HTML

Csomagolás Blog

A terméket veszi meg a fogyasztó, de a csomagolás segítségével figyel fel rá, tájékozódik és csábul el. A blog célja csomagolásos híreket, érdekességeket és elemzéseket megosztani és a csomagolást, mint hatékony marketinges eszközt bemutatni.

Ízelítő korábbról

  • Túlélheti a hulladékmentes mozgalom a koronavírust?
    Túlélheti a hulladékmentes mozgalom a koronavírust?A zéró hulladék reklámozása a koronavírus kitörése óta lényegesen kevesebb figyelmet kapott, sőt, helyette a cégek újra az egyszer használatos tárolókat és zacskókat ajánlják. Vajon megakaszthatja a...
  • Termékmix interjú: A jó csomagolás minden érzékszervre hat
    Termékmix interjú: A jó csomagolás minden érzékszervre hatA Termékmix februári számában többek között szó van a környezetvédelemről, környezettudatos csomagolásokról, csomagolásfejlesztésekről és a nemrég megjelent Csomagolásmenedzsment könyvről is. A...
  • Transpack interjú: még mindig a meglepetés a nyerő
    Transpack interjú: még mindig a meglepetés a nyerőA Transpack 2020 I. számában kérdezett Kohut László többek között a páratartalom és csomagolás kapcsolatáról, a multimodális érzékelésről, a Sopron-Bécs különbségről, a Csomagolásmenedzsment könyvről...
  • Kinek kell, ha túl lányos?
    Kinek kell, ha túl lányos?Van-e létjogosultsága a női és férfi csomagolásoknak? Kutatások szerint működik a gendermarketing, ha a női csomagolások mások, mint a férfiaknak szólók. Egy nőknek szánt csomagoláson jellemzően...
  • Megjelent a Csomagolásmenedzsment könyv!
    Megjelent a Csomagolásmenedzsment könyv!Megjelent a Csomagolásmenedzsment könyv! Hiszem, hogy hiánypótló mű a marketing, menedzsment és csomagolás határterületén. Szó van benne sok elméletről, példákkal illusztrálva és többek között arról,...

Népszerű címkék

Szerzői jogok

Creative Commons Licenc

Nem vagyunk szörnyetegek - papír zacskót kérünk

2020.05.29. 22:26 Csomag Olga

Az egyszer használatos műanyag törvény nem csak itthon vesz szórakoztató és vicces fordulatokat, máshol is ad elėg témát a mémekhez.

Via BP

funny-comics-puddlemunch-51-5e60cb5bd0ab9_880.jpg

Szólj hozzá!

Címkék: vicces mém műanyag csomagolás műanyagmentes

Buzdítás a tejföl csomagolásának újrahasználatára

2020.05.27. 09:03 Csomag Olga

Ezentúl bejelölhetjük a tejfölös dobozon a fagyasztás előtt, hogy babgulyást, töltött káposztát vagy csirkepaprikást tettünk bele. A Magyar Tejföl legújabb - időszakos (?) - csomagolása, mely támogatja az újrahasználatot.

Habár nem annyira új, de megkerülhetetlen csomagolós hír, hogy a Magyar Tej pár hete módosította a csomagolását: a tejfölös dobozra rákerült egy bepipálható lista, hogy mi került lefagyasztásra a kiürült dobozban. A sajtó és a szakma is oda meg vissza van, hogy milyen innovatív, környezetbarát és menő az ötlet. Ami így is van: tökéletesen felismerték és lekommunikálták a meglévő fogyasztói gyakorlatot elsőként a magyar piacon, ráadásul a műanyagtörvényhez tökéletesen időzítve dobták piacra (habár a mémek eddig inkább a Carte d'Ore-hoz kapcsolódtak...). A háziasszonyoknak/uraknak el lehet felejteni a címkézést a fagyasztás előtt, mindössze egy alkoholos filc és egy pipa kell, hogy mit tartalmaz a tejfölös doboz.

Én mindössze pár apróbb módosítást tennék: csak olyan ételeket írnék rá a dobozra, melybe szoktunk tejfölt tenni (húslevest nem, mert zavaró lehet, legalábbis nekem az volt, amikor először megláttam), adnék egy szabadon választható opciót (vagy csak azt tenném rá, írja rá maga a fogyasztó mi van benne, hiszen számtalan étel lefagyasztható benne), és azért a dobozon is kiemelve írnám, hogy ez a lista a csomagolás újrahasználatára szól (pl.: 'használd a dobozt újra, fagyassz benne!'), mert az üzenet így lesz egyértelmű és ráadásul pozitív, környezetbarát is.

Remélem a piac többi szereplője is kap inspirációt és segíti valamilyen módon a csomagolások fogyasztói (otthoni) újrahasznosítását. Miért ne lehetne egyértelműen kommunikálni (akár a csomagoláson), hogy nem ciki az újrahasználat, sőt, menő. A Facebook hozzászólások mindenesetre azt bizonyítják, hogy a fogyasztók nagyon kreatívan használták már eddig is újra ezt a doboz:

  • - Télen madáreleség: szotyi, köles, magkeverék, lisztkukac Nyáron tészta, grillhez ez+az
  • - Varráshoz eszközöket tárolunk, körbe horgolva virág kaspóként funkcionál. Köré kötve fakanál és evőeszköz tartó
  • - a nagyobb dobozokba megy a rizs, keksz, bármi, aminek szakadós a zacskója
  • - pénzt gyűjtöttem benne
  • - Nekem ma éppen bableves van benne. (De folyamatos és sokrétű az újrahasznosítási skálám.
  • - Nem csak csirkepaprikás, hanem bármilyen más pöri is tud landolni benne :D Ami még soha nem volt :húsleves De minden másra istenien bevált
  • - Horgász szezonban csonti volt benne dátumozva...
  • - Én a virágaim mikramid műtrágyáját is ebbe tartom.
  • - Én mindent tartok benne.... kaját a hűtőben, fagyasztóban, alapanyagokat a spájzban, alkatrészeket, műtyüröket, virágot... Néha ez az ételhordóm... 
  • - #palántát #ültetek #benne
  • - SZOTYI, MI MÁS!
  • - Főleg zsírt, de ételszállításra is gyakran használjuk A húslevest, bablevest, gulyáslevest, töltött káposztát küldi ebben anyukám
  • - a lépcső mellett árnyékoló
  • - Én ebbe teszem a kávét, a cukrot, rizst, a szárazbabot, a fagyasztott kajákat, ezekbe csinálok palántát, ezekbe hordom a munkába az ebédet, ebben mérem ki a csirkéknek a takarmányt, lassan létszükséglet nálam. :D

Ti használjátok ennél valami sokkal extrémebbre?

Kép via 24.hu

magyar_tejfol1.jpg

 

Szólj hozzá!

Címkék: tej újrahasznosítás csomagolás környezetbarát magyar tejföl

Kielégítő hangok: szisszen a sör, pukkan a konzerv

2020.05.06. 15:26 Csomag Olga

boborekfolia.jpgA csomagolásoknak sok ismertetőjele lehet, melyek közül a legismertebb (és legtöbbet kutatott) a szín és forma, de nem szabad elfeledkeznünk a multiszenzoros - más, több érzékszervvel érezhető - elemeiről sem, például a hangokról.

A marketingben elfogadott mára már a hang marketing koncepciója: sokan foglalkoznak azzal, hogy milyen hangok és zörejek kísérjék a termék kinyitását és használatát. Számos, erre specializálódott cég tudományosan próbálja meghatározni, hogy mely hangok illenek legjobban az adott termékhez és szolgáltatáshoz (gondoljunk a jellemző csengőhangokra, jelzőhangokra és szignálokra).

Közben csomagolt termékek esetében a csomagolás adta lehetőségeket sem szabad figyelmen kívül hagyni: a termékhangokkal párhuzamosan érdemes a csomagolások jellemző hangjait is megvizsgálni, ugyanis a termék mellett a csomagolás is adhat ki olyan hangot, melyről felismerhető az adott termékkategória és márka (signature sound), ami egyértelmű előnyt jelent a termék- és márkafelismerés során. Ugyanis a csomagolás(dizájn)t a fogyasztók nem csak a szemükkel, de minden érzékszervükkel megtapasztalhatják. Vagyis a csomagolásoknak az esztétikum mellett élvezhető hangja is kell legyen.

“One opportunity I see is to change packaging sounds to a create distinctive, signature sound of opening or use. [...] Another idea is to create a sound that conveys some functional benefit in terms of product experience. We are often looking for a sweet spot at the intersection of those two things, where the sound of opening and use is distinctive enough to be ‘owned’ by a particular brand, but at the same time conveys a functional benefit.” - Charles Spence 

A jó hír az, hogy mára a technológiai fejlesztések lehetővé teszik, hogy a csomagolást tudatosan úgy alakítsák ki, hogy az összes érzékszervet, így a fület is bevonják, így az érzetek (látás, hallás) egymást tudják erősíteni. Sőt, a hangok a termékről is sokat elárulnak, vagyis abból a termék minőségére, jellemzőire is következtethetnek a fogyasztók. Kutatásokkal alátámasztott, hogy ha a csomagolás zörgős és hangos, akkor frissebbnek tűnik benne az étel. De a hangosabb aeroszolos hajlakk is erősebb hatást biztosít, vagy a hangosabb kapszulás kávé is intenzívebb ízű kávét ad. Sajnos a csomagolásfejlesztések során a hanggal hibázni is lehet, a túl hangos (zörgős) csomagolás annyira zavarhatja is a termékélményt (lásd a Sun chips megbukott környezetbarát fejlesztését), hogy vele bukhat a termék is. A csomagolásokkal kapcsolatos legismertebb hangokkal így érdemes tudatosan foglalkozni, vizsgálni és fejleszteni. Lássuk, melyek a legismertebb csomagoláshangok, melyekből versenyelőnyt lehet kovácsolni:

Szisszen a (dobozos) sörhabár vannak viták arról, hogyan kell hívni a jelenséget, ettől függetlenül tény, hogy a szénsavas üdítőknek és söröknek jellegzetes nyitási hangja van - mind a dobozosnak, mind az üvegesnek. Nyáron ennek különleges jelentősége kánikulában van, amikor mindössze a hang következtében is rákívánunk egy frissítőre. A Coca-Cola például előszeretettel és nagyon is tudatosan használja a reklámjaiban ezeket a hangokat. 

Pukkan a bor: a dugóhúzásnak is jellegzetes hangja van, előrejelezheti a bor zamatát, hasonlóan a dobozos üdítőkéhez megindul a nyálelválasztás.

Pukkan a konzerv: az üveges konzerv nyitásakor jellemző pukkanós/pattanós hang jelentkezik, ami a benne lévő étel jó minőségét is mutathatja. Ha nincs hang, jobb, ha nem is esszük meg, mert a záródás valószínűleg nem sikerült tökéletesen és az étel megromolhatott. Így ez a hang nem csak a fogyasztásnöveléshez, de a minőségbiztosításhoz is elengedhetetlenül fontos.

Pukkantós Buborékos fólia: gyerekkorban egyértelműen favorit tevékenység, de szinte kortól függetlenül mindenki imádja, és ha egyszer elkezdte nagyon nehezen tudja abbahagyni. Ez pedig nem más, mint a helykitöltésre, törékeny holmik csomagolására használt műanyag fólia pukkantgatása. Nem utolsó sorban olcsó és stresszoldó játék is egyben (ami már online változatban is elérhető...) nem csak embereknek.

Zörög a snack: habár a legtöbbször a termék hangjára helyezik a hangsúlyt a snack kommunikációban (lásd például KitKat), a csomagolás is ad ki jellemző hangot. Ennek következtében a chipsevésnek jellemző kísérő jelensége, hogy a zacskó nyitására mások másodperceken belül megjelennek azt kérdezve, hogy 'Mit csinálsz/eszel?', mintha nem tudnák...

Zörög a TicTac: végül a legismertebb márkához kapcsolódó csomagolási hang a Tic-Tac hangja, aminek zörgése összetéveszthetetlen, ha nálunk van egy doboz. Egy táskában diszkréten biztos nem bújik el, ami előny és hátrány is lehet, mindenesetre a márka a reklámjaiban ezt mindenképpen előnyként mutatta be. (Bónusz az adagolási tipp a videó végén, eddig ugyanis biztosan nem jól használtad a TicTac-os dobozt...)

Vagyis a csomagolások kialakításakor érdemes az általa kiadott hangra is figyelni, és tudatosan módosítani azt, hogy ugyan azt kommunikálja, mint amit a többi érzékszervvel megtapasztalunk. Ha ez sikerül, hosszútávon nagyszerű márkaelem válhat ebből a csomagolási hangból, ami nem csak az elégedettséget, márkahűséget, de a fogyasztást is erősítheti. Nem beszélve a márkakommunikációban rejlő lehetőségekről. (Ha van javaslatotok hasonló jellemző csomagolás hangokra, osszátok meg kommentben, kiegészítem a listát.)

Szólj hozzá!

Címkék: sör hang csomagolás buborékfólia Tic Tac hang marketing

Építs cicaházat TV csomagolásból

2020.04.18. 11:23 Csomag Olga

Mindig fáj a szívem azokért a jó kis dobozokért, amikbe a műszaki cikkeket csomagolják. Tartani benne nem lehet semmit, mert nem megfelelő a méretük (túl keskeny például a TV doboza), de kidobni meg pazarlónak tartom, mert mégiscsak egy jó kis doboz. De itt egy megoldás a Samsungtól, hogyan lehet mégis felhasználni például a TV-s dobozt.

Habár az ötlet nem teljesen új, más gyártók is alkalmaztak már korábban hasonlóan szórakoztató újrahasznosításra biztató megoldásokat, mégis érdemes bemutatni a Samsung Lifestyle TV új ökobarát csomagolási ötletét. Az újrahasználat alapkoncepciója, hogy a megvásárolt TV dobozából otthon, a mellékelt instrukciók alapján a vásárlók cicaházat, újságos polcot vagy akár egy kis szekrényt is építhetnek maguk.

A gyakorlati megoldása az ötletnek nagyon egyszerű, a három DIY design tervét a papír mindkét oldalára egy ún. dot matrix design segítségével rányomták, hogy az újrahasználat egyszerűbb legyen. A csomagolásban egy használati utasítás is érkezik, ami segíti a kreatív alkotást egy QR kód segítségével.

A management szerint az ötletet kedvezően fogadhatják a fogyasztók, mert általában szívesebben vásárolnak egy olyan cégtől, akik osztják az értékeiket, és ezzel a csomagolással egy olyan élményt is kínálnak, ami a környezetvédelemnek és önkifejezési vágynak is nagyszerű.

“Consumers are more likely to purchase from a brand that shares similar fundamentals and values as they do, and with our eco-packaging, we believe that we can provide our customers with a new experience that considers the environment as an important way to express themselves” - Kangwook Chun, Executive Vice President and Head of Product Strategy Team of Visual Display Business,  Samsung Electronics

Persze ha nem akarod, hogy az új berendezési tárgyad a lakásban ne legyen egy hirdetőtábla (nagy Samsung felirattal), esetleg le is kell festened majd a karton berendezési tárgyat.

Via Samsung 

Szólj hozzá!

Címkék: samsung csomagolás újrahasználat DIY

Akciós a Csomagolásmenedzsment könyv

2020.04.09. 15:44 Csomag Olga

Ha eddig még nem vetted volna meg, most érdemes beszerezni a Csomagolásmenedzsment könyvet, mert a Libri-ben és a Bookline-on is akciósan kapható, most csak 3495 Ft-ért.

A karantén alatt nincs is jobb, mint sok érdekes esettanulmányt és kutatási eredményt olvasni sikeres csomagolásokról és csomagolástervezésről. Jelenleg a könyv a bookline 'A Marketing, reklám kategória toplistája' előkelő 7. helyén szerepel, így remélem mindenki talál benne érdekeset, izgalmasat!

Jó olvasgatást hozzá! 

csomagolasmenedzsment_akcio_bookline.jpg

csomagolasmenedzsment_akcio_libri.jpg

 

Szólj hozzá!

Címkék: csomagolás Csomagolásmenedzsment könyv csomagolasmenedzsment

4 érv a csomagolás mellett a koronavírus alatt

2020.04.03. 16:08 Csomag Olga

Tekintettel arra, hogy amúgy sem érdekel senkit nem koronavíruson kívüli tartalom ezekben a hetekben, jöjjön pár emlékeztető érv amellett, miért is kell mégis szeretni (elviselni) a csomagolásokat és nem csak egy szükséges környezetkárosító rosszként tekinteni azokra a karantén alatt (is).

1. Hosszan tárol & eltart: csomagolt étel nélkül nehéz (lenne) egy karanténos időszakot átvészelni. Rengetek olyan termék és élelmiszer van, ami csak azért őrizheti meg hosszan a minőségét, mert megfelelően be van csomagolva. És bár nem kell félni attól, hogy áruhiány lesz Magyarországon, érdemes megfigyelni, hogy a vásárlók az utóbbi hetekben mindig betesznek a kosarukba egy-két plusz tartós csomagolt élelmiszert, még akkor is, ha nem pánik-bevásárolnak. Érdemes belesni a többi vásárló kosarába is, a kosarak összetétele megváltozott, gyakrabban vásárolunk konzerv löncshúst és készétel konzerveket. Biztos, ami, biztos alapon, ami teljesen érthető kockázat-minimalizálás vásárlói oldalról.

2. Plusz védelem az eladóhelyen: nem csak az éhhaláltól véd meg a csomagolt élelmiszer karantén alatt, de az eladóhelyen is segít elkerülni a közvetlen kontaktust a vásárlók és termék között. Nem hiába zacskózzák be újabban az eladóhelyek nagyobb arányban például a kenyeret, az emberek önkéntelenül is elkerülnék, hogy a más által összetapogatott pékárut kelljen megvenni. Egy ideig a lédig élelmiszerek ideje lejárt, majd újra lehet csomagolásmentesen vásárolni, ha nem kell rettegni a vírustól és nem kell hipózni (?) a tojásokat...

3. Legolcsóbb & legjobb szórakozás: a hogyan-éljük-túl-a-karantént (gyerekkel is) játéknak már szinte külön mém-szakirodalma van: tippek, trükkök ezrei lelhetők fel a neten a tartalmas otthoni szórakozásra és a bezártság elfeledtetésére. A megfizethető ötletek felértékelődése a későbbiekben várható, főleg ha az emberek elkezdik felélni a tartalékaikat. A kreatívkodások legolcsóbbika, ha a csomagolásokat használjuk fel, és azokból alkotunk a ránkszakadt szabadidőben. Lehet PET palackokból játékot és kiegészítőket gyártani a gyerekekkel, vagy csak kreatívkodni cél nélkül.

4. Védőfelszerelés: a legjobb DIY védőfelszerelés a vírus ellen csomagolásokból készül, ez egyértelmű. Habár Magyarországon a közösségi oldalakon inkább a maszk varrás vált a legnépszerűbb alternatívává a maszkhiány miatt, külföldön sok csomagolás alapanyagú megoldással lehet találkozni, mely egyszerre kreatív, szórakoztató és kínos is. Reméljük valamennyire véd is.

Vagyis a csomagolás - felelősen vásárolva és felhasználva - igenis jobbá teheti a hétköznapi életünket, nem csak felesleges pénzkidobás és környezetkárosító hulladék, főleg olyan időszakban, mint a mostani.

Szólj hozzá!

Címkék: csomagolás koronavírus

Túlélheti a hulladékmentes mozgalom a koronavírust?

2020.03.16. 08:00 Csomag Olga

koronavirus.jpgA zéró hulladék reklámozása a koronavírus kitörése óta lényegesen kevesebb figyelmet kapott, sőt, helyette a cégek újra az egyszer használatos tárolókat és zacskókat ajánlják. Vajon megakaszthatja a zéró hulladék mozgalmat a világjárvány? Mi a feladatuk a csomagolásoknak járvány esetén?

A csomagolás (és benne a termék) a gyártás-szállítás-eladás során kapcsolatba kerülhet számtalan módon a vírussal, kérdés, hogy van-e értelme ezzel a problémával foglalkozni és ha igen, melyek a legbiztosabb megoldások - ha egyáltalán vannak ilyenek - hogy a legtudatosabb és legbiztosabb csomagolási megoldást válasszuk.

KÍNAI CSOMAG: A koronavírus kapcsán a legelső kérdések egyike volt, hogy a Kínából érkező csomagokon túlélhet-e a vírus. Ez a legtöbb szakértő szerint nem valószínű. Ha a vírus sokáig megélne a csomagoláson (akár a Kínából érkezőkön is), akkor a vírus terjedése jóval gyorsabb lett volna. Szakértők szerint a fertőzött, külföldről érkező csomagolásokról sem kell félni, nyugodtan lehet vásárolni ezeket a termékeket, mert bár a vírus túlélése 2 és 9 nap között bármi lehet, jellemzően ezek a csomagok hosszabb időt töltenek úton, mialatt biztosan elpusztul a vírus.

ÚJRA VAGY NEM ÚJRA CSOMAG? Második fontos kérdés, hogy inkább folytassuk az újracsomagolások használatát vagy részesítsük-e előnyben az eldobható csomagolásokat. Egyes szakértők arra figyelmeztetnek, hogy az új termékek és egyszer használatos csomagolások tisztasága inkább csak látszat, nem tudhatjuk, hogy a szállítás során és eladótérben mivel érintkezett, így veszélyesebbek, mint az újrazacskók. Ezzel ellentétben az általunk vitt tároló (vagy zacskó) útját ismerjük, sőt, lehetőségünk van arra is, hogy a megfelelő módon tisztítsuk, vagy fertőtlenítsük, így azt kell inkább előnyben részesíteni. Továbbá a koronavírus járvány valószínűleg elmúlik hamarosan, de a hulladék nem tűnik el, ezért érdemes továbbra is az újramegoldásokat preferálni, mert a fenntartható jövőnk hosszútávon a tét. 

Más források inkább arra figyelmeztetnek, hogy minden újrahasználatos tárolót, szatyrot jobb, ha kerüli, vagy legalábbis alaposan fertőtlenít a vásárló, mert a szakértők sem tudják, hogy meddig életképes a vírus a különböző felületeken. Ezen a véleményen lehetnek az elmúlt hetekben a nagy cégek is (SturbucksTim Hortons), akik időlegesen felfüggesztették az elmosható bögréikben a kiszolgálást a koronavírus miatt. A bejelentés jó példája annak, hogy a környezettudatos lelkesedés, ami az egyszer használatos műanyag törvény életbelépése óta él, átadhatja a helyét a rettegésnek, ami érint minden potenciálisan köhögés és érintés fertőzött terméket, felületet, így a csomagolást is érinti. Vagyis a vásárlók és cégek nagyobb valószínűséggel térhetnek vissza a járvány alatt az egyszer használatos megoldásokhoz.

koronavirus3.jpgTERMÉKVÉDELEM. A harmadik kérdés, hogy a csomagolás megfelelően védi-e a terméket a vírustól. A csomagolásról általánosságban elmondható, hogy a termék érintetlenségét is hivatott megvédeni. Ez a védelmi funkció járvány esetén még jobban a figyelem középpontjába kerülhet. A felesleges rettegés minimalizálásán az sem segített sokat, hogy a tavaly népszerű jégkrémnyalós kihívás (#icecreamlickingchallenge) újra előkerült a magyar médiában, teljesen feleslegesen. (Az idióta kihívás egy csomagolt termék kibontását, megnyalását és polcra való visszatételét jelenti és a hír előszedése most azt a látszatot kelti, hogy a vásárlók gyakran tesznek ilyet és félni kellene minden terméktől.) De ennek tömeges megjelenésétől és elterjedésétől nem annyira kell félni, mert manipulálás (belenyalás, belepiszkálás és beleevés) és dézsmálás ellen a legtöbb csomagolás manapság már véd és egy olyan megoldást biztosít, mely meg tudja nyugtatni a fogyasztót az eladás helyén arról, hogy a termék érintetlen és biztonságos. Így ha valaki biztosra akar menni, érdemes vásárlás előtt meggyőződni arról, hogy az adott csomagolás dézsmabiztos-e és senki és semmi nem fertőzhette meg az árut gyártás után véletlenül vagy direkt. De a dézsmabiztos - vagyis egyértelműen lezárt - csomagolások kínálása az eladóhelynek is az érdeke, hiszen egy megdézsmált adagot már biztosan nem fog eladni (lásd a képen a nem dézsmabiztos áfonyát, amit láthatóan jól megdézsmáltak már). 

ÉRINTETLENSÉG LÁTSZATA. Végül érdemes szót ejteni arról is, ahogy a vásárlók önkéntelenül is védeni próbálják magukat, így a vásárlásaik során is ekként viselkednek. Kutatások azt mutatják, hogy a fogyasztók még járványmentes időszakokban sem szívesen vesznek le olyan terméket a polcról, amit már valaki más megérintett. Ezt hívjuk szennyezettségi hatásnak (contaminaton effect). Kutatási eredmények azt mutatják, hogy a fogyasztók a teljesen feltöltött polcokat részesítik előnyben, vagyis azt, melyhez látszólag senki nem nyúlt, terméket nem vett még le, akár 30%-ot eshet vissza a forgalom, ha egy polc rendezetlen és hiányos és azt mutatja, hogy már sok ember megfoghatta előttünk azt a terméket. Veszélyes időkben - így egy világjárvány esetén is - inkább a csomagolt és érintetlennek tűnő termékeket preferálják a vásárlók, várható azon termékkategóriák erősödése, mely érintetlennek tűnik (és valószínű csomagolt).

Láthatóan - mint minden más témával a vírussal kapcsolatban - teljesen egyértelmű és megnyugtató válasz nincs, hogy mely csomagolások milyen mértékben veszélyesek és melyik opciót válassza a tudatos fogyasztó. Azonban az biztos, hogy a csomagolás jelentősége - főleg egy hosszúra nyúló - járvány esetén jelentősen megnőhet. Egyrészről lehetővé teszi, hogy nagyobb mennyiségű termék változatlan minőségben megmaradjon, tárolható legyen és amivel egy esetleges áruhiányt túléljünk (lást a bespájzolt sóletek esete). Továbbá a csomagolás vészhelyzetben védelmet nyújt a vírus ellen, legyen az akár látszólagos is, így hajlamosak lehetnek elfeledkezni a környezet védelméről, ami jelenleg kisebb kockázati tényezőnek tűnik. Így a csomagolási szektor - egy elhúzódó járvány esetén - még várhatóan jól is járhat. Azonban remélhetőleg a koronavírus megállítása minél gyorsabban megtörténik, és utána mindenki képes lesz a kockázatokat és környezeti terhelést reálisabban értékelni és a hulladékmentes mozgalom is újra lendületet kaphat.

6 komment

Címkék: csomagolás koronavírus

Pop-up, pop-art remekmű Budapesten

2020.03.10. 15:17 Csomag Olga

A MKKP is rájött - Andy Warhol után szabadon -, hogy nincs maradandóbb művészi emlék, mint egy finom, csomagolt termék, így emlékművet állítottak a májas csomagolásának.

A pop-up, pop-art emlékmű a maga nemében nagyszerű és vetekszik más csomagolás témájú művészeti alkotásokkal. Ezek után nincs mit tenni, el kell fogadni, hogy a csomagolás a környezetszennyezés mellett művészet és a művészet forrása is. A májas csomagolása pedig szobrot érdemel, mert egy örök emlék minden magyarnak, aki élt és evett a 2000-es évek előtt.

Az ambient elkészítését műveletet dokumentálták, mert vélhetően nem az örökkévalóságig lehet megtekinteni a Kerepesi út 69. alatt. Ahogy írják:

“Koronás étkeink - vásárlási apokalipszis” címmel átadtunk a városnak egy újabb emlékhelyet. Ez egy sajátos irányító torony,mely emlékeztető arra nézve ,hogy a spájzban ,almáriumban ezek a konzervek mindig ott legyenek és akkor elkerülhető a világ vége , jöhet az örök élet. (MKKP FB)

 

Szólj hozzá!

Címkék: ambient művészet csomagolás pop art MKKP

Termékmix interjú: A jó csomagolás minden érzékszervre hat

2020.02.25. 08:31 Csomag Olga

A Termékmix februári számában többek között szó van a környezetvédelemről, környezettudatos csomagolásokról, csomagolásfejlesztésekről és a nemrég megjelent Csomagolásmenedzsment könyvről is.

A "[...] mainstream médiában a narratíva a valódi problémáról némiképp elterelődött, vagyis arról, hogy miért is van annyi széthagyott (műanyag) hulladék, miért dobunk el ennyi szemetet felelőtlenül és miért nem hasznosítjuk hatékonyabban, ha már legyártásra került?"

termekmix_p40_dornyei_interju.jpg

 

Szólj hozzá!

Címkék: interjú csomagolás Termékmix

Transpack interjú: még mindig a meglepetés a nyerő

2020.02.05. 10:20 Csomag Olga

A Transpack 2020 I. számában kérdezett Kohut László többek között a páratartalom és csomagolás kapcsolatáról, a multimodális érzékelésről, a Sopron-Bécs különbségről, a Csomagolásmenedzsment könyvről és hogy mi lesz a csomagolásokkal 2050-ben.

transpack_interju.jpg

Szólj hozzá!

Címkék: interjú csomagolás transpack