HTML

Csomagolás Blog

A terméket veszi meg a fogyasztó, de a csomagolás segítségével figyel fel rá, tájékozódik és csábul el. A blog célja csomagolásos híreket, érdekességeket és elemzéseket megosztani és a csomagolást, mint hatékony marketinges eszközt bemutatni.

Népszerű címkék

Szerzői jogok

Creative Commons Licenc

Pontosan mennyi levegő van a chips csomagolásban?

2018.07.17. 08:00 Csomag Olga

Egy nagyon sokakat érintő és idegesítő kérdés az, hogy mennyi levegő van egy chipses zacskóban. Végre számszerűsített válasz érkezett a kérdésre: 43% átlagosan a levegő és a Cheetos a leglevegősebb chips.

A kérdés tényleg fontos sokaknak, plédául koreai gyerekek még csónakot is készítettek szabadidejükben a chipses zacskókból, hogy demonstrálják, túl sok a levegő a csomagolásban. Vagy például Amerikában folyamatosan perelnek a fogyasztók az alultöltött csomagolások miatt (Slack Fill Litigation), habár ritkán nyernek.

Szerencsére a Kitchen Cabinet Kings megmérte, hogy mennyi levegőt (pontosabban gázkeverék, nitrogén, “slack fill”) töltenek pontosan a gyártók a chipses zacskókba. Az ábra magáért beszél, ha kevés levegőt szeretnél, vegyed a Fritos (19%), Pringles (28%), vagy Tositos (34%) márkákat, a többi szinte csak levegő.

Szeretnél még csomagolással kapcsolatos érdekességeket, újdonságokat, kutatási eredményeket olvasni? Keresd a Csomagolásmenedzsment könyvet ősztől, vagy rendeld elő most

chips_levego_1.jpg

5 komment

Címkék: levegő csomagolás chips

A szívószál múltja, jelene és vége?!

2018.07.10. 11:43 Csomag Olga

A StarbucksAlaska Airlines és McDonald's bejelentése után csökkent az esély arra, hogy az egyszer használatos szívószálak sokáig népszerűek maradjanak a világon. Amikor ilyen óriások is csatlakoznak az egyszer használatos műanyagok mennyiségének csökkentéséhez, általában valami elindul világszinten is. És mivel a szívószál sokszor a csomagolás része, múltja, jelene és jövője releváns itt a blogon is.

A szívószál nem egy újkeletű dolog, az emberek régóta használnak hosszúkás, üreges hengereket, hogy folyadékhoz jussanak. 5000 évvel ezelőtt a sumérok is használtak már nemesfém szívókákat, hogy a fermentációs melléktermékek alól kiszippantsák az alkoholt.

Azonban a modern szívószál első szabadalmát 1888-ben Marvin Stone nyújtotta be. A legenda szerint a cigarettapapírgyártó egy meleg nyári napon, miközben mentás frissítő koktélját egy rozsfű-szál segítségével szívogatta, elégedetlen lett, hogy a koktéljába a szál beletörik és belemocskol. Felhasználva piaci tapasztalatát egy ceruza köré tekert és összeragasztott papírdarab lett az első modernkori szívószál. Egy helyi étterem tesztelte találmányát, majd a lelkes visszajelzések alapján paraffin bevonattal tette tartóssá azt. Ezt tökéletesítette a San Francisco-i Joseph B. Friedman, aki látva kicsi lánya szenvedését az egyenes papír szívószállal, feltalálta a hajlítható szívószálat (Flex-Straw), mely kényelmesen meghajlott a pohár felett. A feltaláló által alapított cég elsőként egy kórháznak értékesített, ahol a betegek ágyban fekve is tudtak inni anélkül, hogy az ital mellément volna. A kórház másik nagy előnye az innovációval még az volt, hogy elhagyhatták a korábban használt üveg szívószálak fertőtlenítését is. 

Végül a műanyag-boom a szívószálat is elérte, hiszen a papírnál strapabíróbb és tartósabb volt, nem beszélve arról, hogy előállítása is olcsóbbá vált a 60-as évekre, mint a papíré. A gyorséttermek és fogyasztóik szerették az új műanyag szívószálat, hiszen könnyebben lehetett használni és út közben inni. Végül a 80-as években megjelentek az óriás és 'őrült' szívószálak is, amivel nagyjából lezárult a szívószál innováció egy időre.

Jelenleg 500 millió egyszer használatos szívószálat szív a világ naponta, ami nem kevés, mert ha egymás után tennénk ezeket a szívószálakat, akkor a Földtől olyan messze jutnánk, hogy az már csak egy pici pontnak látszana. Becslések szerint 8,3 milliárd eldobott szívószál hever a világ strandjain összesen. Az óceánokban lévő műanyag mennyiségének pedig 0.025%-a szívószál, ami ugyan kevésnek tűnhet, de ha valaki megnézi ennek a tengeri teknősnek a szenvedését, amíg megpróbálják az orrlyukába beragadt szívószálat kiszedni, akkor mégse tűnik annyira csekélynek (én végig se tudtam nézni a szenvedését a videón, ezért nincs is beágyazva ide).

Részben ezért, napjainkban számtalan kezdeményezés, mozgalom és kampány indult ezen káros kényelmi termék betiltásáért. Eredményeképpen városok, önkormányzatok és kormányok vezetik be az egyszer használatos szívószálak tiltását. De akár egy vállalat hasonló fellépése is nagymértékű egyszer használatos műanyag csökkentéshez vezethet. Gondoljunk például arra, hogy csak az Anantara and AVANI hotellánc 2.49 millió szívószálat Ázsiában, míg az ACCOR csoport 4.2 millió darabot használt el az USA-ban és Kanadában 2017-ben. Végül ők is kiálltak a szívószál-tilalom mellett, mostantól már valamilyen alternatívával helyettesítik az egyszer használatos műanyag szívókát.

És mi a jövő? Talán már a genetikánkban van a szívogatás. A fogyasztók sajnos kutatások alapján a szívószálat egyáltalán nem akarják örökre feladni a teknősök miatt. Így a tartós és környezetbarát anyagú alternatívák versenyére lehet számítani a közeljövőben. A McDonald's és a többi multi is olyan papír és természetes alapanyagú szívószálakat keres jelenleg, mely megfelelő mennyiségben áll rendelkezésre és a fogyasztói élményt nem kompromittálják. Ezeken a helyeken az egyszer használatos szívószál marad, de papír, szalma, bioműanyag vagy bambusz lesz. Sőt, akár tészta is lehet szívószál, melyet néhány étterem már jelenleg is alkalmaz. Kutatások szerint a tartós papír szívószálak 30-60 nap alatt lebomlanak, így környezetterhelésük messze jobb a műanyagénál. Másik irány a tartós, fémből, üvegből készült szívószál (például ez a kickstarteres cég is ezen dolgozik jelenleg), hiszen vannak olyan helyzetek és betegségek, melyek szükségessé teszik a szívószálat. És miért ne lehetne éppen a szívószál tartós?

Tanulság? Nincs. De ha tehetitek, ne egyszer használatos szívószállal szívogassátok, hanem a tradicionális módon, közvetlenül a pohárból igyátok az italotokat!

Szeretnél még csomagolással kapcsolatos érdekességeket, újdonságokat, kutatási eredményeket olvasni? Keresd a Csomagolásmenedzsment könyvet ősztől, vagy rendeld elő most! A könyv a csomagolás kialakításával, fejlesztésével, koordinálásával, vállalati felhasználásával és eladóhelyi szereplével foglalkozik, haszonnal forgatható bárkinek, aki kapcsolatba kerül a csomagolással.

szivoszal_1.jpg

szivoszal_7.jpg

 

szivoszal_3.jpg

szivoszal_4.jpg

szivoszal_9.jpg

szivoszal_5.jpg

szivoszal_2.jpg

szivoszal_8.jpg

szivoszal_6.jpg

.

Szólj hozzá!

Címkék: történelem csomagolás szívószál

50 éves tejes zacskó az erdőben

2018.07.03. 17:55 Csomag Olga

Vajon mi történik egy tejeszacskóval 50 év alatt? Lényegében semmi sajnos. Ahogy a tengerekben, úgy az erdőinkben is megmarad a csomagolási hulladék. Elrettentő példa, miért ne szemetelj!

Egy túrazó talált egy csomagolást, melynek pontos korát nem lehet megállapítani, de be lehet becsülni. Az ára ugyanis 3,6 Ft, mely 1973-ig maradt ennyi. Vagyis a zacskó legalább 46 éve van az erdőben eldobva és nem bomlott le, szinte megmaradt eredeti formájában.

De nem csak a tejes, a chipses zacskók is így megmaradnak, ha szétdobálják azokat.

Forras: HVG

tejeszacsko.jpg

Szólj hozzá!

Címkék: tej környezetvédelem hulladék csomagolás

Őrült kísérlet a 100%-os visszaválthatóságig

2018.06.13. 13:25 Csomag Olga

foti.jpgA Zamárdi Borászat őrült kísérletezésbe fogott: a teljesen újrahasznosítható borosüveget akarta piacra dobni. A csomagolás tervezés története a Linkedinen jelent meg, és annyira őszinte és teljes a leírás, a folyamat, ahogy a  végső csomagolás kialakult, hogy itt a helye a blogon. Tanulságos, ahogy a valós életben kialakul egy csomagolás.

"Lassan eladósorba kerülnek a boraim, és mint itt megírtam, a célom nem kisebb, mint megreformálni a hazai borfogyasztási szokásokat. Lassan, de biztosan. Lépésről lépésre. Az én kiszerelésem két decis, az én forgalmazási csatornám pedig a direkt értékesítés interneten át. Jó, erről ennyit. A lényeg most jön: már a palackdizájn első verziójánál felmerült az az ötlet, hogy ha úgyis futárral küldözgetem majd a boraimat, ugyanaz a futár egy második körben vissza is hozhatja a göngyöleget, ne dobálják már ki a Kedves Vendégeim a kukába. Sírna a lelkem, ha a drága pénzen megvett kisüvegeimet és egyedi, elegáns csavarzáras kupakjaimat egy használat után kihajigálnátok! Az a kisüveg olyan cuki! Ez a kupak annyira csini! Mentsük meg! Na de hogyan?

1. Mentsük meg az üveget!

Mivel sokféle bort fogok forgalmazni (nekem magamnak van vagy hatféle, és az idegen tételekről még nem is beszéltünk), a visszaválthatóságnak eleve keresztbetesz egy masszívan ráragasztott címke. Mert ugye visszajön a kisüveg, és szükség lenne egy levakarógépre, vagy levakaró asszonykórusra, hogy az üveget ismét harcba lehessen küldeni. 

Első designötlet: kis “névnapi üdvözlet” kártyát kötünk a nyakára, az lejön, hurrá, zöld megoldás. Na de vajon szabad-e bort címke nélkül forgalomba hozni? Nem. És abban az esetben, ha nem bolti forgalomba kerül, hanem közvetlenül értékesítem? Akkor sem. Címke nélkül kannás töltésről beszélünk, ami egy másik történet. Pultoskoktél :)

Tehát nem szabad. De vajon kötelező-e irgalmatlanul erősen, teljes felületen ráragasztani a címkét az üvegre? Nyilván nem, mivel az összes üdítő és ásványvíz olyan címkét használ, ami egyáltalán nem tapad a palackra, hanem körbeveszi, és egy ragasztócsíkkal rögzítik. A címke rögzítés tehát kötelező, de ragasztóval telenyomni nem kötelező. Így alakult ki az első verzióban egy papírcsík, ami körbefut az üvegen, és csak két ponton van megragasztva, ott is a papír a papírra, nem pedig az üvegre. Üveg megmentve, a papírcsík egy mozdulattal eltávolítható, az üveg mehet vissza az üvegmosóba, és lehet újratölteni. 

2. Mentsük meg a kupakot!

A teljes újrafelhasználhatóság miatt parafadugót nem használhatunk, mert az egy használat után kukába kerül. Van helyette csavarzár, abból is kétféle létezik: külső menetes (vagyis gépi) és belső menetes (vagyis kézi). Mivel a csavarzárazó gép kapacitása mintegy százezerszerese a nekem szükségesnek, kézi “kupakolást” választunk, belső menetes, amúgy igen elegáns csavarzárral. Mindenki tudja azonban, hogy a csavarzáraknak van egy olyan része, ami (egy reccsenés után) az üvegen marad. Kólánál csak egy kis műanyag gyűrű marad az üvegnyakon, borosüvegnél azonban egy komplett fémszoknya marad vissza, amit csak benzines kalapáccsal lehet eltávolítani az üvegről, ez viszont nem tesz jót az üvegnek.

A 100%-os környezetvédőben ilyenkor felmerül a kérdés, hogy vajon mi a túróért reccsintik rá a kupakokat az üdítőkre, borosüvegekre? A válasz igen szánalmas: azért, hogy a teljes kereskedelmi láncban senki ne tudjon észrevétlenül idegen anyagot csempészni az italba (rossz az, aki rosszra gondol: mondjuk ne tudjon a raktárosfiú beleköpni az üvegbe).

Én azonban lezárt dobozban, közvetlen szállítással szeretnék dolgozni. Az én esetemben maximum a címzett tud belköpni a saját üvegébe, ő meg hadd tegye, önmagával tol ki. Ha a fémkupakot nem reccsntjük rá az üvegre, egy az egyben letekerhető, s lőn 100%-os újrafelhasználhatóság. De vajon kötelező-e ráreccsinteni az ilyen típusú csavarzárat az üvegre? Nos szerencsére nem a “reccsintés” a kötelező, hanem az észrevétlen kibontás elleni védelem. De ha nem “reccsintek”, akkor hogyan? Hmmm. 

3. Nó reccsintés

Valaminek mégiscsak védenie kell a kupakot az illetéktelen le- és visszatekerés ellen. Ha a kupak nem védi meg önmagát, mert nem vagyok “hajlandó” rárögzíteni, mi lenne, ha becsomagolnánk papírba, és az tenné lehetetlenné, hogy letekerjék a kupakot? Nagy megkönnyebbülésünkre ezt szabad. Így lett a pihekönnyű papírcsíkból a fél üveget beborító csomagolópapír. Lám, minden mindennel összefügg.

Már csak a csomagolópapír újrahasznosítását kellene megoldanunk. Hajtogassatok belőle papírrepülőt! Ügy lezárva, 100% elérve :)"

Forrás: Linkedin

1 komment

Címkék: csomagolás esettanulmány csomagolástervezés Fóti Marcell

A kultúrám nem a szalagavatós ruhád

2018.05.25. 08:00 Csomag Olga

Az interneten kialakult "My Culture Is Not Your Goddamn Prom Dress" mém elérte a csomagolásokat is. Néhány kreatív csomagolás-ruha, mely talán megsérti a csomagolási kultúrát, a csomagoló szakembereket és a csomagolások helyes felhasználását.

Persze, hogy csak vicc.

Forrás: BP

fura_ruha_3.jpg

fura_ruha_4.jpg

fura_ruha_1.jpg

fura_ruha_2.jpg

Szólj hozzá!

Címkék: ruha mém csomagolás

Csomagolásnak öltöztek az esküvőn

2018.05.21. 20:51 Csomag Olga

A világ nagy része Meghan és Harry esküvőjével van elfoglalva (már vagy két napja). Ezt a blogot azonban csak egy téma érdekli: kinek sikerült csomagolásnak öltöznie? Mert ilyen is volt természetesen.

Én nagyon menőnek tartom, még készakarva se választhattak volna jobbat. Mind Pippa, mind a pap nagyon jól választott, hogy élő csomagolások lettek. (Még ha ezen röhög is a fél Twitter és brit sajtó.)

997784694388346880-png_700.jpg

997805918891986944-png_700.jpg

 

Szólj hozzá!

Címkék: ruha esküvő vicces csomagolás

Műanyag bolygó

2018.05.18. 14:50 Csomag Olga

Habár a blogon itt más sokszor foglalkoztunk a tengerekben lévő csomagolási hulladék elképesztő mennyiségeivel, felhasználásával és veszélyeivel, a PET palack útjával, most, hogy a National Geographic címlapon hozta a történetet (és milyen címlapon...), talán még többekhez eljut az üzenet.

A NatGeo, aki egy műanyagellenes hadjáratba kezdett, a csomagolásokat is érintő legfontosabb megállapításai a következők:

  • 9 millió tonna műanyag kerül az óceánba minden évben, mely összesen 5.3 -14 millió tonna (becslés) műanyagszemét a vizeinkben, mely minden nélkül legkorábban 450 év múlva bomlik le;
  • a Földön lévő 6.9 milliárd tonna hulladékból 6.3 milliárd tonna (91,3%) teljesen elkerülte az újrahasznosítást;
  • az amerikaiak naponta dobnak ki fejenkét egy zacskót;
  • az amerikaiak fejenként 346 műanyag palackot vásároltak évente;
  • 5 billió darab műanyagszemét van a Földön;
  • az összes tengerparti hordalék 73 százaléka műanyag: palackok, kupakok, csomagolók, bevásárlózacskók, cigarettafilterek.

A képek magukért beszélnek, jobban átadják a probléma nagyságát, mint a szavak. Összefoglalva: sok kicsi szemét (fogyasztó) sokra megy. Szerencsére vannak, akik a hulladék eltakarításán és nem megtermelésén is dolgoznak (lásd The Ocean Clean Up projekt vagy az úszó szemetes projekt)

(Csak zárójelben teszem hozzá, hogy óriási veszekedés alakult ki a blogon a kapszulás kávé környezetszennyező hatásáról. A többség - aki kommentelt - a kényelmet választja inkább, mint a hulladékminimalizáló megoldásokat. Persze igazuk van, egy kapszula nem számít, de ha mindenki így gondolja, akkor óriási probléma lesz belőle. Lásd mi a helyzet a PET palackokkal és zacskókkal a tengerekben. )

A videó - érdekességként - a műanyag rövid történetéről és társadalmi beágyazódásáról szól.

Forrás: 444 NatGeo 

plastic_planet_2.jpgplastic_planet_1.jpg

plastic_planet_3.jpg

plastic_planet_4.jpg

plastic_planet_5.jpg

plastic_planet_6.jpg

3 komment

Címkék: hulladék óceán csomagolás

Kapszulás kávé, az értelmetlen pocsékolás

2018.05.14. 08:00 Csomag Olga

Csak a Nespresso évente több milliárd kávé kapszulát ad el a becslések alapján. Sajnos van olyan 6 grammos kapszulás kávéja, mely 3 g alumínium kapszulában van. A mai napig nincs arra megbízható becslés, hogy a kapszulák hány százaléka került visszagyűjtésre. És ha nincs újrahasznosítva, 150 és 200 évbe kerül, míg lebomlik az alumínium. Még a K-cup feltalálója (John Sylvan) is szarul érzi magát néha a találmánya miatt ("I feel bad sometimes that I ever did it"). Sőt, még azt is mondta, hogy neki nincs, mert drága (“I don't have one. They're kind of expensive to use,”) és sose gondolta volna, hogy az irodákon kívül is használják majd.

Több, mint 40 évvel ezelőtt,1976-ban jegyeztette be a Nespresso szabadalmat Eric Favre, a Nestlé alkalmazottja. Napjainkra Nyugat-Európában a kávépiac harmadát teszik ki a kapszulás kávék, ráadásul közel 10%-kal nő évente. Minden ötödik (más források szerint harmadik) háztartásban található már egy kapszulás kávégép. Persze vannak bizonyos kezdeményezések a visszagyűjtésre, újrahasználható kapszulák kifejlesztésére. Például a Keurig cég készít többször használható kapszulát, de a takarítással való pepecselés pont azt az előnyt veszi el, amiért az emberek tömegei rászoktak az egy mozdulattal lefőzhető kávéra. Az igazi megoldás a csomagolási hulladék keletkezésének megszüntetése lenne. Vagyis a kapszula nem vásárlása, ugyanis a kapszulás kávé az egyik legjobb példa a felesleges csomagolási szeméttermelésre. 

És itt az aluminium csomagolások és Alzheimer összefüggéseiről pedig még nem is esett szó, "csak" a környezetvédelmi megfontolásokról. 

Mit gondoltok Ti? Isszátok? Megéri egyszemélyes, kapszulás kávét venni, mely ennyi csomagolási hulladékot termel? Felelős fogyasztói magatartásnak tartható ez a nagymértékű lustaság (vagy trendiség)?

kapszulas_kave_3.jpg

kapszulas_kave.jpg

kapszulas_kave_2.jpg

 

 

82 komment

Címkék: kávé újrahasznosítás trend hulladék csomagolás

Adidas hulladék cipője

2018.05.08. 11:18 Csomag Olga

Lehetséges az, hogy egy cipő abból a PET palackból készüljön, ami felelőtlenül az óceánokban végezte? Igen, méghozzá, tömegtermelésben; így készült az Adidas csomagolási hulladék cipője, óriási sikerrel. A cég ily módon szeretné felhívni a figyelmet az óceánok védelmének fontosságára.

Vizeink tele vannak sajnos (csomagolási) hulladékkal, ami az állatoknak kifejezetten káros (nézd meg ezeket a szenvedő, deformált állatokat). Állítólag percenként egy teherautónyi hulladék kerül a vizekbe. Erre válaszul jött az Adidas a hulladék cipővel, mely 5 százalék újrahasznosított poliészterből, és 95 százaléknyi tengerből kinyert műanyag hulladékból készül. Minden párhoz 11 műanyag flakont használtak fel, összesen 11 millió műanyag palackot.

A projekt a Parley for the Oceans környezetvédő csoporttal vált valóra. Az Adidas ezzel példaértékűen tesz a környezetért, felhívják a figyelmet az óceánok helyzetére és a fogyasztói felelősségre benne.

Forrás: BI; 24

Szólj hozzá!

Címkék: hulladék óceán csomagolás környezetbarát Adidas

Az öt legötletesebb limited edition csomagolás

2018.05.04. 14:16 Csomag Olga

Limited kiadások (limited/special edition) nem csak a luxuscikkek piacán találhatók meg, hanem élelmiszereknél és egyéb gyorsan forgó termékek piacán (FMCG) is. Ráadásul egyre több termékkategóriában látni ezeket a termékeket a polcokon. A limited edition lényege, hogy a gyártók egy különleges terméket dobnak piacra, melyet limitált ideig és/vagy mennyiségben lehet kapni.

A csomagolás is lehet a limitált kiadás központi eleme, amikor mindössze az különbözteti meg a limitáltat az eredeti terméktől. Ilyen különleges és ötletes csomagolások következnek.

1. Itt a bikini szezon, így nem csoda, hogy az első helyen egy fürdőruhás csomagolás áll. Az Orangina dobta piacra 2017-ben ezt a nyári terméket, melyen a megszokott design helyett fürdőruha volt nőknek és férfiaknak külön-külön.

094.jpg

2. A Moët pezsgő szintén 2017-ben jelentkezett egy emotikonos kiadással, melynek a címkéje matricákat rejtett. Segítségükkel a fogyasztók az üveget (vagy mást) kidekorálhatták és egyedivé tehették.

108.jpg

3. Ki ne ismerné azt, amikor egy asztaltársaságban valaki módszeresen elkezdi lefejteni a maga előtt lévő üvegről a címkét. Ezt a szokást ismerte el (vagy fel) a Beck's egy úgynevezett kaparós üveggel, amit 2015-ben dobott a piacra. Az üveg extra alumínium fólia borítása vált a rajztáblává: az unatkozó fogyasztók kedvükre kreatívkodhattak sörözés közben.

129.png

4. A Tuborg is a fogyasztói kreativitásra épített, amikor 2015-ben az orosz piacra dobta a 'Te hogyan partizol?' üvegét, amin egy gondolatbuborék alakú, írható, üresen hagyott részre írhatták a fogyasztók, hogy éppen hogyan éreznek.

013.jpg

5 Végül nem szabad elfeledkezni a Coca-Cola karácsonyi masnis csomagolásáról, melyet először 2015-ben az angol piacra vezettek be a karácsonyi szezonban. A címke, amikor meghúzták a megfelelő részt, egy masnivá változott, így képezve a tökéletes karácsonyi ajándékot.

026.jpg

Szólj hozzá!

Címkék: üdítő csomagolás limitált limited edition