HTML

Csomagolás Blog

A terméket veszi meg a fogyasztó, de a csomagolás segítségével figyel fel rá, tájékozódik és csábul el. A blog célja csomagolásos híreket, érdekességeket és elemzéseket megosztani és a csomagolást, mint hatékony marketinges eszközt bemutatni.

Ízelítő korábbról

  • Miért ne csapolhatnánk a mosószert is?
    Miért ne csapolhatnánk a mosószert is?Mindenki tudja, hogy a csapolt sörnek jobb íze van, mint az üveges sörnek, aminek jobb íze van, mint a dobozos sörnek (amit kutatások is bizonyítanak). De vajon a csapolt mosószer is van olyan jó,...
  • Számháború a WC papíron
    Számháború a WC papíronTegye mindenki a szívére a kezét és árulja el őszintén, hogyan választ WC papírt az eladóhelyen. De ha nem is teszitek, a csomagoláson szereplő feliratok alapján is egyértelmű, hogy választ az...
  • Néma csomagolás
    Néma csomagolásA Cadbury csokoládékról időszakosan eltűntek a szavak, hogy így hívja fel a figyelmet a csokoládégyártó az időskori magányra. Limitált csomagolás Angliából, a jó ügy érdekében. A kampányban az #AgeUK...
  • Per a mogyoróvaj csomagolásért
    Per a mogyoróvaj csomagolásértMindig tanulságos olyan perekről olvasni, amikor egy csomagolás a per tárgya. Az ausztrál Kraft-Bega per jól mutatja, hogy a csomagolás egy vállalat (vagy márka) legfontosabb vagyontárgya lehet,...
  • A Kikkoman könnycseppje
    A Kikkoman könnycseppjeA Kikkoman szójaszósz csomagolása változatlan közel 60 éve, amit igazából még a Coca-Cola sem mondhat el magáról. Vagyis maradandóbbnak bizonyult a legtöbb tárgynál, ami ma egy átlagos háztartásban...

Népszerű címkék

Szerzői jogok

Creative Commons Licenc

'No name' csomagolás, márkátlan márka

2019.09.30. 08:00 Csomag Olga

noname5.jpegMindig öröm látni különleges márkák, jól felismerhető csomagolásait. Ebbe a sorba illeszkedik a 'no name' márka Kanadából, a maga egyszerűségével és sárga egyencsomagolásával.

A sárga sajátmárkás márkacsalád szinte minden termékkategóriában kínál terméket, és mindegyiket sárga egyenszínben, rajta leíró névvel (kisbetűs, vastag Helvetica betűtípussal), melyet mind angolul, mind franciául szerepeltetnek a csomagoláson. Vagyis mindössze annyit látunk a csomagoláson, hogy 'öblítő', és körülbelül ennyi is a design. De miért lett sikeres, hogyan lett népszerű ez a márka és csomagolás?

A sárga csomagolást a 70-es években a kanadai Loblaw kisker vezette be a növekvő infláció miatt és mert a fogyasztók sokat panaszkodtak a magas élelmiszerárak miatt. Az új 'sárga termékek' egyszerű, mindennapi termékek voltak, egyszerű csomagolásban, jó ár-érték aránnyal és a 10-40% spórolás ígértével. A figyelemfelkeltő, lényegre törő és őszinte termékeket egyszerű volt megtalálni a polcon a márkázott termékek mellett, ezért a fogyasztók a kezdetektől fogva imádták.

"basic products in plain packaging at down-to-earth everyday low prices"

A bevezetés hatalmas siker volt, legyűrte a versenytárs Dominion sajátmárkás termékeit mindössze 24 óra alatt, és már két hét alatt egymillió egységet adtak el belőle. És habár az eredeti elképzelés egy időszakosan piacra dobott márkázatlan termékpaletta volt 16 különböző termékkel, a sárga termékek akkora siker arattak, hogy végül megtartották. Sőt, kibővítették, és mára körülbelül 3000 különböző termékkategória kapható kapható 'márkátlanul'. Vagyis ez nem igaz, mert közben levédették a 'no name' márkát, ami azóta a csomagoláson is szerepel. A mai napig számtalan kereskedelmi láncban kaphatók ezek a termékek.

Vagyis egy olyan különleges márka ez, melynél a csomagolás volt előbb és nem a márka. Jól bizonyítva ezzel, hogy egy feltűnő csomagolás vetekedhet a nagynevű márkákkal is, és hogy bizonyos esetekben teljesen felesleges a felirat a csomagolásokon.

noname1.jpeg

noname2.jpeg

noname3.jpeg

noname4.jpeg

2 komment

Címkék: történelem csomagolás eset saját márkás

Origamis KitKat csomagolás

2019.09.23. 08:00 Csomag Olga

Az egyszer használatos műanyagok betiltása elindított egy zöldülést a csomagolós szakmában és az FMCG piacon. Erre újabb példa a KitKat (Nestlé) Japán kezdeményezése, amiben - egyetértésben a Nestlé 2050-re kitűzött hosszútávú plasztikmentes víziójával - mostantól papírral helyettesíti a kis kiszerelésű műanyag KitKat csomagolásokat. 

A bónusz pedig az origami segédlet a hátoldalon, aminek segítségével a csokoládé fogyasztók hajtogathatnak valami szépet a csomagolóanyagból (már ha nem lett csokis gondolom a belseje...). A kezdemenyezés ettől az origami-ötlettől kerülhetett be a médiába, mert nagyszerűen felhívja a figyelmet a papírra és azokra a lehetőségekre, amit egy kreatív fogyasztó (az első) papír csomagolással tehet - ellentétben a műanyaggal.

Becslések szerint csak ebben az országban és ezzel a termékvariánssal 380 tonna plasztikkal termel majd kevesebbet a Nestlé. Tervek szerint a csokoládé gyártó szép fokozatosan minden termékkategóriában és régióban hasonló változtatásokat tervez a csomagolásokkal, vagyis papírra fogja cserélni a műanyag csomagolásokat.

“Plastic waste is one of the biggest sustainability issues the world is facing today. Tackling it requires a collective approach. We are committed to finding improved solutions to reduce, re-use and recycle. Our ambition is to achieve 100% recyclable or reusable packaging by 2025.”  Mark Schneider, CEO, Nestlé

Sajnos részleteket nem osztottak még meg még az új csomagolásról, sőt, a fogyasztói (felhasználási) reakciók sem ismertek, így arról nem lehet tudni, hogy milyen hosszútávú hatása lesz ennek az ötletnek a környezetre.

Az ötlet fogadtatása viszont már most vegyesnek tűnik. Fogyasztók és környezetvédelmi aktivisták egyszerre üdvözlik, de közben kevésnek is tartják ezt a megoldást a világ egyik legnagyobb egyszer használatos műanyag felhasználójától.

Via Independent, Hyperbeast

kitkat1.jpg

kitkat5.jpg

kitkat4.jpg

2 komment

Címkék: csokoládé csomagolás nestlé egyszer használatos műanyag

Gyerekek helytelen pózban, csücsörítő szájjal

2019.09.16. 08:00 Csomag Olga

Biztos recept nincs arra, hogy miről fognak beszélni a fogyasztók és maguktól írni az újságírók egy vállalatról, de példákat lehet mutatni, amikor valamiért (véletlenül vagy szándékosan) mégis megtörtént a csoda, és a fogyasztók önként hirdetnek. Például a McDonald's 'egymásba szeretni' pohara ilyen.

A McDonald's Japánban egy új nyári üdítőt, a McFizzt egy cuki, figurás pohárba töltötte, melynek a témája 'egymásba szeretni' volt. Az üdítő egy-egy oldalán egy kislány és egy kisfiú teljes alakos képe volt látható csücsörítő szájjal. Miután a pohár kiürült, a gyerekek csókolózhattak. Legalábbis ez lehetett a McDonald's grafikusainak a terve. De a(z unatkozó és) szürcsölgető vendégek addig-addig forgatták a poharakat, amíg nem megfelelő pózba került a két gyerek, és egymást a nem megfelelő helyen érintették vagy puszilták meg.

Persze az internet egyszerűen imádta a huncut tréfát, és a poharakat végtelen kombinációban tartották, fotózták és osztották meg, így adva a világ tudtára a McFizz bevezetését a Japán piacra. Vagyis ez egy nagyszerű újabb példa arra, hogyan lehet szinte ingyen (akaratlanul?) hírverést generálni egy cuki nyári limitált pohárral.

mcfizz1.jpg

mcfizz2.jpg

mcfizz3.jpg

mcfizz4.jpg

mcfizz5.jpg

mcfizz6.jpg

mcfizz7.jpg

mcfizz8.jpg

mcfizz9.jpg

Szólj hozzá!

Címkék: mcdonalds pohár csomagolás eset limitált

Néma csomagolás

2019.09.09. 08:00 Csomag Olga

A Cadbury csokoládékról időszakosan eltűntek a szavak, hogy így hívja fel a figyelmet a csokoládégyártó az időskori magányra. Limitált csomagolás Angliából, a jó ügy érdekében.

A kampányban az #AgeUK szervezettel együttműködésben azokra az idős emberekre hívnák fel a figyelmet, akiknek nincsen kihez szólniuk akár egy hétig: 

'Odaadományoztuk a szavakat erről a Cadbury Tejcsokoládé szeletről, hogy segítsünk annak a 225000 idős embernek, akik gyakran egy hétig sem szólnak senkihez.'

Az elülső oldalról eltűntek a megszokott szavak, márkajelzések és logók (egy fehér kancsót kivéve), és a hátsó oldalon magyarázzák el, miért. A csomagolás időszakosan helyettesíti a megszokottat, amíg a készlet tart és nagyszerű példája annak, hogyan lehet egy CSR kampányt a csomagolással figyelemfelkeltő módon megtámogatni.

cadbury3.jpg

cadbury4.jpg

cadbury1.jpg

cadbury2.jpg

Szólj hozzá!

Címkék: kampány csokoládé csomagolás limitált limited edition

Még jobb és szebb dizájner vonalkódok

2019.09.02. 08:00 Csomag Olga

A csomagolás sokszor elfelejtett és elhanyagolt eleme a vonalkód. De egy jól leolvasható dizájner vonalkód még fel is dobhatja a grafikát és mosolyra készteti a fogyasztókat. Miért ne használjuk?

A vonalkódokkal a kereskedők rengeteg időt spórolnak meg nem csak a pénztárnál (sokkal gyorsabban megy a leolvasás), de a készletnyilvántartás és mozgatás során is. De egy vonalkód nem csak hasznos, hanem lehet dizájnos is. Nagy divat mostanában az úgynevezett dizájner vonalkód, melyek közül most a legszebbek következnek.

Vajon rájöttök a termékre magára a dizájner vonalkód alapján?

Forrás: BP

dizajn_vonalkod_10.jpg

dizajn_vonalkod_11.jpg

dizajn_vonalkod_12.jpg

dizajn_vonalkod_7.jpg

dizajn_vonalkod_8.jpg

dizajn_vonalkod_9.jpg

dizajn_vonalkod_1.jpg

dizajn_vonalkod_2.jpg

dizajn_vonalkod_3.jpg

dizajn_vonalkod_4.jpg

dizajn_vonalkod_5.jpg

dizajn_vonalkod_6.jpg

2 komment

Címkék: vonalkód csomagolás

Amazon, ami lopja a dizájnt?!

2019.08.26. 08:00 Csomag Olga

A márkázás során gyakran használt stratégia a copycat stratégia, melyet a csomagolástervezés során is alkalmaznak a designerek (a megrendelő kérésére). Egy-egy versenytárs termékhez nagyon hasonlatos csomagolás persze lehet a véletlen műve, de ha a teljes termékpaletta csak copycat csomagolásokból áll, az már a tisztességtelen piaci magatartás kategóriájába tartozik. Vajon az Amazon sajátmárkás termékei kimerítik ezt?

A képeket (lent) nézegetve mindenki döntse el maga, hogy az Amazon sajátmárkás termékei véletlenül hasonlítanak nagyon a piacvezető versenytársakhoz, vagy ez egy tudatos stratégiai döntés eredménye. Bár a szlogenjüket tekintve inkább a második:

"If you like [name brand product], we invite you to try [Mountain Falls/Solimo product]."

Via BI

amazon_pl_1.png

amazon_pl_2.jpg

amazon_pl_3.png

amazon_pl_4.png

amazon_pl_5.png

Szólj hozzá!

Címkék: csomagolás copycat saját márkás Amazon

Hogyan halad az egyszer használatos szívószál kiváltása?

2019.08.19. 08:00 Csomag Olga

Szinte mindenki értesült róla már, hogy az EU az egyszer használatos műanyag szívószálat betiltja 2021-től (az egyszer használatos evőeszközök, tányérok, fülpiszkálók, és egyéb pálcikák mellett). Azonban mi lesz helyette? Hogyan fogunk mégis inni? A sajtóban sok elméleti alternatíva megjelent a tiltás bejelentése után (a kedvencem, hogy mindenki zsebében lesz egy fém szívószál), de szerencsére mostanában már megjelentek a valós vállalati megoldások is. Lássuk, merre tart a műanyag szívószál tiltás gyakorlata.

A McDonalds-nál - ahol naponta csak a UK-ben 1,8 millió szívószál fogy - régóta dolgoznak a műanyag szívószál kiváltásán. Első körben, 2018 szeptemberében egy papír alapú szívószálat vezettek be ('eco-friendly' paper straws), mely kiváltotta az addig használt 100%-ban újrahasznosítható műanyag szívószálat, azzal az indokkal, hogy többet is lehet tenni a környezetért. Sajnos a papír nem bizonyult funkcionálisan megfelelőnek, a hideg italban gyorsan felolvadt, sőt egy kiszivárgott belső memó szerint még nem is volt újrahasználható, egyszerűen a vegyes kukába gyűjtötték és elégették. Vagyis jelenleg nincs túl környezetbarát megoldásuk a szívószál kiváltására, de dolgoznak továbbra is az ügyön.

Paper straws are not yet recyclable and should be disposed of in general waste until further notice. [...] We strengthened our paper straws so, while the materials are recyclable, their thickness makes it difficult for them to be processed by our waste solution providers. We’re working with them to find a solution so putting paper straws in general waste is therefore temporary.” McDonalds szóvivő

A Starbucks a műanyag szívószálakat - melyből a cégnél évente nagyjából egy milliárdnyi fogyott - a hideg italoknál egy ergonómikus nyílással ellátott polipropilén fedővel helyettesíti (Nitro lid, strawless lid design), amit Emily Alexander tervezett. Az új fedő a korábbi fedő+szívószáll kombóval összehasonlítva 9%-kal kevesebb műanyagot használ fel. Az új fedőt az új nyílással a meleg italok fedele után modellezték, de nem lesz ugyanolyan, ugyanis minden italnak a maximális élmény elérése érdekében más nyílásra van szüksége. Az új hideg italos fedőn nagyobb a nyílás, ami lehetővé teszi, hogy a fogyasztók a megszokott korty-mennyiséget kapják a habbal együtt.

“It sounds dramatic, but this lid is going to get used about a billion times a year. It’s going to take billions of single-use plastic straws off the market. [...]  “We’re seeing a lot more public awareness around sustainability in packaging. We have a major opportunity here. The impact and reach of this project make it really special. Plus, we think customers are going to love it.” Andy Corlett, director of global packaging solutions

A Burger King Singapore és néhány KFC éttermben egyszerűen a fogyasztókra bízzák a választást. Ezentúl nem adnak kérdés nélkül szívószálat és fedőt, ha valakinek mégis szüksége lenne rá, annak kérnie kell. Sőt, a fogyasztók tudatosságát feliratokkal is elősegítik, miszerint gondolkodjanak el, hogy tényleg kell-e nekik szívószál. A házhozszállításnál továbbra is jár a fedő és szívószál. Jelenleg ez a megoldás a Burger King esetében még teszt jellegű, de dolgoznak a műanyag szívószálak teljes kiváltásán, hogy 2025-re elérjék a műanyagmentességet.

"The removal of straws and lids will help our guests rethink whether they really need them and get everyone to do their part in keeping the environment clean. It may seem like a drop in the ocean but when more organisations adopt the initiative, we believe it will send a positive signal to the community and we hope that ripples will eventually turn to waves." Goh Chin Hou, general manager, Burger King Singapore 

Vagyis láthatóan pörög az ipar a tiltott műanyagok kiváltásán dolgozva, sok az ötlet és gyakorlati megvalósítás, de szinte mindegyiknél szükség van némi kompromisszumra. A Burker Kingnél és KFC-nél a legegyszerűbb megoldást vették és nem adnak, ami jelentősen csökkentheti a szívószál fogyasztást. A McDonalds példája jól mutatja, hogy a papír alternatíva elméletben jól hangzik, de a gyakorlatban nem lett igazán átgondolva és környezetbarát szempontból csak rosszabb lett a helyzet, vagyis a műanyagellenes lobbi egy kisebb öngólt rúgott. A Starbucks kicsit továbbgondolta a dolgot, egy olyan (out-of-the-box) alternatívát mutatott fel a műanyag kiváltására, amivel 9%-os műanyag spórolás elérhető, habár nem igazán mondható kimagasló teljesítménynek. Vagyis a gyakorlatban a törvénymódosítás még átütő sikert nem hozott a műanyag ellen. De talán a közeljövőben.

starbucks_strawless1.jpg

starbucks_strawless2.jpgszivoszal.jpg

23 komment

Címkék: mcdonalds műanyag csomagolás starbucks környezetbarát szívószál műanyagmentes egyszer használatos műanyag

Per a mogyoróvaj csomagolásért

2019.08.12. 08:00 Csomag Olga

Mindig tanulságos olyan perekről olvasni, amikor egy csomagolás a per tárgya. Az ausztrál Kraft-Bega per jól mutatja, hogy a csomagolás egy vállalat (vagy márka) legfontosabb vagyontárgya lehet, melyet minden eszközzel védeni kell. Vagyis ha van egy sikeres sárga mogyoróvaj csomagolásod, azt ne add el, még ha a receptet el is adod. Ki tudja mi lesz a jövőben.

Habár Magyarországon nem túl gyakran eszünk mogyoróvajat, az angolszász konyhákban a termék nagyon népszerű. És az egyik legismertebb mogyoróvaj - legalábbis Ausztráliában - a 'sárga üveges'. A sárga üveges mogyoróvaj hosszú évekig a Kraft tulajdonában volt, egészen addig, míg a cég kettévált, és megalakult a Modelez, ami többek között a mogyoróvajat is megkapta. Azonban 2017-ben a Mondelez ausztráliai részlege inkább a csokoládé biznisszel (lásd Cadbury és Oreo márkák) volt elfoglalva, így eladta a mogyoróvaj részlegét. Az ausztrál Bega kapva kapott az alkalmon és $460 millióért megvásárolta a Port Melbourne-i gyárat, a terméket és a receptet, de a márkanevet nem Nyilvánvaló okokból a Kraft név nem volt az üzlet része, így a Bega a csomagolást és receptet megtartva, de Bega márkanévvel gyártotta tovább a terméket.

Egy idő után ez nem tetszett a Kraftnak, és beperelte e Begát a csomagolás használatáért, azzal érvelve, hogy az nem volt része az üzletnek. Azzal érveltek, hogy eladták a teljes üzletágat, de nem a csomagolást, a jellegzetes sárga kupak, egyedi formájú üveg és címke a Kraft tulajdonában maradt. De miért erősködött a Kraft ennyire, miután eladta a teljes divíziót? Mert - akkor már a Heinz-cel egyesülve - rájött, hogy hiba volt kilépni a $110 milliós ausztrál mogyoróvaj piacról, aminek kétharmada az övék volt addig. És vissza akartak kerülni, amihez szükségük volt az ismert csomagolásra.

Miközben perelt, a Kraft kifejlesztett egy új mogyoróvaj receptet, és a régi üvegre - melyet már a Bega is használt - nagyban hasonló csomagolásban piacra dobták az új terméküket. Sőt, a termékre azt is ráírták, hogy 'Loved since 1935', vagyis '1935 óta szeretjük'. Ami végülis igaz volt, mert kis szünettel a Krafttol mogyoróvaj azóta kapható volt.

Végül a bíróság - meglepő módon - 2019 májusában nem a Kraftnak, hanem az ausztrál Begának adott igazat, mivel úgy látták, hogy a márkanév kivételével megvásárolták a teljes üzletágat, amibe a csomagolás is beletartozik. Ráadásul a szlogent is nagyon félrevezetőnek tartották, mert az a termék, melyet 2018-ban vezettek be, nem létezett 1935 óta, az ugyanis már új recept. A régit meg a Bega tulajdonolja már. A döntés értelmében innentől kezdve Ausztráliában kizárólag a Bega jogosult a csomagolást használni a magyoróvajhoz és nem a Kraft.

“For us, at the end of the day, we were always clear on what we purchased, and we knew that those colours were important in the purchase, and what the judgment has said is that all belongs to the business and was part of the goodwill of the business, and that has now been confirmed as ours,’’ Barry Irvin, Bega executive chairman, The Australian.

A történet egy dologra világosan rámutat. Teljesen mindegy, mi a recept, teljesen mindegy mi a márkanév, ha a csomagolás a tied, valószínűleg a fogyasztóidat is meg tudod tartani. Ugyanis olyan FMCG terméknél, aminek magas az ismertsége és rutinvásárlással veszik a fogyasztók, a csomagolás sokkal fontosabb vagyontárgy, mint minden más márkaelem. 

A döntés viszonylag friss (idén májusi), így nem tudjuk, hogy a Kraft mit fog lépni válaszul, de vélhetően el fog gondolkozni azon, mi keresnivalója van az '1935 óta szeretett' csomagolása nélkül az ausztráliai piacon. Valószínűleg semmi, vagy nagyon sok pénzt kell invesztálnia az új csomagolásának megismertetésébe.

Via HS news

 

mogyorovaj.jpg

mogyorovaj2.jpg

mogyorovaj3.jpg

Szólj hozzá!

Címkék: per csomagolás mogyoróvaj

A Kikkoman könnycseppje

2019.08.05. 08:00 Csomag Olga

A Kikkoman szójaszósz csomagolása változatlan közel 60 éve, amit igazából még a Coca-Cola sem mondhat el magáról. Vagyis maradandóbbnak bizonyult a legtöbb tárgynál, ami ma egy átlagos háztartásban megtalálható. Ettől igazán ikonikus ez a csomagolás.

A márka ikonikus csomagolását Kenji Ekuan, japán ipari formatervező tervezte, aki a hiroshimai pusztítást egy vonatablakból nézte végig. Karrierje során az Akita vonat és Yamaha motorok tervezésében is részt vett, mégis legismertebb műve a szójaszósz kiöntő. Az 1961-es bevezetése óta a csomagolás folyamatosan gyártásban van és sokszáz millió darabot adtak el belőle több, mint 70 országban.

A csomagolás megalkotása Ekuannak és csapatának három évébe került és közel 100 prototípust teszteltek, míg megtalálták a ma is használatos könnycsepp alakú formát. Az indusztriális és praktikus design, az átlátszó üveg alapanyag, a piros műanyag (teáskanna ihlette) cseppmentes kiöntőnyílása nagyszerűen mutatja a japán eredetet, amire Ekuan is nagyon büszke volt.

"For me it represents not the new Japan, but the real Japan. [...] The shape is so gentle. Of course, during the war, we were forced into acting differently. But for a long time, some 1,000 years, the history of the Japanese people was very gentle." - Kenji Ekuan, New York Times, 2002

A csomagolás a külföldi ízekre éhes amerikai és később más országok háztartásaiban gyorsan az asztal díszévé vált praktikussága és esztétikus kinézetének köszönhetően. Ikonikusságát mi sem mutatja jobban, mint hogy fennállása óta nagyon kevésszer engedtek limitált csomagolást bevezetni a piacra, az sem volt más, mint a Hello Kitty Kikkoman Special Edition.

kikkoman_sok.jpg

Szólj hozzá!

Címkék: design történelem csomagolás ikonikus Hello Kitty Kikkoman

A csomagolásfelirat, ami miatt a legtöbbet pereskedtek

2019.07.29. 08:00 Csomag Olga

Bizonyára sokan röhögtetek már a csomagolásokon szereplő bugyutának, szükségtelennek és túl elővigyázatosnak tűnő feliratokon. Ilyen többek között a  'vigyázz forró', vagyis a ‘Caution Hot’ az italokon. Azonban a történet, mely ezt eredményezte, egyáltalán nem vicces, hanem elgondolkodtató és inkább a piaci versenyről szól, mely veszélyes termékeket eredményez.

Történt ugyanis, hogy 1992-ben, az akkor 79 éves Stella Liebeck az unokájával egy McDonald's ban reggeliztek. Liebeck egy forró kávét vett, melybe - mivel az túl forró volt - egy adag fagylaltot akart tenni. Az anyósülésen a két térde közé szorította a poharat, hogy leszedje a tetejét, de ügyetlen volt és a pohár nagy része az ölébe folyt. Harmadfokú égési sérüléseket szenvedett a teste 22%-án, aminek következtében a combján és az ágyékán szükségessé vált a bőr átültetése. 

A McDonald's-tól az orvosi számlák rendezésére 20 000 dollárt kért (nem volt biztosítva), de amikor a McDonald's 800 dolláros ellenajánlatát megkapta, úgy döntött, hogy bírósághoz fordult, amivel elkezdődött a Liebeck vs. McDonald's, vagyis a 'forró kávé' per. Liebeck ügyvédi csapata azzal érvelt, hogy a kávé, amit az étteremlánc értékesít, a szükségesnél sokkal forróbb volt. Az ügyvédek lemérték, hogy egy átlagos McDonald's-ben a kávé 82C, míg az ideális hőmérséklet 50-60C lenne, mert 65C-tól a folyadékok égetnek. Továbbá azt is kiderítették, hogy Liebeck nem volt egyedül, az elmúlt évtizedben 700 további esetet szedtek össze, amikor a fogyasztók a túl forró kávéval megégették magukat. Végül a bíróság Liebecknek adott igazat, és több kör fellebbezés után végül $640,000 kapott a károk kompenzálására. 

“We knew, before the lawsuit was filed, that the temperature of the water was 190 degrees or so, and the franchise documents required that of the franchise. Our position was that the product was unreasonably dangerous, and the temperature should have been lower.” Kenneth Wagner, Liebeck ügyvédje

A média felkapta az ügyet, sokan hibáztatták az áldozatot, és az ő ügyetlenségének tartották a balesetet és megvádolták kapzsisággal is. Azonban a kritikusok sokszor elfelejtik azt, hogy miért is olyan forró a kávé, vagyis miért jóval forróbb, mint azt egészségesen inni kellene. Akkoriban - és azóta is - a McDonald's termékígérete a forró kávé. Ezzel próbálnak piacot szerezni, ez az oka, hogy forróbb, mint mindenki más kávéja (kikéve a Starbucks, ami szintén ilyen forró). Vagyis a cég agresszív terjeszkedése miatt és versenyelőny elérése miatt kínál az egészségesnél forróbb italt. És az igazsághoz hozzátartozik, hogy a túl forró kávé politikáját azóta sem változtatták meg, inkább ráírják, hogy forró, mintsem hidegebben kínálják. Ami igazán elgondolkodtató, mert így egyértelmű, hogy a vigyázz forró felirat azért van, hogy elkerüljék a Liebeck féle pereket.

Szerencsére a történetnek pozitív következménye is lett. Amellett, hogy a a forró italt kínáló vállalatok közül sokan ráírják azóta elővigyázatosságból a 'vigyázz forró' figyelmeztetést, az autóipar is tanult az ügyből és azóta szinte minden modellben elterjedt az anyósülésen is a pohártartó. Sőt, a csomagolóipar is nagyobb késztetést érzett olyan poharak (és tetők) kifejlesztésére, melyből sokkal biztonságosan lehet inni. 

További következmény pedig a vicceskedő és ameriaikon gúnyolódó csomagolási feliratok (lásd a ķépeken).

caution_hot.jpg

35 komment

Címkék: kávé történelem per címke label csomagolás