyabb betűtípust, és kerekebb formákat választanak. Azonban a társadalomnak lehet, nincs rá szüksége.

A nem alapján való megkülönböztetés, habár sokszor működik a marketingben, mégse hasznos hosszútávon. Főleg egy olyan társadalomban, ahol következmények nélkül ki lehet mondani, hogy a válások száma csak az egyik nemtől, az ő kinézetüktől függ. Amíg ilyen van, addig a téma nem lerágott csont. A népszerű oldalon (boredpanda) megjelent  genderspecifikus csomagolásokról szóló szedet pont ezért aktuális itthon is, mert a probléma sokkal elfogadottabb és tudat alatt táplált, fenntartott.

Nincs szükség női és férfi látcsőre, se külön férfiaknak szóló törlőkendőre, sem genderspecifikus hibáztatásra.

Érdekel a csomagolás téma? Olvasnál még hasonló esetekről, történetekről? Keresd a Csomagolásmenedzsment könyvet a Kossuth Kiadótól (vagy a könyvesboltokban itt vagy itt). És keress meg, ha csomagolással kapcsolatos kutatásra, tanácsadásra lenne szükséged!

37 komment

Címkék: vélemény csomagolás gender marketing

20 millió felesleges doboz

2020.01.18. 08:00 Csomag Olga

fogkrem_doboz.jpgMi értelme van még egy dobozba csomagolni a fogkrémes tubust? Ezt kérdezi Alan és ennek megszüntetéséért indított petíciót (#NOBOXTOOTHPASTE). És igaza van. A fogkrémes doboz tényleg egyszer használatos csomagolás, ami nélkül tudnánk élni

Ha minden ember évente három tubus fogkrémet használ el, akkor az 900 millió felesleges doboz évente csak az USA-ban (és kb. 20 millió Magyarországon). Ezek a dobozok feleslegesen és azonnal a szemétbe kerülnek vásárlás után.

Persze marketingesként tudom, miért kell doboz: mert jobban néz ki, nagyobb polchelyet kap (jobban látszik az eladótérben), szebben kihelyezhető a polcra, több információ ráfér (több nyelven), magasabb minőségűnek érzik a fogyasztók és valamennyire a 'babrálásvédelmet' is segíti, vagyis hogy a többi vásárló ne érhessen hozzá, és nyilvánvaló legyen, ha kibontották az eladóhelyen. 

A petíciót eddig több, mint 114 ezren írták alá. Az ötlet nagyszerű, ilyen kis lépésekkel kellene a csomagolásokat megreformálni.

Ha a fogyasztók az eladóhelyen nem a dobozos fogkrémet választanák, a gyártók idővel elhagynàk a dobozt. Izlandon ezért már a fogkrémek 90%-a doboz nélkül kerül forgalomba, mert ott a fogyasztók tudatosan kerülik a felesleges csomagolást. Nem beszélve arról, hogy a gyártás is olcsóbb a doboz nélkül.

Mert különbséget kell tenni a hasznos és felesleges csomagolások között!

 

 

9 komment

Címkék: csomagolás fogkrém környezetbarát jó vs. rossz csoamgolás

Magyarországon mindenki tudja...

2020.01.14. 18:19 Csomag Olga

... mit rejt az a vaniliás fagylalt csomagolás. Könnyed évindító mém a csomagolásokról és a magyar virtusról.

Ugye nem kell kibontani Magyarországon azt a csomagolást ahhoz, hogy tudjuk, a Coca Colás palackban az átlátszó folyadék az pálinka, a fagylaltosban pedig töltött káposzta van. Mert a csomagolás újrahasználva jó.

Kinek nincs a konyhájában legalább egy szépen elmosott fagylaltos csomagolás, hogy később töltött káposzta kerüljön bele?!

magyar_mem.jpg

Érdekel a csomagolás téma? Olvasnál még hasonló esetekről, történetekről? Keresd a Csomagolásmenedzsment könyvet a Kossuth Kiadótól (vagy a könyvesboltokban itt vagy itt). És keress meg, ha csomagolással kapcsolatos kutatásra, tanácsadásra lenne szükséged!

Szólj hozzá!

Címkék: vicces mém csomagolás

Hihetetlen kreatív karácsonyfák hulladékból

2019.12.16. 13:55 Csomag Olga

karacsonyfa_0.jpgItt az idő gondoskodni a karácsonyfáról. De az örök kérdés: milyen legyen a fa?! Már tudjuk, hogy a műfenyő rossz. Marad a vágott vagy a földlabdás. Nem lenne helyette még jobb megoldás egy 'újra fa'? Gondoskodjunk fillérekből, magunk által, csomagolási hulladékból készített ünnepi fáról! 

Inspirációul néhány hulladékból készült karácsonyfa ötlet a galériában, hogy ne kelljen választani a vágott és falabdás fenyő között sem. A legnépszerűbb alapanyag a pet palack, de tojástartóból, dobozból és üvegből is gyönyörű karácsonyfa készíthető. Persze vízkeresztkor ne felejtsük el szelektíven kidobni a fát.

Érdekel a csomagolás téma? Olvasnál még hasonló esetekről, történetekről? Keresd a Csomagolásmenedzsment könyvet a Kossuth Kiadótól (vagy a könyvesboltokban itt vagy itt). És keress meg, ha csomagolással kapcsolatos kutatásra, tanácsadásra lenne szükséged!

2 komment

Címkék: karácsony újrahasznosítás csomagolás ünnepi