HTML

Csomagolás Blog

A terméket veszi meg a fogyasztó, de a csomagolás segítségével figyel fel rá, tájékozódik és csábul el. A blog célja csomagolásos híreket, érdekességeket és elemzéseket megosztani és a csomagolást, mint hatékony marketinges eszközt bemutatni.

Ízelítő korábbról

  • Magyarországon mindenki tudja...
    Magyarországon mindenki tudja...... mit rejt az a vaniliás fagylalt csomagolás. Könnyed évindító mém a csomagolásokról és a magyar virtusról. Ugye nem kell kibontani Magyarországon azt a csomagolást ahhoz, hogy tudjuk, a Coca Colás...
  • Politikusok a csomagoláson?
    Politikusok a csomagoláson?A politikus és csomagolás nem túl megszokott együtt, mégis megesik, hogy politikus vigyorog egy terméken. A most véget ért önkormányzati választás kapcsán nézzük meg, milyen típusai vannak a...
  • 'No name' csomagolás, márkátlan márka
    'No name' csomagolás, márkátlan márkaMindig öröm látni különleges márkák, jól felismerhető csomagolásait. Ebbe a sorba illeszkedik a 'no name' márka Kanadából, a maga egyszerűségével és sárga egyencsomagolásával. A sárga sajátmárkás...
  • Néma csomagolás
    Néma csomagolásA Cadbury csokoládékról időszakosan eltűntek a szavak, hogy így hívja fel a figyelmet a csokoládégyártó az időskori magányra. Limitált csomagolás Angliából, a jó ügy érdekében. A kampányban az #AgeUK...
  • A Kikkoman könnycseppje
    A Kikkoman könnycseppjeA Kikkoman szójaszósz csomagolása változatlan közel 60 éve, amit igazából még a Coca-Cola sem mondhat el magáról. Vagyis maradandóbbnak bizonyult a legtöbb tárgynál, ami ma egy átlagos háztartásban...

Népszerű címkék

Szerzői jogok

Creative Commons Licenc

Transpack interjú: még mindig a meglepetés a nyerő

2020.02.05. 10:20 Csomag Olga

A Transpack 2020 I. számában kérdeztek többek között a páratartalom és csomagolás kapcsolatáról, a multimodális érzékelésről, a Sopron-Bécs különbségről, a Csomagolásmenedzsment könyvről és hogy mi lesz a csomagolásokkal 2050-ben.

transpack_interju.jpg

Szólj hozzá!

Címkék: interjú csomagolás transpack

Védekezés a koronavírus ellen a csomagolással

2020.01.31. 15:26 Csomag Olga

A koronavírus-járványra nem voltak felkészülve a védőmaszkok gyártói, így sajnos nagyon gyorsan hiánycikk lett a világ több részén, így itthon is. De a túlélni akaró emberek megtalálták a megoldást, hogy védekezzenek a megfertőződés ellen: narancshéjból, flakonokból készítettek védőfelszerelést maguknak.

Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy csomagolás hasznos, ha védelem kell (az árunak). Reméljük segítenek ezek a házi megoldások azokon, akiknek nem jutott védőmaszk.

Szólj hozzá!

Címkék: aktuális újrahasznosítás csomagolás koronavírus

Kinek kell, ha túl lányos?

2020.01.26. 13:55 Csomag Olga

Van-e létjogosultsága a női és férfi csomagolásoknak? Kutatások szerint működik a gendermarketing, ha a női csomagolások mások, mint a férfiaknak szólók. Egy nőknek szánt csomagoláson jellemzően pasztel színeket, lágyabb betűtípust, és kerekebb formákat választanak. Azonban a társadalomnak lehet, nincs rá szüksége.

A nem alapján való megkülönböztetés, habár sokszor működik a marketingben, mégse hasznos hosszútávon. Főleg egy olyan társadalomban, ahol következmények nélkül ki lehet mondani, hogy a válások száma csak az egyik nemtől, az ő kinézetüktől függ. Amíg ilyen van, addig a téma nem lerágott csont. A népszerű oldalon (boredpanda) megjelent  genderspecifikus csomagolásokról szóló szedet pont ezért aktuális itthon is, mert a probléma sokkal elfogadottabb és tudat alatt táplált, fenntartott.

Nincs szükség női és férfi látcsőre, se külön férfiaknak szóló törlőkendőre, sem genderspecifikus hibáztatásra.

Érdekel a csomagolás téma? Olvasnál még hasonló esetekről, történetekről? Keresd a Csomagolásmenedzsment könyvet a Kossuth Kiadótól (vagy a könyvesboltokban itt vagy itt). És keress meg, ha csomagolással kapcsolatos kutatásra, tanácsadásra lenne szükséged!

37 komment

Címkék: vélemény csomagolás gender marketing

20 millió felesleges doboz

2020.01.18. 08:00 Csomag Olga

fogkrem_doboz.jpgMi értelme van még egy dobozba csomagolni a fogkrémes tubust? Ezt kérdezi Alan és ennek megszüntetéséért indított petíciót (#NOBOXTOOTHPASTE). És igaza van. A fogkrémes doboz tényleg egyszer használatos csomagolás, ami nélkül tudnánk élni

Ha minden ember évente három tubus fogkrémet használ el, akkor az 900 millió felesleges doboz évente csak az USA-ban (és kb. 20 millió Magyarországon). Ezek a dobozok feleslegesen és azonnal a szemétbe kerülnek vásárlás után.

Persze marketingesként tudom, miért kell doboz: mert jobban néz ki, nagyobb polchelyet kap (jobban látszik az eladótérben), szebben kihelyezhető a polcra, több információ ráfér (több nyelven), magasabb minőségűnek érzik a fogyasztók és valamennyire a 'babrálásvédelmet' is segíti, vagyis hogy a többi vásárló ne érhessen hozzá, és nyilvánvaló legyen, ha kibontották az eladóhelyen. 

A petíciót eddig több, mint 114 ezren írták alá. Az ötlet nagyszerű, ilyen kis lépésekkel kellene a csomagolásokat megreformálni.

Ha a fogyasztók az eladóhelyen nem a dobozos fogkrémet választanák, a gyártók idővel elhagynàk a dobozt. Izlandon ezért már a fogkrémek 90%-a doboz nélkül kerül forgalomba, mert ott a fogyasztók tudatosan kerülik a felesleges csomagolást. Nem beszélve arról, hogy a gyártás is olcsóbb a doboz nélkül.

Mert különbséget kell tenni a hasznos és felesleges csomagolások között!

 

 

8 komment

Címkék: csomagolás fogkrém környezetbarát jó vs. rossz csoamgolás

Magyarországon mindenki tudja...

2020.01.14. 18:19 Csomag Olga

... mit rejt az a vaniliás fagylalt csomagolás. Könnyed évindító mém a csomagolásokról és a magyar virtusról.

Ugye nem kell kibontani Magyarországon azt a csomagolást ahhoz, hogy tudjuk, a Coca Colás palackban az átlátszó folyadék az pálinka, a fagylaltosban pedig töltött káposzta van. Mert a csomagolás újrahasználva jó.

Kinek nincs a konyhájában legalább egy szépen elmosott fagylaltos csomagolás, hogy később töltött káposzta kerüljön bele?!

magyar_mem.jpg

Érdekel a csomagolás téma? Olvasnál még hasonló esetekről, történetekről? Keresd a Csomagolásmenedzsment könyvet a Kossuth Kiadótól (vagy a könyvesboltokban itt vagy itt). És keress meg, ha csomagolással kapcsolatos kutatásra, tanácsadásra lenne szükséged!

Szólj hozzá!

Címkék: vicces mém csomagolás

Hihetetlen kreatív karácsonyfák hulladékból

2019.12.16. 13:55 Csomag Olga

karacsonyfa_0.jpgItt az idő gondoskodni a karácsonyfáról. De az örök kérdés: milyen legyen a fa?! Már tudjuk, hogy a műfenyő rossz. Marad a vágott vagy a földlabdás. Nem lenne helyette még jobb megoldás egy 'újra fa'? Gondoskodjunk fillérekből, magunk által, csomagolási hulladékból készített ünnepi fáról! 

Inspirációul néhány hulladékból készült karácsonyfa ötlet a galériában, hogy ne kelljen választani a vágott és falabdás fenyő között sem. A legnépszerűbb alapanyag a pet palack, de tojástartóból, dobozból és üvegből is gyönyörű karácsonyfa készíthető. Persze vízkeresztkor ne felejtsük el szelektíven kidobni a fát.

Érdekel a csomagolás téma? Olvasnál még hasonló esetekről, történetekről? Keresd a Csomagolásmenedzsment könyvet a Kossuth Kiadótól (vagy a könyvesboltokban itt vagy itt). És keress meg, ha csomagolással kapcsolatos kutatásra, tanácsadásra lenne szükséged!

2 komment

Címkék: karácsony újrahasznosítás csomagolás ünnepi

Ideje különbséget tenni a jó és rossz csomagolás között!

2019.12.01. 11:25 Csomag Olga

friss_brokkoli.jpgKi a nagyobb környezetbarát, aki csomagolt, vagy aki csomagolatlan uborkát vesz? Úgy tűnik, hogy jelenleg a csomagolt uborkavásárlók mégis kicsivel környezetbarátabbak, mert akkor kevesebb uborkát kell kidobni. Tanulság: el kell gondolkodni azon, hogy mikor hasznos és mikor káros egy csomagolás, és eszerint kell vásárolni.

Az egyszer használatos műanyag törvény azok ingerküszöbét is elérte, akik eddig magasról tettek a csomagolásra. És a csomagolásokat övező eddigi teljes érdektelenségből hirtelen gyűlölethullám lett. Habár éveken keresztül tonnaszám fogyasztottuk a kényelmi (műanyag) csomagolásokat, most hirtelen sokan utálni kezdték a csomagolásokat és nem hajlandóak csomagolt termékeket venni.

Ez történt Németországban is, ahol nagy ellenállásba ütközött az uborka műanyag (zsugorfólia) csomagolása. A vásárlók nem voltak hajlandóak megvenni a csomagolt uborkát, így azt a kereskedelmi láncoknak ki kellett vonniuk a forgalomból és csomagolatlan uborkával kellett helyettesíteni. Azonban ez egy idő után másfajta problémát eredményezett: a csomagolatlan uborkát nagy arányban kellett kidobni, mert az a boltokra rothadt. Egy kereskedő számításai szerint a rothadó uborka elszállítása tehergépjármű-rakományonként 25 000 EUR veszteséget termelt (nem beszélve a tehergépjármű-utak CO2 kibocsátására), ami messze meghaladta a csomagolás elhagyásának nyereségét. Így nemrég a legtöbb boltba visszakerültek a csomagolt uborkák.

És hogy ez mégis hogyan lehetséges? A magyarázat igen egyszerű. A nyári időszakban, amikor a legtöbb országban közelről (országon belülről) szállítják az uborkát, annak szállítási ideje (és az értéklánc) viszonylag rövid, a termék gyorsan a polcokra kerül, így az sokáig frissen és ropogósan tárolható a zöldségpulton. Sőt, ha hazavisszük, akkor otthon  is tökéletesen eláll még pár napig csomagolatlanul. Azonban télen, amikor Európa nagy részében déli országokból (jellemzően Spanyolországból) származó uborka kerül a polcokra, az uborkát kamionokkal szállítják, és akár egy hét késéssel kerülnek a polcokra, vagyis az áruházaknak ennyivel kevesebb idejük van eladni a terméket. És amit nem tudnak eladni, az megrohad, így kidobják. Azonban ha műanyagba csomagolják az uborkát, akkor akár 2 héttel is meghosszabbodik annak eltarthatósága (ezt nevezzük a polc élettartamnak). (Csak zárójelben teszem hozzá, hogy ez igaz a brokkolira, a csomagolt, MAP felvágottra és sok egyéb termékre is és ezt kutatások is alátámasztják.)

Vagyis ha a terméket a gyártás után rögtön becsomagolják, akkor az tovább őrzi meg frissességét, és tovább eladható, fogyasztható. Ha a termelés egészét nézzük, a csomagolás  sokszor, sokat segít a termék élettartamának növelésében és ezáltal sokkal kevesebb élelmiszer hulladék keletkezik, ami olcsóbb és jobb minőségű élelmiszert eredményez áttételesen. Az uborka-gate megmutatta, hogy a fogyasztók hozzáállása lassan, de változik, a csomagolás (hiánya) egy fontos vásárlási tényező lett, amire a kereskedőknek is reagálniuk kell. De azt is el kell fogadnunk, hogy a csomagolást minden esetben elkerülni sem lehet és érdemes (főleg ha télen uborkát akarunk enni), csak a tényleg felesleges csomagolásokat (excess packaging) kell kiiktatni a vásárlásaink során.

Ezzel a probléma persze messze nem megoldott, mind a gyártók, mind a kereskedők nagy erőkkel keresik a mindenki számára megnyugtató megoldást, ami csökkenti is a műanyag csomagolás mennyiségét és hosszú élettartamot is biztosít a termékek számára. Eddig felmerült több alternatíva is, például a teljes termelési lánc átszervezése vagy új, alternatív (lebomló, növényi alapanyagú) csomagolások kifejlesztése. Sajnos egyik sem egyik napról a másikra történik. Egy a biztos, hogy ha valóban kicsit tenni akarunk a környezetünkért, akkor érdemes tájékozódni csomagolás témában is, és tudatosabban kell dönteni a teljes értéklánc figyelembevételével, hogy melyik az a csomagolás, melyet megvenni érdemes és melyiket nem.

Vásárolsz uborkát télen?
Csak csomagolva, úgy tovább eláll!
Ha nincs rajta fólia!
Kivárom a tavaszt a magyar uborkáért!
Kit érdekel az uborka!

Érdekel a csomagolás téma? Olvasnál még hasonló esetekről, történetekről? Keresd a Csomagolásmenedzsment könyvet a Kossuth Kiadótól (vagy a könyvesboltokban itt vagy itt). És keress meg, ha csomagolással kapcsolatos kutatásra, tanácsadásra lenne szükséged!

2 komment

Címkék: uborka csomagolás környezetbarát eset műanyagmentes

Megjelent a Csomagolásmenedzsment könyv!

2019.11.19. 20:58 Csomag Olga

Megjelent a Csomagolásmenedzsment könyv! Hiszem, hogy hiánypótló mű a marketing, menedzsment és csomagolás határterületén. Szó van benne sok elméletről, példákkal illusztrálva és többek között arról, vajon tényleg jobb ízű-e az üveges sör és mitől vásárolnak több tejet a középkorú férfiak. Jó szórakozást hozzá!

Ha egy kozmetikum extra puha csomagolását kap, a használók tudat alatt megerősítést kapnak, hogy a termék is gyengéd lesz majd a bőrükkel. Egy innovatív, műanyag-mentes környezetbarát chips csomagolást 4 évig fejlesztettek, de a fogyasztók kiutáltak a piacról, mert túl hangosnak tartották - bebizonyítva ezzel a szakmának, hogy a vásárlók számára a kényelem sajnos még mindig sokkal fontosabb a környezetvédelemnél. Az is tény, hogy ha megkérdezik a sör szerelmeseit, az üveges söröket jobb ízűnek gondolják, mint a dobozost, pedig a vakteszteken soha nem fedeznek fel különbséget. Sőt, ha a kép a csomagolás jobb oldalán szerepel, a terméket a fogyasztók többnek gondolják és magasabb árat hajlandók fizetni érte.

És ez csak pár példa abból a többszázból, mely könyvben bemutatja, milyen fontos szerepe és hatása van a csomagolásoknak a vásárlókra, valamint azt miért és hogyan kell a vállalatnak egyre tudatosabban kialakítani, újratervezni, koordinálni és az eladóhelyen kihelyezni, ha versenyképes akar maradni a piacon. 

A könyvben a szakmai ismeretanyag mellett hazai vonatkozású, valós vállalati esetek is szerepelnek a fejezetek végén. Többek között a Coca-Cola, Sió, Riska, Soproni, Bacardi, Ilcsi és Auchan saját márkás termékcsomagolásainak kulisszatitkaiba kaphatunk betekintést. Megtudhatjuk, hogyan kell a Star Wars szereplőket a tejesdobozokon úgy szerepeltetni, hogy a középkorú férfiak is több tejet vegyenek; hogyan segíti a csomagoláson a piros-fehér-zöld szín az eladásokat; hogyan aktivizálhatnak a csomagolások majdnem minden fogyasztót mindössze azáltal, hogy meglátják a saját nevüket a csomagoláson; miként lehet a karácsonyi időszakban sokkal több röviditalt eladni egy termékkel összecsomagolt ajándék pohárral; hány dobozt kell összecsomagolni ahhoz, hogy a fogyasztók több sört vegyenek; miként lehet a csomagolás segítségével a glutén és laktózmentességet hatékonyan kommunikálni; és hogyan kell újratervezni egy kozmetikumot úgy, hogy környezetbarátabbnak tűnjön.

302 oldal, 5 fejezet, 16 esettanulmány, 137 ábra a csomagolásokról, menedzsmentről és marketingről. A könyv megvásárolható közvetlenül a Kossuth Kiadónál, és a nagyobb kereskedőknél (Libri, Bookline). 

Szólj hozzá!

Címkék: könyv sajtóközlemény csomagolás Csomagolásmenedzsment Csomagolásmenedzsment könyv csomagolasmenedzsment

Miért ne csapolhatnánk a mosószert is?

2019.11.10. 10:01 Csomag Olga

Mindenki tudja, hogy a csapolt sörnek jobb íze van, mint az üveges sörnek, aminek jobb íze van, mint a dobozos sörnek (amit kutatások is bizonyítanak). De vajon a csapolt mosószer is van olyan jó, mint a csomagolt mosószer? Csomagolásmentes megoldások a gyakorlatban és egy szavazás: Te meddig mész el a csomagolásmentességért?

A napokban jelent meg a hír, hogy Csehországban kísérleti jelleggel a Henkel és Rossmann együttműködésében utántöltő állomást állítottak fel a Persil és Silan termékeiknek. Vagyis a kiválasztott tíz drogéria egyikében Persil mosószert csapolhatunk magunknak a kihelyezett utántölthető palackokba, vagy a sajátunkba. Számításaik szerint 12-20%-kal csökkenthető lesz ezáltal a csomagolási hulladék. A hír mutatja, hogy már nem csak a kereskedők, de a márkázott termékek gyártói is elindultak a csomagolásmentes úton: próbálkoznak megoldásokkal, hogy csökkentsék a csomagolások mennyiségét. 

De nem ők az egyetlenek, akik az utántöltés és újrahasználatos csomagolás valamilyen formájával próbálkoznak. Mára már szinte az összes kereskedőnél megtalálhatók az utántöltő állomások néhány kiválasztott termékkategóriában. Sőt, Romániában már 2014-ben lédig kihelyezett mirelit árut lehetett kapni. Spar is nagy sikerrel kínálja az újrahasználható zöldség-gyümölcs zsákját, hogy minél kevesebb egyszer használatos hulladékot használjunk a lédig kihelyezett termékekhez. Nem beszélve a kifejezetten csomagolásmentes üzletekről, melyek Magyarországon is megtalálhatók, és ahol csak utántöltős/lédig termékek vannak. A Terracycle is beszállt kísérleti jelleggel a dezodorosember-koncepcióval az újratöltős iparágba, hogy elősegítse a csomagolás újrahasználatot. Végül nem szabad elfeledkezni a koncentrált termékek piacáról sem, amikor a termékből kivonják a felesleges vizet és csak a hasznos anyagot csomagolják, így használva kevesebb csomagolóanyagot.

Vagyis látható, hogy nagyon sok lehetőség van a csomagolás kiváltására, csökkentésére és elkerülésére. Azonban a kérdés mindig az, hogy a vásárlók mennyire akarják ezt.  Vagyis Te meddig mennél el a csomagolásmentességért?

Te meddig mész el a csomagolásmentességért?
Csomagolásmentes üzletben is szoktam vásárolni.
Vásárolok lédig, újratöltős árukat a kihelyezett zacskókba.
Viszem magammal a saját tároló(i)mat (doboz, zsák, stb).
'Utántöltős', csomagolt termékeket vásárolok.
'Újrahasználatos' bevásárlószatyrot viszek magammal.
Nincs ilyenekre lehetőségem.
Nem hiszek a csomagolásmentességben.

11 komment

Címkék: környezetvédelem csomagolás újrahasználat csomagolás nélkül csomagolás mentes

Szellemek a palackon: halloween-i csomagolások

2019.10.29. 09:08 Csomag Olga

Minden ünnep jó ünnep egy különleges, limitált csomagolás piacra dobásához. A halloween sem kivétel ez alól a szabály alól, a csomagolások szellemesek lesznek egy rövid időre - minden értelemben.

A halloween a mindenszentek napját megelőző este (október 31), ami elnevezés az angol „All Hallows Eve” (mindenszentek előestéje) rövidítéséből ered. A kísértetek és démonok pogány kelta ünnepe az angolszász országokban az ijesztő kosztümökről (és értékesítésről is) szól, így érthető, ha a termékek is ijesztő, kreatív és szellemes csomagolásokba burkolóznak.

Az idei halloweenos csomagolások is nagyon jól sikerültek (korábbiak se rosszak mondjuk), jöjjön hát egy válogatás, mivel riogatják a márkák a fogyasztókat.

Via Interpack, Bustle, Candyindustry, Goodhousekeeping

 

Szólj hozzá!

Címkék: halloween csomagolás ünnepi